Fortsätt till huvudinnehåll

Blandade tankar till morgonkaffet

Blommor är bra. Planterat ljus syrenlila penséer tätt, tätt i en zinklåda som jag vill ha under i mitt arbetsrumsfönster. Älskar färgen! Älskar blommor. Det är som att träda in i en annan värld, att gå in i handelsträdgår´n. Blir som hypnotiserad. Kan i timmar gå runt och komponera ihop färger och former, plocka och tänka. En puls på 45. Så vaknar jag och inser att det här, det kostar en förmögenhet. Häromdagen fick jag tömma min vagn igen. Ändrade inställning och rafsade snabbt till mig 15 penséer (extrapris) för 49 kr i stället, som jag raskt gick till kassan med. De var lite slitna men blir bra om några veckor.
Det är ett lugnt göra att pilla med ren jord och blommande växter. Hur jag tänker i övrigt när det kommer till trädgården har jag redan skrivit om några gånger. Gräsklippning, Round Up och en rejäl avräffsning på våren. Mycket blommor, helst i överflöd och så tomater, lite örter. Pyssla om rosorna gör jag. Kriget mot bladlössen har redan inletts. De är nästan lika äckliga som mördarsniglarna, men bara nästan.
Pratade med en herre i går som på morgonen plockat 112 st sniglar på sin lilla trädgårdstomt. Dem la han i en bytta och strödde salt över.. Till kvällen har de smält samman till en geggig soppa.......
Har själv bara sett några enstaka än så länge. Mördarsniglar! Vad tänkte Gud på? De förstör naturen, äter upp varandra, gör sig själva med barn och förökar sig i en otrolig hastighet. Dessutom är de fula och slemmiga. Tänk om det är dessa varelser som skall ta över planeten jorden efter att vi tagit kål på oss själva med radioaktivt avfall, brist på ozonskikt och miljöföroreningar. Sniglarna tycks stå över det mesta utom riktig iskyla. En vargavinter utan snö med bortåt minus 20 grader i några veckor, då dör dem visst.

Läser i DN att KD vill se över abortgränserna. Alla kvinnor kan i dag välja själva om de vill avbryta sin graviditet innan vecka 18. Senaborter utförs i dag till vecka 22. För mig som i flera år jobbade med för tidigt födda barn, från vecka 23 och uppåt är gränsen på 22 veckor grym och felaktig. Det är inte ett foster som aborteras, det är ett barn, om så ett väldigt litet och omoget barn. Vid situationer när modern inte kan ta hand om sitt barn finns det något som heter adoption. Det var ofta lösningen förr. Men i dag är vi så vana vid att på egen hand lösa våra problem, bort med dem bara och berätta inte för någon.
Ingen i landet Sverige skall behöva hamna i en situation hon inte klarar av. Det finns alternativ. Nu är jag sträng. Jag är absolut inte abortmotståndare. Tvärtom. Det är för många kvinnor den enda lösningen, det bästa för alla. Att vara abortmotståndare innebär bara att den illegala verksamheten växer sig större med alla de risker en sådan buisness för med sig. Men det måste finnas en vettig gräns. Att man en tid tar all hänsyn till kvinnan eller den unga flickan som råkat bli gravid är vettigt och rätt, men det kommer en brytpunkt när det som var foster blir ett barn och därmed också har rättigheter och bör behandlas med värdighet och respekt. Den brytpunkten ligger betydligt tidigare än vid graviditetsvecka 22. Svåra beslut, för alla.

Kommentarer

Anonym sa…
Jag har också problem med aborter. Personligen har jag aldrig drabbats av att behöva ta ställning, men jag inser också att det under mitt liv funnits tidpunkter då ett nytt barn varit väldigt svårt att fixa och att jag kanske ändå hade gjort en abort hellre än att ställa till det för mig själv och andra.

Den känsla för livet som finns inbyggd i mig säger mig att ett foster är en egen individ redan på ett tidigt stadium och framåt vecka 22 borde det vara så där 20 cm långt och ganska väl utvecklat som människa.

Men det är väl för att det är ett så svårt etiskt problem som det måste vara vars och ens beslut och inte någon utomståendes.

Jag kan däremot aldrig få mig för att ens tänka fördömande om en kvinna som gör abort. Jo, möjligtvis om hon väljer abort som preventivmetod och gör det om o om igen. Men så tror jag inte att det är i Sverige.
Nike sa…
Inga: Det är säkert ett svårt beslut för alla som behöver ta ställning. Många kvinnor dras de facto med skuldkänslor hela livet...Jag är också glad att jag sluppit den processen, det beslutet.
TrickyTricky sa…
Jag kan skriva under på just det Nike, skuldkänslor hela livet.

1985 skedde det för mig.

Och nu är det andra gången i livet som jag har en seriös relation med någon som har ett barn fött just 1985.

Slump eller ?

Jag vet inte, lite skrämmande är det hur som helst och väldigt sorgligt också.
Nike sa…
Jag förstår att du känner så....många berättar att de känner som du. Samtidigt tror jag, som med allt annat, att det kan vara bra att inom sig försöka vända tankarna, vända det sorgliga till något minsta lilla som är positivt, så det får en mening. Det hade det säkert, också för dig.

Hm, jag älskar kopplingar som den där. Får igång fantasin...

Populära inlägg i den här bloggen

Recept, inte för alla

Alla pratar recept hela tiden. Mormors mjuka pepparkaka, Christers julskinka och mumma och Mormors pomeransbröd. För att inte tala om alla dessa TV-kockar . Jag är nöjd, det är kul att botanisera och kanske förnya det gamla invanda. Nigelas glaserade skinka till exempel eller Leilas "Rocky Road"? Monicas rödkålsmojja eller gravad lax eller vad de nu heter och allt vad de nu gör. Recept, nya och gamla, ligger i tiden! Vi delar med oss som aldrig förr. På jobbet men också i blogglandet. Rutan bidrar till exempel med ett mer udda och smått hårresande recept på blodpudding i dag. Tycker jag som gärna äter både blodkorv och kyckling men jag förtränger effektivt vad det egentligen är jag äter varje gång. Kan absolut inte tänka mig att pilla med en fjäderklädd kyckling eller skopa upp grisblod på min köksbänk. Intresset för mat och dryck är hur som helst stort. Eftersom jag har turen att ha fått ärva min gamla faster Kagas Apotekarreceptsamling, kommer här ett par av julgodbitarna

Helt körd?

Det har gått en jävla massa år. Ingenting har hänt även om livet där utanför har rullat på. Det har känts som en film, en händelserik och omvälvande väldigt lång film med mig som åskådare, stillasittande på första raden. Jag är helt körd. Frågan är om jag någonsin kommer att få tillbaka ett liv där jag känner mig delaktig och integrerad. Få känner till min resa, få vet vad som hände och hur det gick. Få vet vem jag är innerst inne i dag. Det är skämmigt att erkänna men jag är en av dem som inte tillfrisknade. Jag hör inte hemma någonstans, inte i Malous tv-soffa för dit når bara de som kommit vidare, tagit sig ur.....fortsatt.  Jag hör inte hemma i någon relation, grupp, förening, vänskapskrets, familjekonstellation eller ens i mitt eget hus som nu är till försäljning. Jag hör inte hemma här där jag bor men heller ingen annanstans. Trots det klär jag på mig varje dag, sätter på mascara och går ut. Jag ler mot de jag möter. Pratar och är glad.  Jag går en timme med hunden, sen är

Barndomsångestminnen

Eske teske tää...Jag tyckte inte om Plupp. Gör fortfarande inte. Det lilla blåhåriga trollet med håret i kryss över ansiktet framkallar fortfarande illabefinnande...Vet inte varför men som barn avskydde jag Plupp. Min syster älskade samma figur varför jag ibland tvingades utstå sagostunder med Plupp och hans kompisar i den råkalla fjällvärlden...Usch! Samma sak med Televinken. Ångestframkallande marionettkille. OM det var Anita, rösterna eller den svartvita, bulliga skärmen? Jag hatade Televinken. Och Anita sen.....? Först när jag började läsa Mumintrollet för mina egna barn började jag fatta tycke för dessa märkliga varelser. Som barn framkallade böckerna bara ångest! Men det var ju så. I dag har man tonat ner den neurotiska, ångestfyllda och oroliga värld som muminfamiljen levde i. Se bara på teckningarna från 60-talet (visst var det väl Tove Jansson själv som tecknade??) Svart och vitt med enstaka bleka färger. Hårda penndrag. Mycket ondska, hua....Jag säger bara, Morran!!! Däremot