Fortsätt till huvudinnehåll

Usel på dejting

Läser lite bloggar om singellivet, dejtandet och erfarenheter som "singelmänniska".

Det är nå´t visst...

Sist jag nätdejtade tappade jag allt. Åtminstone så det räckte och blev över för flera månader. Så lång tid tog det innan jag återhämtade mig. Kanske är jag lite väl trög?

Han såg rätt hyfsad ut på bilden. Bodde bara 4 mil bort. Dessutom ett sjysst yrke, arkitekt. Skrev trevligt och kunde stava. Okej då, en dejt irl.

Jag tog tåget. Skred fram över torget mot hörnet vid McDonalds. Såg honom genast. Inte alls så lång som jag trodde. Hans stora huvud vippade omkring på hans lite böjda kropp. Eller var det bara frisyren? Blev aldrig klok på det där. Kunde inte låta bli att fascineras över hur hela huvudet/hårkaluffsen rörde sig i takt med att han gick, tuggade eller pratade.

Han pratade. Efter 5 minuter på Conditori Norreport eller vad det nu hette, började han plötsligt gråta. Jag la min hand på hans arm och han grep den. Höll den en lång stund medans han berättade om hur hustrun lämnat honom. Om hur jobbigt de haft det. Om hur yngsta dottern fortfarande var sängvätare och om hur kluven han var både till sitt jobb, sin nya hemstad, sin exhustru och sitt dejtande. Två gånger reste han sig, ursäktade och gick till herrummet.

Varför hade jag sagt ja till middag? Vi bytte lokal men samtalet fortskred på samma sätt. Han greppade min hand så fort han fick chansen. Till sist satt jag en halvmeter från bordet och släppte aldrig kniven eller gaffeln. Svettades illa till mods. Tre gånger till lämnade han bordet och gick till herrummet. Varje gång var jag på väg att smita men jag gjorde inte det väluppfostrad (läs:dum) som jag är.

Äntligen fick jag ursäkta mig. Tåget skulle snart gå. Han följde mig hela vägen till stationen trots mitt försök att säga att han absolut inte behövde göra sig besväret. Väl där fick jag en omfamning som höll på att kväva mig. Hann tänka tanken att han inte var helt frisk frisk. Jag hyperventilerade vid det här laget och såg antagligen stel och blek ut med flipprande ögon. Då förklarar han för mig att - ÅH, vad han tycker mycket om mig! ÅH, vad han ser fram mot nästa dejt! En underbar kväll!!

Jag flög upp på tåget. Åkte hem, rasade upp till datorn och skrev vänligt men bestämt ett kort mail där jag meddelade att jag trots allt nog inte var redo att träffa någon. Jag bad honom ta kontakt med sin exfru och prata igenom saker och ting med henne, åtminstone det som rörde barnen.

Herre Gud! Jäkla missdrag. Hur undviker man sånt där?

Kommentarer

Anonym sa…
Åh jisses! Ännu ett skäl till att inte försöka sig på det där med nätdejting! Men det är en filmiskt spännande och perfekt scen du målar upp. Kanske bäst att du låtsas för dig att det bara var en film du var på, inget du behövde vara med om i verkligheten?
Nike sa…
Åh,tack...jag har inte tänkt på händelsen på det viset. Det hjälper nog! Kanske jag då t.o.m. vågar mig på en ny spänningsdejt!
Anonym sa…
Gud vilken fasa. Fast du beskriver det så komiskt så jag fick ett rejält skratt. Än en gång överträffar verkligheten dikten.

Tina
Nike sa…
Ja var glad att du slapp bli presenterad. Han var från Halmstad....
Anonym sa…
Himla tur att Du träffade den här kalkonen på neutral mark så att säga. Du kunde ju i alla fall slippa några kladdigare närmanden.

Jag skrattar när jag läser Din beskrivning, mest av håret. SEr det och huvudet framför mig. Och den lilla krumma arkitektkroppen som suttit böjd över ett ritbord alldeles för länge. Fast nu är det datorer förstås.

Om jag vore i dejtinglustläge så skulle jag nog anlita speeddating. Då kan men i alla fall undvika värsta kalkonerna. Det skulle vara spännande. Men det får väl bli i nästa liv.
Nike sa…
Speeddejting?? Är det när man går "på lokal" tillsammans med en massa andra singlar och får ungefär 3 minuter med varje??
Anonym sa…
Måste säga att jag näst intill bara haft trevliga nätdejting träffar. Att det sedan inte blir något är ju en annan fema, men det finns väldigt mycket trevliga kvinnor och män att träffa...
Man får inte ge upp
TrickyTricky sa…
Ja och så jag då som håller med singel 46, nästan alltid trevligt, inga knäppskallar alls, en hel hög trevliga däremot. Ja du har ju tjuvkikat lite på några så du vet ju....*L*
Nike sa…
Ja, jag förstår ju att det här inte var en dussinvara.

Jag har haft tur också.....fast otur samtidigt eftersom det inte blev något mer...Så där är det.

Håller definitivt med om att det kan var trevligt med bara ett möte och att de flesta männískor faktiskt är trevliga och roliga att umgås med. Det har väl med inställningen att göra..

De flesta har säkert också huvudet rejält påskruvat!
Coola Morsan sa…
Ha-ha. Jag kollade en gång att söka på spray tror jag på män i ett spann på 30 år från 25-55 om det fanns någon med ett gemensamt intresse (resor) och samma musiksmak eller vad det var. Det fanns bara inte på kartan. Av hundratusen fann ingen.

Match.com har en annons ute där en as-slibbig kille sitter framför datorn och smilar och småler, åmar sig på träningskillars vis och tuggar gummi. Annonsen får mig att rysa och absolut INTE vilja nätdejta. Det får mig att till och med tvivla på min läggning.

Det finns säkert riktig bra killar därute, men även att träffa folk live är ibland som att köpa grisen i säcken och personer kan förvandlas från roliga och intressanta till tråkiga, konventionella och svartsjuka. Man behöver inte ens ha flyttat ihop förrän det börjar.

Dejting är ju en otrolig skojiga-historier-källa, men nånstans är det så tragiskt, just att det nog ger många maktlösa en känsla av att kunna välja och vraka och kräva. I praktiken verkar få passa ihop.
Hur fasen ska två kunna passa ihop?
Hela mallen är fel för mig, och det finns inga andra att välja på..
Peter Midas sa…
Oj vilken rolig beskrivning. Jag skrattade gott. Det låter som arkitekten ine var riktigt klar med sin planlösning....
Jag har också provat nät-dating med varierande framgång. Vissa kvinnor har varit helt OK medan andra varit lite "eljest" som dom säger i Norrland. Jag tror det är svårt att hitta rätt om man nu verkligen vill hitta rätt. Det finns ju dom som svarar på en enda kontaktannons och genast inleder ett förhållande. Livsfarligt på sikt. Det kan givetvis gå bra, jag har ett exempel på nära håll!
Anonym sa…
Du har ju läst mina berättelser tror jag... och jag skulle kunna bidra med fler. Ibland undrar jag hur jag skulle bli beskriven av dem - tur man slipper veta det. Bra att inte veta hur besvikna de blev när man inte var smal, snygg och 43. Jag tror mer och mer på att samla berättelserna från några stycken och ge ut i bokform. Annaa - du kan kanske redigera det hela? Jag tror det skulle vara underhållande dels för oss som har erfarenhet men inte minst för de lyckligen ovetande.
Nike sa…
Haha, kul idé Rutan. "Svenska singlars dejtingerfarenheter" eller kanske, "Hur man inte skall dejta"..

Nästa gång jag får lust och ork att dejta skulle jag gärna testa det här med speeddating. Låter rätt udda, men kul. 3-4 minuter/person kan inte gå fel.

Sen är det bara att smita....

PS)CM...jag tycker att det ser ut som att nästan alla uppger att de gillar att resa! Har du knappat in fel hårfärg eller ålder kanske??
Anonym sa…
Mmmm speeddating är just det där att man sitter runt ett bord tror jag och pratar med den som sitter mitt emot. Sen flyttar man ett steg åt höger efter några minuter och pratar med nästa osv tills alla har avverkats. Sen efteråt så bestämmer man vilka man vill prata mer med. Jag har aldrig gjort det men sett på TV. Verkar kul. Jag skulle bli totalfnissig efter ett par gubbar känner jag, eftersom det är en så absurd situation. Skulle kunna göra det som nöje utan att sikta på en dejt.

Populära inlägg i den här bloggen

Recept, inte för alla

Alla pratar recept hela tiden. Mormors mjuka pepparkaka, Christers julskinka och mumma och Mormors pomeransbröd. För att inte tala om alla dessa TV-kockar . Jag är nöjd, det är kul att botanisera och kanske förnya det gamla invanda. Nigelas glaserade skinka till exempel eller Leilas "Rocky Road"? Monicas rödkålsmojja eller gravad lax eller vad de nu heter och allt vad de nu gör. Recept, nya och gamla, ligger i tiden! Vi delar med oss som aldrig förr. På jobbet men också i blogglandet. Rutan bidrar till exempel med ett mer udda och smått hårresande recept på blodpudding i dag. Tycker jag som gärna äter både blodkorv och kyckling men jag förtränger effektivt vad det egentligen är jag äter varje gång. Kan absolut inte tänka mig att pilla med en fjäderklädd kyckling eller skopa upp grisblod på min köksbänk. Intresset för mat och dryck är hur som helst stort. Eftersom jag har turen att ha fått ärva min gamla faster Kagas Apotekarreceptsamling, kommer här ett par av julgodbitarna

Helt körd?

Det har gått en jävla massa år. Ingenting har hänt även om livet där utanför har rullat på. Det har känts som en film, en händelserik och omvälvande väldigt lång film med mig som åskådare, stillasittande på första raden. Jag är helt körd. Frågan är om jag någonsin kommer att få tillbaka ett liv där jag känner mig delaktig och integrerad. Få känner till min resa, få vet vad som hände och hur det gick. Få vet vem jag är innerst inne i dag. Det är skämmigt att erkänna men jag är en av dem som inte tillfrisknade. Jag hör inte hemma någonstans, inte i Malous tv-soffa för dit når bara de som kommit vidare, tagit sig ur.....fortsatt.  Jag hör inte hemma i någon relation, grupp, förening, vänskapskrets, familjekonstellation eller ens i mitt eget hus som nu är till försäljning. Jag hör inte hemma här där jag bor men heller ingen annanstans. Trots det klär jag på mig varje dag, sätter på mascara och går ut. Jag ler mot de jag möter. Pratar och är glad.  Jag går en timme med hunden, sen är

Barndomsångestminnen

Eske teske tää...Jag tyckte inte om Plupp. Gör fortfarande inte. Det lilla blåhåriga trollet med håret i kryss över ansiktet framkallar fortfarande illabefinnande...Vet inte varför men som barn avskydde jag Plupp. Min syster älskade samma figur varför jag ibland tvingades utstå sagostunder med Plupp och hans kompisar i den råkalla fjällvärlden...Usch! Samma sak med Televinken. Ångestframkallande marionettkille. OM det var Anita, rösterna eller den svartvita, bulliga skärmen? Jag hatade Televinken. Och Anita sen.....? Först när jag började läsa Mumintrollet för mina egna barn började jag fatta tycke för dessa märkliga varelser. Som barn framkallade böckerna bara ångest! Men det var ju så. I dag har man tonat ner den neurotiska, ångestfyllda och oroliga värld som muminfamiljen levde i. Se bara på teckningarna från 60-talet (visst var det väl Tove Jansson själv som tecknade??) Svart och vitt med enstaka bleka färger. Hårda penndrag. Mycket ondska, hua....Jag säger bara, Morran!!! Däremot