Fortsätt till huvudinnehåll

Vändpunkt

Karin Alvtegen skrev att panikångest är "själens sätt att spy". Just så!

När en kapabel, duktig, tålig, prestationsinriktad, stark och självständig kvinnas liv plötsligt börjar rämna kan hon inte ta det på allvar...Hennes skamkänsla står i vägen, hon känner skuld mot de som står runt henne och hon kan inte erkänna sin svaghet, att hon inte längre orkar eller kan prestera så som hon vill och begär av sig själv. Hon håller tyst, biter i hop och bränner på. Tills den dagen då hon segnar ner på ett grått, kallt butiksgolv och undrar om hon skall dö nu. För att det känns så, för att hon aldrig tidigare känt hjärtat bulta utanpå kroppen, för att hon inte får luft och för att hon dessutom blir skräckslagen över att hela butiksinredningen hotfullt höjer sig över henne. Hon kravlar ut ur butiken, tar sig på något sätt till bilen. Huvudet dunkar, hon har kväljningar och det känns som att hon skall kräkas. Om och om igen...

Hur bilen tar henne hem förstår hon inte. Det finns inga tankar, bara gråt. Hon går in i sitt hus, stänger dörren och öppnar den inte på flera veckor. Skammen är nu total. Pratar knappt med någon, ber inte om den hjälp hon behöver, kan inte tala om hur det är, på riktigt. Skäms, skäms....det här är det totala nederlaget.

Så, en dag vaknar hon av en koltrast som sjunger så vackert att det skär i själen. Tårarna bränner men på något sätt får han ändå henne ur sängen. Hon drar upp rullgardinen, öppnar fönstret och den lilla koltrasten sitter där på grusgången och bara sjunger och sjunger, vägrar ge upp!! Solen är tidig och värmer. Står alldeles stilla en stund, känner förvånad ett märkligt uns av lycka smyga sig på.

Där och då vände det. Kraften fanns där ändå, vägen tillbaka är snårig och lång men jag är på god väg. Men ingenting blir vad det varit. Det är ett nytt liv som väntar, som öppnar sin dörr men allt blir långsamt meningsfullt igen.

Hon är jag som försöker sluta skämmas. Som inser att det här var en gåva från en klok kropp som var tvungen att ge sig själv en rak jävla höger eftersom hon inte lyssnade i tid. Hon hade inget val än att rasa fullständigt eftersom hon visste inte vad hon skulle lyssna efter.

Tack! Jag törs nog säga att det här var det bästa som hänt, den nya vägen ser jag allt klarare, orken kommer långsamt tillbaka och allt annat med den....Nu har det gått 10 månader.

Kommentarer

Anonym sa…
Du har inget att skämmas för.
Vad skulle det vara ?
Att du kämpat mer och längre än de flesta ?
Ska du skämmas över att du var den som alls inte gav upp, för att du var den som kämpade till sista blodsdroppen....?
Nike sa…
Suck..jag vet. Jag är egentligen högst normal. Men det är det här med skammen sedan barndomen. När man måste göra sig värd att älskas...vara duktig och allt det där. Sedan lever vi ju i ett rätt otillåtande samhälle. Det gäller att vara "normal" och sköta sig klänaderfritt annars hamnar du i "grupp B" usch och fy...Men jag hade fel. Mitt samhälle är inte sånt längre. Det går alltid att vända allting!!
Anonym sa…
En mycket bra och målande beskrivning av en första panikattack! Känner så väl igen mig, med den skilnaden att jag var på jobbet när det hände (för snart 24 år sedan) och vändningen har inte varit lika klar och tydlig för mig, som för dig. Men sakta sakta har det gått åt rätt håll. Jag förstår så väl dina skamkänslor, man "duger" inte riktigt om man inte är produktiv och "normal" i samhällets ögon. Sorgligt men sant.

Ge inte upp, utan kämpa vidare!
Styrkekramar!
Anonym sa…
Ibland måste botten nås innan man kan se vägen upp. Låter klyschigt men så var det för mig. Av det jag läst verkar du vara en människa med styrka att ta sig vidare, förmågan till självinsikt och att hitta nya mål. Ibland serverar livet sina bästa lärdomar i en knepig förpackning, du verkar ha lyckats öppna din, var rädd om den. Lycka till i framtiden!
Anonym sa…
Hej Nike

Dina inlägg i din blogg läser jag med stor behållning. Jag har lika länge som du i 10 månader, tampats med utbrändhet och den fördumning det innebär säga fel ord inte kunna planera eller välja. En fråga till Dig är du tillbaka i arbete och hur hanterde du de stora skuldkänslor man har inför en återgång. För Min del handlar det om att jag skall gå bredvid i någon slags socialträning, då jag är mycket stresskänslig. Tycker dock att det oxå är stressande att gå hemma utan social kontakter. det tär det oxå.

Mvh Lena
Nike sa…
Tack för alla goda, värmande ord! När det gäller skammen, så vill jag säga så här till alla och mig själ, om och om igen:
Det är verkligen ingenting att skämmas för!! Det är en myt att man måste vara så förb...t duktig, självständig, flitig, exemplarisk, duglig, stark, snygg, vältränad, skärpt, vidareutvecklande och heltidsarbetande 24 h/dygn. Det faller på sin egen orimlighet. Somliga stupar direkt efter start, andra en bit på väg. Samhället sätter oss på plats genom att tala om för oss att det är något fel på oss som inte orkar, som stannar, som får typ panikångest, depressioner, hjärtinfarkter, kronisk värk eller vad det kan vara. För samhället kan det ju inte vara något fel på? J0, menar jag. Det här samhället är inte för alla. Orsakerna kan vara flera, är knappast bara en. Det är dags att samhället ser sig i spegeln och tänker om. Det är stelbent, enkelriktat och förutsätter att alla är stöpta i samma form och lever samma slags liv. Det gör vi inte. De flesta av oss går också igenom kriser och perioder av kaos i livet. Det kan bli utlösande för ett stopp. Hoppla...får nog skriva ett vanligt inlägg om det här.... svarar på frågan om "tillbaka till jobbet" där också..
Nike sa…
Men jag menar också att var och en måste ta sitt eget ansvar. Vi är regissörer till vårt eget liv, får inte och skall inte lämna över det till någon annan, inte heller till "samhället"...Så, var inte tysta, man måste våga gå vidare, säga ifrån, ta för sig och sätta upp nya mål hur motigt det än kan kännas... Det innebär inte att man inte skall be om hjälp. Det måste alla våga och kunna.

Populära inlägg i den här bloggen

Recept, inte för alla

Alla pratar recept hela tiden. Mormors mjuka pepparkaka, Christers julskinka och mumma och Mormors pomeransbröd. För att inte tala om alla dessa TV-kockar . Jag är nöjd, det är kul att botanisera och kanske förnya det gamla invanda. Nigelas glaserade skinka till exempel eller Leilas "Rocky Road"? Monicas rödkålsmojja eller gravad lax eller vad de nu heter och allt vad de nu gör. Recept, nya och gamla, ligger i tiden! Vi delar med oss som aldrig förr. På jobbet men också i blogglandet. Rutan bidrar till exempel med ett mer udda och smått hårresande recept på blodpudding i dag. Tycker jag som gärna äter både blodkorv och kyckling men jag förtränger effektivt vad det egentligen är jag äter varje gång. Kan absolut inte tänka mig att pilla med en fjäderklädd kyckling eller skopa upp grisblod på min köksbänk. Intresset för mat och dryck är hur som helst stort. Eftersom jag har turen att ha fått ärva min gamla faster Kagas Apotekarreceptsamling, kommer här ett par av julgodbitarna

Helt körd?

Det har gått en jävla massa år. Ingenting har hänt även om livet där utanför har rullat på. Det har känts som en film, en händelserik och omvälvande väldigt lång film med mig som åskådare, stillasittande på första raden. Jag är helt körd. Frågan är om jag någonsin kommer att få tillbaka ett liv där jag känner mig delaktig och integrerad. Få känner till min resa, få vet vad som hände och hur det gick. Få vet vem jag är innerst inne i dag. Det är skämmigt att erkänna men jag är en av dem som inte tillfrisknade. Jag hör inte hemma någonstans, inte i Malous tv-soffa för dit når bara de som kommit vidare, tagit sig ur.....fortsatt.  Jag hör inte hemma i någon relation, grupp, förening, vänskapskrets, familjekonstellation eller ens i mitt eget hus som nu är till försäljning. Jag hör inte hemma här där jag bor men heller ingen annanstans. Trots det klär jag på mig varje dag, sätter på mascara och går ut. Jag ler mot de jag möter. Pratar och är glad.  Jag går en timme med hunden, sen är

Barndomsångestminnen

Eske teske tää...Jag tyckte inte om Plupp. Gör fortfarande inte. Det lilla blåhåriga trollet med håret i kryss över ansiktet framkallar fortfarande illabefinnande...Vet inte varför men som barn avskydde jag Plupp. Min syster älskade samma figur varför jag ibland tvingades utstå sagostunder med Plupp och hans kompisar i den råkalla fjällvärlden...Usch! Samma sak med Televinken. Ångestframkallande marionettkille. OM det var Anita, rösterna eller den svartvita, bulliga skärmen? Jag hatade Televinken. Och Anita sen.....? Först när jag började läsa Mumintrollet för mina egna barn började jag fatta tycke för dessa märkliga varelser. Som barn framkallade böckerna bara ångest! Men det var ju så. I dag har man tonat ner den neurotiska, ångestfyllda och oroliga värld som muminfamiljen levde i. Se bara på teckningarna från 60-talet (visst var det väl Tove Jansson själv som tecknade??) Svart och vitt med enstaka bleka färger. Hårda penndrag. Mycket ondska, hua....Jag säger bara, Morran!!! Däremot