Fortsätt till huvudinnehåll

En bilolycka

Lite skakis. Drog ut på motorvägen med sonen. Målet var Ängelholms sjukhus. Min 13-åring körde omkull på cykeln i höstas, då fann man något "bifynd" på röntgen som nu skulle kollas.
E6 uppför Hallandsåsen har alltid varit olycksdrabbad. Minns när jag precis tagit körkort och det bara var den "gamla" E6, den med en fil i varje riktning. All tung trafik, alla vansinnesomkörningar, motståndet uppför och branten utför. Olyckorna duggade tätt. Också i dag händer det ofta att räddningstjänsten får larm från nordsidan av Hallandsåsen.

Vi drog på för att få upp farten och for ut i vänstra filen för att köra om. Här är det 3 filer i bredd, vilket är bra då en del tungt lastade långtradare närmast kryper upp i snigelfilen, den högra.

En bit upp i backen händer något. Det ryker, en varningstriangel placeras just ut och en man i gul väst viftar åt oss bilister att köra på och iväg. Det har smällt. En mer eller mindre totalkvaddad Honda står vid vägkanten. Bredvid står ett par människor böjda över en till synes skadad person.

Jaha, i grund och botten är jag ju sjuksköterska och kan inte åka förbi en olycksplats. Jag får helt enkelt inte. Kör in till vägkanten och stannar, springer ner till människorna som pratar ömsom danska, tyska och skånska. Där sitter han, en stackars kille helt blodig i ansiktet. Jag säger vad jag heter och får veta att han heter Johan. En snabb koll, killen andas, blöder till synes "bara" från ansiktet och kanske händerna. Han är gulblek och klagar över ont i ryggen. Jag får de andra att leta upp filtar och täcken, sen kan jag inte göra annat än att sitta där och prata lugnande, hålla hans hand och försöka ha så mycket ögonkontakt som jag kan. Ambulansen är uppenbarligen på väg, likaså alla andra.

Vad hände, frågar Johan. Lastbilschaffisen som gör ett gott jobb då han sprayar Johans bil med skum, sätter ut skyltar och vinkar fram trafiken säger att han låg i högerfilen, var tung lastad och att det plötsligt bara "small som fan" bakifrån. Troligen har Johan blivit bländad av den låga decembersolen och brakat rätt in i långtradaren som kröp uppför åsen. Johan minns ingenting, är bara förvirrad och chockad. Hans puls är rätt så lugn, han kan röra fötter och händer, så vi väntar bara. Jag tänker att han får inte försvinna, han måste hållas vaken...

Efter en liten stund kom räddningtjänsten. De fixerade J:s huvud och vi kunde lägga honom ner.

Det händer lätt, det kan gå väldigt fort. Jag hoppas att det gick bra för Johan. Bilen blev totalkvaddad, hela frampartiet var i stort sett borta.

Efteråt kändes det kymigt. Körde nog inte fortare än 80 in till stan. Min son var både upprörd och stolt över morsan. Vi pratade länge om det som hänt, han hade 100 frågor. Efter en stund sa han faktiskt..."Nä, från och med nu skall jag aldrig mer glömma bilbältet!!!!"

Och jag har bestämt mig. I morgon skall jag köpa en mask att ha i bilen, så jag slipper ge mun mot mun metoden utan något i mellan. Jag hade en sån en gång, har länge tänkt skaffa en ny men det är en sådan där grej som jag aldrig gör. Hela första hjälpen kudden skall uppgraderas. VIKTIG pryl att ha i bilen!!

Kommentarer

Anonym sa…
Jag är också mycket stolt över dig. Blir rörd när jag läser.
Britta

Populära inlägg i den här bloggen

Recept, inte för alla

Alla pratar recept hela tiden. Mormors mjuka pepparkaka, Christers julskinka och mumma och Mormors pomeransbröd. För att inte tala om alla dessa TV-kockar . Jag är nöjd, det är kul att botanisera och kanske förnya det gamla invanda. Nigelas glaserade skinka till exempel eller Leilas "Rocky Road"? Monicas rödkålsmojja eller gravad lax eller vad de nu heter och allt vad de nu gör. Recept, nya och gamla, ligger i tiden! Vi delar med oss som aldrig förr. På jobbet men också i blogglandet. Rutan bidrar till exempel med ett mer udda och smått hårresande recept på blodpudding i dag. Tycker jag som gärna äter både blodkorv och kyckling men jag förtränger effektivt vad det egentligen är jag äter varje gång. Kan absolut inte tänka mig att pilla med en fjäderklädd kyckling eller skopa upp grisblod på min köksbänk. Intresset för mat och dryck är hur som helst stort. Eftersom jag har turen att ha fått ärva min gamla faster Kagas Apotekarreceptsamling, kommer här ett par av julgodbitarna

Helt körd?

Det har gått en jävla massa år. Ingenting har hänt även om livet där utanför har rullat på. Det har känts som en film, en händelserik och omvälvande väldigt lång film med mig som åskådare, stillasittande på första raden. Jag är helt körd. Frågan är om jag någonsin kommer att få tillbaka ett liv där jag känner mig delaktig och integrerad. Få känner till min resa, få vet vad som hände och hur det gick. Få vet vem jag är innerst inne i dag. Det är skämmigt att erkänna men jag är en av dem som inte tillfrisknade. Jag hör inte hemma någonstans, inte i Malous tv-soffa för dit når bara de som kommit vidare, tagit sig ur.....fortsatt.  Jag hör inte hemma i någon relation, grupp, förening, vänskapskrets, familjekonstellation eller ens i mitt eget hus som nu är till försäljning. Jag hör inte hemma här där jag bor men heller ingen annanstans. Trots det klär jag på mig varje dag, sätter på mascara och går ut. Jag ler mot de jag möter. Pratar och är glad.  Jag går en timme med hunden, sen är

Barndomsångestminnen

Eske teske tää...Jag tyckte inte om Plupp. Gör fortfarande inte. Det lilla blåhåriga trollet med håret i kryss över ansiktet framkallar fortfarande illabefinnande...Vet inte varför men som barn avskydde jag Plupp. Min syster älskade samma figur varför jag ibland tvingades utstå sagostunder med Plupp och hans kompisar i den råkalla fjällvärlden...Usch! Samma sak med Televinken. Ångestframkallande marionettkille. OM det var Anita, rösterna eller den svartvita, bulliga skärmen? Jag hatade Televinken. Och Anita sen.....? Först när jag började läsa Mumintrollet för mina egna barn började jag fatta tycke för dessa märkliga varelser. Som barn framkallade böckerna bara ångest! Men det var ju så. I dag har man tonat ner den neurotiska, ångestfyllda och oroliga värld som muminfamiljen levde i. Se bara på teckningarna från 60-talet (visst var det väl Tove Jansson själv som tecknade??) Svart och vitt med enstaka bleka färger. Hårda penndrag. Mycket ondska, hua....Jag säger bara, Morran!!! Däremot