Fortsätt till huvudinnehåll

Anti-shop

Maxi. Klämdag och så åker jag till Maxi för att handla. Har jag tappat förståndet? Väljer också att åka klockan 11, just när resten av nordvästra skåne och södra halland också har ätit frukost, bäddat sängen och gjort sig redo till avfärd.

Varför? Jag vet ju att jag får utslag av att köa för att komma IN i en affär. Gillar heller inte manipulativa och överdimensionerade kundvagnar som lurar mig att fylla den trots att jag inte skall ha mer än en cykelslang och ett pack köttfärs.

Bara att parkera bilen är värt ett blogginlägg. När det är gjort upptäcker vi att det inte finns några kundvagnar. Jag har glömt att äta lunch och nu känner jag hur jag är på väg hem igen. Just då ser dottern en vagn, rusar blixtsnabbt fram och hugger den framför näsan på en tjock gubbe med keps och iförd ljusblå shoppingträningsoverall.
Vi går in. Kryssar mellan folk som drar benen efter sig eller njuter de kanske av livet i ljusgården utanför Lindex och Kapp-Ahl? En hop ungar slåss om helikoptern man stoppar en femkrona i för att få den att snurra och åka uppåt. Någon gallskriker och det luktar varmkorv. Knogarna vitnar runt de röda ICA-handtagen och jag tar fart in genom grindarna.

Vad gör vi här? Drar mot cykeltillbehören bara för att upptäcka att vi glömt lappen med tumstorleken hemma. Vafalls! Får som tur är en kopp blaskig caffelatte av en nervösoch spacklad dam i 60-årsåldern. "Praktikant demonstratris" står det på en skylt som hon i spänningen råkat placera rakt på bröstvårtan så att den liksom hänger fritt i luften. Dottern får en bit Singoalla muffins och ser nöjd ut. Överallt bjuds det på olika saker. Demonstratriserna (heter det verkligen så?) har alla breda inövade leenden, för mycket rouge och pratar utan att andas. Köööp mera. Kom och äät!

Nu är vagnen halvfull och vi har kommit ungefär halvvägs. Känns utstuderat planerat och tillrättalagt.

Det finns många som ser den här typen av shopping som ett sant nöje. Jag får gåshud. Kan inte fort nog komma därifrån. Det finns en anledning till att jag aldrig varit i Ullared. Pallar inte heller stora köpcentra på lördagarna, speciellt inte strax efter lönedag.

Rusar runt och plockar till mig det jag kom för och lite till. Fort ut igen och snabbt ut på motorvägen. Drar i mig en banan och en bit hönökaka. Hör dottern mumla med munnen full av skumbanan. "Mamma, nu åker vi till Väla....det är så mysigt att shoppa med dig och jag måste kolla på ödlor "

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Recept, inte för alla

Alla pratar recept hela tiden. Mormors mjuka pepparkaka, Christers julskinka och mumma och Mormors pomeransbröd. För att inte tala om alla dessa TV-kockar . Jag är nöjd, det är kul att botanisera och kanske förnya det gamla invanda. Nigelas glaserade skinka till exempel eller Leilas "Rocky Road"? Monicas rödkålsmojja eller gravad lax eller vad de nu heter och allt vad de nu gör. Recept, nya och gamla, ligger i tiden! Vi delar med oss som aldrig förr. På jobbet men också i blogglandet. Rutan bidrar till exempel med ett mer udda och smått hårresande recept på blodpudding i dag. Tycker jag som gärna äter både blodkorv och kyckling men jag förtränger effektivt vad det egentligen är jag äter varje gång. Kan absolut inte tänka mig att pilla med en fjäderklädd kyckling eller skopa upp grisblod på min köksbänk. Intresset för mat och dryck är hur som helst stort. Eftersom jag har turen att ha fått ärva min gamla faster Kagas Apotekarreceptsamling, kommer här ett par av julgodbitarna

Helt körd?

Det har gått en jävla massa år. Ingenting har hänt även om livet där utanför har rullat på. Det har känts som en film, en händelserik och omvälvande väldigt lång film med mig som åskådare, stillasittande på första raden. Jag är helt körd. Frågan är om jag någonsin kommer att få tillbaka ett liv där jag känner mig delaktig och integrerad. Få känner till min resa, få vet vad som hände och hur det gick. Få vet vem jag är innerst inne i dag. Det är skämmigt att erkänna men jag är en av dem som inte tillfrisknade. Jag hör inte hemma någonstans, inte i Malous tv-soffa för dit når bara de som kommit vidare, tagit sig ur.....fortsatt.  Jag hör inte hemma i någon relation, grupp, förening, vänskapskrets, familjekonstellation eller ens i mitt eget hus som nu är till försäljning. Jag hör inte hemma här där jag bor men heller ingen annanstans. Trots det klär jag på mig varje dag, sätter på mascara och går ut. Jag ler mot de jag möter. Pratar och är glad.  Jag går en timme med hunden, sen är

Barndomsångestminnen

Eske teske tää...Jag tyckte inte om Plupp. Gör fortfarande inte. Det lilla blåhåriga trollet med håret i kryss över ansiktet framkallar fortfarande illabefinnande...Vet inte varför men som barn avskydde jag Plupp. Min syster älskade samma figur varför jag ibland tvingades utstå sagostunder med Plupp och hans kompisar i den råkalla fjällvärlden...Usch! Samma sak med Televinken. Ångestframkallande marionettkille. OM det var Anita, rösterna eller den svartvita, bulliga skärmen? Jag hatade Televinken. Och Anita sen.....? Först när jag började läsa Mumintrollet för mina egna barn började jag fatta tycke för dessa märkliga varelser. Som barn framkallade böckerna bara ångest! Men det var ju så. I dag har man tonat ner den neurotiska, ångestfyllda och oroliga värld som muminfamiljen levde i. Se bara på teckningarna från 60-talet (visst var det väl Tove Jansson själv som tecknade??) Svart och vitt med enstaka bleka färger. Hårda penndrag. Mycket ondska, hua....Jag säger bara, Morran!!! Däremot