Fortsätt till huvudinnehåll

Minnen av en groda

Det ligger en groda på vägen. Platt, brungrön med alla benen åt olika håll. Överkörd. Tänker att det kanske var min prins ...

Kommer att tänka på en annan groda.

Jag var 6 år. Högen var enorm. Jag satt på knä framför den gula sanden. Kände med handen, den var skönt varm, mjuk och lite fuktig. Grävde ett hål, grävde lite till. Minns hur den lena sanden formade sig i min hand. Skottade ut mer sand. Fick in hela armen, ända till armbågen. Skopade med handen, lite till, nu gick det inte att se botten. Armen gick in nästan ända upp till armhålan. Då var det stopp. Något låg i vägen. En sten. Spretade med fingrarna och grävde runt, fick ett bra tag och drog armen mot mig. Stenen följde motvilligt med. Där såg jag min hand igen, med fingrar som slöt sig hårt runt.....en groda!!

Grodan eller paddan var en jätte, åtminstone med mina 6 års-ögon sett. Den blängde oroväckande på mig med slemmiga ögon och gjorde något konstigt med halsen. Minns känslan av äckel och rädsla. Landet var Tunisien. Sandhögen hade någon tippat i vår trädgård. Grodan var av ett okänt slag. Minnet etsade sig fast.

Flickan som var jag hade blommig klänning, vita sandaler och hon skrek, kastade sig upp och sprang mot säkerheten. Mot pappas bil, den stora vita amerikanska, slängde sin in på det röda galonsätet och drämde igen dörren efter sig...Men hon var för snabb och benet hann inte med. Dörren klämde foten och tårna som kom i kläm, det var blod överallt och dagen blev ett kaos. Pappan kom springande...

Nästa bild. Jag ligger i bagageutrymmet på min pappas bil. Om foten har jag en handduk. Pappa stannar, för att springa in på jobbet och berätta att han skall åka till sjukhuset med sin dotter. Det är en solig, varm dag som alla dagar i Sfax. Plötsligt blir det mörkt. Urskiljer efter en stund fullt med ögonvitor runt svarta blickar som alla är vända mot mig. Jag blundar och håller andan. Pappa kommer tillbaka och ljuset återvänder. Hopen med svarta barn skingras runt den vita bilen där det i bagageutrymmet ligger en vit, blond flicka i blommig klänning och med ett stort blodigt bandage runt sin fot.

Nästa bild. Jag ligger på operationsbordet. Någon med gröna kläder spänner fast mig på en smal brits. Pappa är inte där. Till sist, när armar och ben inte längre går att röra, lägger någon en vit tygbit över mitt ansikte. Det blir kallt och jag försvinner bort ...... stjärnor, planeter eller fyrverkerier. Allt exploderar och jag dras ut i rymden..Bakgrunden är svart och det är både vackert och skrämmande på en gång.

Apropå grodor....

Kommentarer

Anonym sa…
Förmodligen var den sistnämnda en padda. Historien passar inte in på presumtiva prinsar.
Nike sa…
Du har säkert rätt....
Anonym sa…
Hur lång e Du Nike?

Populära inlägg i den här bloggen

Recept, inte för alla

Alla pratar recept hela tiden. Mormors mjuka pepparkaka, Christers julskinka och mumma och Mormors pomeransbröd. För att inte tala om alla dessa TV-kockar . Jag är nöjd, det är kul att botanisera och kanske förnya det gamla invanda. Nigelas glaserade skinka till exempel eller Leilas "Rocky Road"? Monicas rödkålsmojja eller gravad lax eller vad de nu heter och allt vad de nu gör. Recept, nya och gamla, ligger i tiden! Vi delar med oss som aldrig förr. På jobbet men också i blogglandet. Rutan bidrar till exempel med ett mer udda och smått hårresande recept på blodpudding i dag. Tycker jag som gärna äter både blodkorv och kyckling men jag förtränger effektivt vad det egentligen är jag äter varje gång. Kan absolut inte tänka mig att pilla med en fjäderklädd kyckling eller skopa upp grisblod på min köksbänk. Intresset för mat och dryck är hur som helst stort. Eftersom jag har turen att ha fått ärva min gamla faster Kagas Apotekarreceptsamling, kommer här ett par av julgodbitarna

Helt körd?

Det har gått en jävla massa år. Ingenting har hänt även om livet där utanför har rullat på. Det har känts som en film, en händelserik och omvälvande väldigt lång film med mig som åskådare, stillasittande på första raden. Jag är helt körd. Frågan är om jag någonsin kommer att få tillbaka ett liv där jag känner mig delaktig och integrerad. Få känner till min resa, få vet vad som hände och hur det gick. Få vet vem jag är innerst inne i dag. Det är skämmigt att erkänna men jag är en av dem som inte tillfrisknade. Jag hör inte hemma någonstans, inte i Malous tv-soffa för dit når bara de som kommit vidare, tagit sig ur.....fortsatt.  Jag hör inte hemma i någon relation, grupp, förening, vänskapskrets, familjekonstellation eller ens i mitt eget hus som nu är till försäljning. Jag hör inte hemma här där jag bor men heller ingen annanstans. Trots det klär jag på mig varje dag, sätter på mascara och går ut. Jag ler mot de jag möter. Pratar och är glad.  Jag går en timme med hunden, sen är

Barndomsångestminnen

Eske teske tää...Jag tyckte inte om Plupp. Gör fortfarande inte. Det lilla blåhåriga trollet med håret i kryss över ansiktet framkallar fortfarande illabefinnande...Vet inte varför men som barn avskydde jag Plupp. Min syster älskade samma figur varför jag ibland tvingades utstå sagostunder med Plupp och hans kompisar i den råkalla fjällvärlden...Usch! Samma sak med Televinken. Ångestframkallande marionettkille. OM det var Anita, rösterna eller den svartvita, bulliga skärmen? Jag hatade Televinken. Och Anita sen.....? Först när jag började läsa Mumintrollet för mina egna barn började jag fatta tycke för dessa märkliga varelser. Som barn framkallade böckerna bara ångest! Men det var ju så. I dag har man tonat ner den neurotiska, ångestfyllda och oroliga värld som muminfamiljen levde i. Se bara på teckningarna från 60-talet (visst var det väl Tove Jansson själv som tecknade??) Svart och vitt med enstaka bleka färger. Hårda penndrag. Mycket ondska, hua....Jag säger bara, Morran!!! Däremot