Fortsätt till huvudinnehåll

Från dumdristigt orädd till mesigt orolig till......vad?

När jag var 12 deltog jag i en hopptävling. Jag red en häst jag aldrig ridit tidigare. En stor fux som mitt i varje språng knyckte till med nacken, uppåt. S:t Göran var svårriden och ridläraren frågade mig säkert tre gånger om jag verkligen skulle vara med i lätt B (där hindrena låg på sådär 120 om jag inte minns fel) Vi fick alltså inte välja häst utan tilldelades pålle efter ett lottsystem.

För mig var det inga problem. Vaddå? Varför skulle inte jag?? Det var helt självklart och jag förstod inte de som ifrågasatte om jag inte i stället skulle vara med i lätt A, där jag fick ha min lite mindre och säkrare pålle som jag var van vid, Spjuver!

Nähä, lätt B lät coolare. Det var ett självklart val. Lika självklart som att hoppa från högsta trampolinen i Råckstabadets inomhusbassäng, som att leka med de svarta barnen på gatan i Sfax, som att cykla nedför grusvägen på Ingla Gård på en cykel jag inte nådde upp till sadeln på. Ingen av det här gick så bra. Det blev både magplask och sönderskrapade knän och jag blev inlåst i ett mörkt rum i flera timmar. Okej, shit happens - så minns jag det.....Jag ifrågasatte inte heller om det var rätt av mig att sno en Rimmel Maskara på EPA eller ett Bugg på Domus.

Rädsla? Minns inte att jag visste vad det var. Genans, ja visst. Som när vi var tvungna att dansa med killarna på scen i en dansuppvisning i 4:an. Jag var bagarfru och dansade med min bagare, en av de mindre populära killarna i klassen. (Monika fick minsann dansa med favoriten och vara sotarfru! )

Vad hände? När kom rädslan in i bilden?? Och varför?

Okej. Jag slog mig jämt. Trampade på glas och skar upp halva foten, stukade armar och ben. Blev häst- och hund-biten och så småningom fällde jag en stor ask över hela mig och krossade foten.

Jag lärde väl av mina misstag....eller?

Sen blev jag rädd för allt. Egentligen. Jag visade det inte men allt var läskigt på något sätt. Människor. Företeelser. Flygresor, mat, bilresor. Möten. Är fortfarande. Beslut, för att inte tala om alla beslut! Vilken elleverantör skall jag välja? Vem skall jag ringa med? Vad är billigast? Vad är bäst? Vilken färg på bilen står jag inte ut med? Vad förväntas av mig? Har jag gjort rätt nu? När kommer kritiken??

När blev allt så där? Oroande?

Stöööön. Häller upp ett stort glas Marquies de Grinon och stjälper det i mig. Skönt. Jag blir åtminstone mer nöjd. Fredagsnöjd. Min favoritdag. I dag skall jag inte dejta. Inte ens nätdejta. Bara äta kaloristinna livsmedel och kanske ta ett glas vin till.

Sen kunde jag nog kasta mig ut från 10-meterstrampolinen igen, utan att få magplask som jag fick den gången jag hoppade och glömde tänka på att HAN stod där vid bassängkanten och tittade på mig.

Mitt mål är inte att bli som jag var när jag var barn. Mitt mål är snarare att bli av med all onödig oro. Den har hängt över mina axlar som en blålilasvart tjärliknande sörja i alldelse för många år nu. Sällan har jag visat den för någon. Men den har varit min ständige följeslagare. Men inte länge till. Nu är det krig. Nu slår jag med kvasten, vilt. Den skall bort, bort.

Så dumt. Så mycket onödig energi den tagit. Så mycket jag missunnat mig. Så många möten jag sumpat. Så onödigt! Fast kanske inte. Kanske har jag lärt mig något bra? Undrar om någon sett det på mig? Tror inte det. Gissar att de flesta trott annat om mig. Jag har inte visat. Aldrig i livet!!

Äh. Paradoxal. Det beskriver mig bäst. Å ena sidan, men å andra sidan. Rädd men modig. Stark men svag. Åt alla håll. Spretig. En Höbal i en Porsche Carrera. Eller, en Pimpad Magnolia i en rostig Ford Fiesta.

Vad menar jag??

PS) Jag ramlade av så klart. Mitt i ett hinder när hästjävulen mitt i språnget knyckte nacken uppåt så jag slog i hakan och flög av. Landade mitt i hindret, en oxer med en sabla massa stockar. Slog mig gul och blå men satt upp igen och fullföljde ändå banan......Oh dear! Det hade jag aldrig gjort i dag. Jag hade aldrig över huvud taget kommit på idén att delta i en hopptävling!! Framför allt inte på en okänd häst.

Ha en trevlig och riktigt modig helg!

Kommentarer

Anonym sa…
Hej Nike

Vad jag käner igen Mig i alla dessa rädslor som du bekriver.
Jag har aldrig tidigare känt Mig som en rädd person. Helt plötsligt kom all rädslor in i Mitt liv, Vad kommer det ifrån har du någon teori.
Var tar du Din kamplusta ifrån????

ha det bra Lena
Nike sa…
Vet inte om jag vill kalla det kamplusta. Mer en nödvändig kamp för att överleva och faktiskt bli lycklig....på riktigt. Men också en ilska över all tid jag lagt ner/lägger ner på att oroa mig och inte våga.

Ilska är bättre än rädsla. Den ger kraft. Men inte alltid bättre ork... : )
TrickyTricky sa…
Ur ett hästtjejsperspektiv så vet jag av erfarenhet att de flesta modiga hoppryttare blir mesiga dressyrtanter när barnen kommer.
Det är en överlevnadsinstinkt helt enkelt fast jag har ju kompisar som blivit dressyrtanter trots att de inte fått barn så...kanske är det åldern bara, man blir mer rädd om det liv man har.
Fast jag går åt andra hållet, blir mindre och mindre rädd faktiskt.
Inte alls länge sen jag brakade rakt in i ett hinder och slog mig gul och blå, precis som förr.
Och Spjuver, jag minns honom från ridlägret tror jag, inte så hög, lite fläckig har jag för mig, kan det vara han ?
Nike sa…
Hahaha... dressyrtanter!! Det låter något det. Men det är sant, att barnen kom bidrog starkt till något slags primitivt försiktihetspåslag.

Din äldsta är lite äldre än min äldsta. Kanske därför du ligger lite före i modighetsutvecklingen??

Spjuver var brun och hade svart man och svans. Inte så hög. Men det fanns en fläckig häst där också som inte heller var så hög. Vad nu den hette....något indianskt kanske???
TrickyTricky sa…
Blev tvungen att göra en djupdykning i mina sparade minnen och hittade en gammal adressbok där alla som var på ridlägret är prydligt noterade och intill står namnet på den häst de hade på lägret.
Vad sägs om Rödskinn ?
Och jag minns Spjuver nu när jag ser vem som hade honom på lägret.
Hon hette Siv och kallades Sivan och var en härlig tjej som jag brevväxlade med ett tag efteråt.
Tänk om hon läser här ?
Erika hette hon som hade Rödskinn och hon var den sötaste tjejen på hela ridlägret minns jag att jag tyckte.
Men vet du "dressyrtanter" är faktiskt ett helt vedertaget begrepp, googla på det så ska du se.
Nike sa…
Jag minns Rödskinn!! Spader dam? Ruter Knekt? Det här får bli ett eget inlägg....Minns du Bertil Hune??
TrickyTricky sa…
Ja men visst minns jag honom, han var ju chefen...minns nog Klöver knekt och Hjärter kung, kanske också Spader dam.
Åhh vilka minnen.
Nike sa…
Hune...Huhne, var en riktig kvinnokarl. Han flirtade vilt med både min moster och min mamma! Var du någon gång i stallet i Danderyd??

Jag har ingen adressbok men minns bäst "Helena" från lägret i östhammar. Hon var något år äldre och betydligt mer erfaren. Hon rökte och lärde mig dra halsbloss!

Vilket år kan detta ha varit? 1969 kanske??
Anonym sa…
Hej..
Den fläckiga hästen....hette den inte Jocke (Pinoccio) ?

Själv minns jag Parad, Uncas, Charmör, Colombine, Humanist och några till..

Ha det gott
/M-L
Nike sa…
Hej M-L!
Jo, jag känner namnen! Pinoccio är nog rätt, han var kanske fläckig han... Något säger mig att han var lite stökig..

Har vi trampat runt i manegen samtidigt tro?
Unknown sa…
Hej.Jo Pinochio var en mycket vacker skimmel, som var Bertil Hunes frus häst. Hon red ju aldrig själv på hästen, så att om man föll Bertil Hune i smaken,kunde man få rida hästen. Jo, jag var på ridläger där och hade en unghäst som hette Salome. Minns ni Claes Strömbäck?
Mad sa…
Kära minnen från Stinkeby ridhus. Men den fläckiga hette faktiskt Fleckan och jag hade henne på ett ridläger i Harg 1963. Pinocchio var brun med fläckar på rumpan. Picasso hette Maggie Hunes häst. Gud vad jag minns från mina hästår i Rinkeby ridhus! Själv skötte jag Hemseman och sedan Salome från det hon kom tills jag slutade med hästarna 1969...
Anonym sa…
Just Salome. Jag hade henne just när hon kommit och knappt var riden. Hon slängde visst med halsen och hade svårt med bettet. Hade henne den första tiden på ridlägret i 14 dagar och detta med slängandet upphörde. Förmodligen för jag hade mjuk hand och jag och hästen kom särskilt bra överens.Tyvärr var hon inte inhoppad, så jag fick Hjärter Kung på avslutande hopptävlingen lätt B och kom 2:a. Kul var det och sköna minnen./lena
Anonym sa…
Å självklart kommer jag ihåg Bertil Huhne. Är det någon som minns Krumelur. Han var inte en jätteglad häst !
Anonym sa…
Känner igen hästarnas namn nu nä jag ser dem.Jag red på Karmel på ett ridläger 1970 eller 1971. Skulle hoppa med Spjuver på avslutningen, gick inget vidare då han inte gillade grislukten :)

Populära inlägg i den här bloggen

Recept, inte för alla

Alla pratar recept hela tiden. Mormors mjuka pepparkaka, Christers julskinka och mumma och Mormors pomeransbröd. För att inte tala om alla dessa TV-kockar . Jag är nöjd, det är kul att botanisera och kanske förnya det gamla invanda. Nigelas glaserade skinka till exempel eller Leilas "Rocky Road"? Monicas rödkålsmojja eller gravad lax eller vad de nu heter och allt vad de nu gör. Recept, nya och gamla, ligger i tiden! Vi delar med oss som aldrig förr. På jobbet men också i blogglandet. Rutan bidrar till exempel med ett mer udda och smått hårresande recept på blodpudding i dag. Tycker jag som gärna äter både blodkorv och kyckling men jag förtränger effektivt vad det egentligen är jag äter varje gång. Kan absolut inte tänka mig att pilla med en fjäderklädd kyckling eller skopa upp grisblod på min köksbänk. Intresset för mat och dryck är hur som helst stort. Eftersom jag har turen att ha fått ärva min gamla faster Kagas Apotekarreceptsamling, kommer här ett par av julgodbitarna

Helt körd?

Det har gått en jävla massa år. Ingenting har hänt även om livet där utanför har rullat på. Det har känts som en film, en händelserik och omvälvande väldigt lång film med mig som åskådare, stillasittande på första raden. Jag är helt körd. Frågan är om jag någonsin kommer att få tillbaka ett liv där jag känner mig delaktig och integrerad. Få känner till min resa, få vet vad som hände och hur det gick. Få vet vem jag är innerst inne i dag. Det är skämmigt att erkänna men jag är en av dem som inte tillfrisknade. Jag hör inte hemma någonstans, inte i Malous tv-soffa för dit når bara de som kommit vidare, tagit sig ur.....fortsatt.  Jag hör inte hemma i någon relation, grupp, förening, vänskapskrets, familjekonstellation eller ens i mitt eget hus som nu är till försäljning. Jag hör inte hemma här där jag bor men heller ingen annanstans. Trots det klär jag på mig varje dag, sätter på mascara och går ut. Jag ler mot de jag möter. Pratar och är glad.  Jag går en timme med hunden, sen är

Barndomsångestminnen

Eske teske tää...Jag tyckte inte om Plupp. Gör fortfarande inte. Det lilla blåhåriga trollet med håret i kryss över ansiktet framkallar fortfarande illabefinnande...Vet inte varför men som barn avskydde jag Plupp. Min syster älskade samma figur varför jag ibland tvingades utstå sagostunder med Plupp och hans kompisar i den råkalla fjällvärlden...Usch! Samma sak med Televinken. Ångestframkallande marionettkille. OM det var Anita, rösterna eller den svartvita, bulliga skärmen? Jag hatade Televinken. Och Anita sen.....? Först när jag började läsa Mumintrollet för mina egna barn började jag fatta tycke för dessa märkliga varelser. Som barn framkallade böckerna bara ångest! Men det var ju så. I dag har man tonat ner den neurotiska, ångestfyllda och oroliga värld som muminfamiljen levde i. Se bara på teckningarna från 60-talet (visst var det väl Tove Jansson själv som tecknade??) Svart och vitt med enstaka bleka färger. Hårda penndrag. Mycket ondska, hua....Jag säger bara, Morran!!! Däremot