Fortsätt till huvudinnehåll

Tanken var vacker

Det var i maj. En vacker och solig majdag. Jag var gravid igen utan att veta om det men i efterhand förstod jag att jag inte bara var sjösjuk. Vi hade stämt träff på lilla Essingen, vid båtklubben där pappas båt låg. Sedan tidigare var det bestämt att pappas aska skulle spridas till havs. Han var en båtman, älskade sjön, skärgården och sin båt. Vi hade sett ut platsen och markerat den med rött på sjökortet. Det var som sagt en ljuvlig dag och jag mådde uselt redan innan vi steg ombord.

Vi passerade slussen och drog vidare ut på böljan den blå. För böljade, det började det göra redan vid Fjäderholmarna. Urnan med pappa hade jag i knät för säkerhets skull. Det var makabert redan där. Pappa i en urna, någon annan som styrde båten, illamåendet, sällskapet (nya frun med sin son), vågorna som slog mot båten och solen som en 1000 W lampa över alltsammans.

Efter 3 timmar var samtliga i sällskapet uttorkade och trötta på att åka båt. Vi var inte framme vid målet men någonstans i närheten, antog vi. Nu var det dags.

Vi hade med blommor. En vacker krans och några buketter med vårblommor och en med röda rosor. Så urnan. Vi försökte ställa oss så att vi låg någorlunda i lä. En tyst stund sedan släppte vi blommorna. Svisch....så var de borta. Såg inte var de tog vägen en gång. Vi öppnade sakta locket till urnan. Då kom en stormby och tog tag i pappa så han drog i väg upp i skyn som en tromb! SVISCH, allt virvlade upp och runt, vi hade pappa över oss.

Ingen sa någonting. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Tittade upp mot skyn och såg det sista dammet efter pappa försvinna upp i himlen. Intalade mig att det kanske var bättre att han fick åka uppåt ändå än ner i vattnet.

Det tog 2 timmar till Vaxholm. Där mötte min son och man upp. Vi åt lunch på hotellet, så som pappa alltid brukade göra. Vindbiten, blöt, illamående och förvirrad.

Väl hemma tog jag ett varmt bad, drack en Ramlösa och petade ut det sista av pappas aska ur mina öron.

.................................

Det tog ett tag men sedan tröstade jag mig med att pappa säkert bara skrattade åt oss var han nu än var! Där fick vi....och jag fick med mig en sista hälsning hem. "Förrästen tror jag inte att du någonsin ville försvinna ner i det där havet, jag tror att du hellre ville just det, lyfta och flyga uppåt mot himlen där du än i dag kan blicka ner på oss och hålla lite koll.".......

Tacka vet jag jordbegravningar så man vet var man har folk!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Recept, inte för alla

Alla pratar recept hela tiden. Mormors mjuka pepparkaka, Christers julskinka och mumma och Mormors pomeransbröd. För att inte tala om alla dessa TV-kockar . Jag är nöjd, det är kul att botanisera och kanske förnya det gamla invanda. Nigelas glaserade skinka till exempel eller Leilas "Rocky Road"? Monicas rödkålsmojja eller gravad lax eller vad de nu heter och allt vad de nu gör. Recept, nya och gamla, ligger i tiden! Vi delar med oss som aldrig förr. På jobbet men också i blogglandet. Rutan bidrar till exempel med ett mer udda och smått hårresande recept på blodpudding i dag. Tycker jag som gärna äter både blodkorv och kyckling men jag förtränger effektivt vad det egentligen är jag äter varje gång. Kan absolut inte tänka mig att pilla med en fjäderklädd kyckling eller skopa upp grisblod på min köksbänk. Intresset för mat och dryck är hur som helst stort. Eftersom jag har turen att ha fått ärva min gamla faster Kagas Apotekarreceptsamling, kommer här ett par av julgodbitarna

Helt körd?

Det har gått en jävla massa år. Ingenting har hänt även om livet där utanför har rullat på. Det har känts som en film, en händelserik och omvälvande väldigt lång film med mig som åskådare, stillasittande på första raden. Jag är helt körd. Frågan är om jag någonsin kommer att få tillbaka ett liv där jag känner mig delaktig och integrerad. Få känner till min resa, få vet vad som hände och hur det gick. Få vet vem jag är innerst inne i dag. Det är skämmigt att erkänna men jag är en av dem som inte tillfrisknade. Jag hör inte hemma någonstans, inte i Malous tv-soffa för dit når bara de som kommit vidare, tagit sig ur.....fortsatt.  Jag hör inte hemma i någon relation, grupp, förening, vänskapskrets, familjekonstellation eller ens i mitt eget hus som nu är till försäljning. Jag hör inte hemma här där jag bor men heller ingen annanstans. Trots det klär jag på mig varje dag, sätter på mascara och går ut. Jag ler mot de jag möter. Pratar och är glad.  Jag går en timme med hunden, sen är

Barndomsångestminnen

Eske teske tää...Jag tyckte inte om Plupp. Gör fortfarande inte. Det lilla blåhåriga trollet med håret i kryss över ansiktet framkallar fortfarande illabefinnande...Vet inte varför men som barn avskydde jag Plupp. Min syster älskade samma figur varför jag ibland tvingades utstå sagostunder med Plupp och hans kompisar i den råkalla fjällvärlden...Usch! Samma sak med Televinken. Ångestframkallande marionettkille. OM det var Anita, rösterna eller den svartvita, bulliga skärmen? Jag hatade Televinken. Och Anita sen.....? Först när jag började läsa Mumintrollet för mina egna barn började jag fatta tycke för dessa märkliga varelser. Som barn framkallade böckerna bara ångest! Men det var ju så. I dag har man tonat ner den neurotiska, ångestfyllda och oroliga värld som muminfamiljen levde i. Se bara på teckningarna från 60-talet (visst var det väl Tove Jansson själv som tecknade??) Svart och vitt med enstaka bleka färger. Hårda penndrag. Mycket ondska, hua....Jag säger bara, Morran!!! Däremot