Fortsätt till huvudinnehåll

Mitt sociala jag

Långväga gäster, goda vänner.

Stadar, bäddar i gästrummet, handlar, lagar mat och serverar. Umgås och plockar fram och tillbaka. Lagar frukost och väntar på att alla skall vakna. Rör mig fram och tillbaka och får till allt som skall göras. På ytan råder ordning och lugn.

Det är trevligt. Det går. Men hur går det? Bra?


Hur är det på insidan? Vet inte vad bra är. Vet bara att jag behöver betydligt mindre än så här för att känna svullnaden tillta under pannbenet...

Trots att det är trevligt
Trots att jag i sådana här sammanhang tycker om att laga mat
Trots att jag tycker om att få mina gäster att trivas.
Trots att det är väldigt avspänt och okomplicerat.

Det blir för mycket. ändå. Är jag så klen? Vad ÄR det egentligen??

Skall det alltid vara så här? Känslig som en St Paulia. Kroknar och släpper blommorna vid bara tanken på lite vattenstänk.

Ingen ser, ingen skulle kunna gissa hur det känns och hur förklara? Vill inte försöka ens. Varför? Orkar inte. Vill inte att inte orka. Dessutom svårt att beskriva. ..när stress, jäkt och oro slagit sina klor i en och gjort något med den inre balansen...det tar tid att lägga vikterna på plats igen, att finna rätt väg till ny jämvikt. Orkar inte vara en som fastnat. Vill att det skall vara över nu.

Jag är minsann inte en person som är reducerad. Tvärtom, jag är driftig, kreativ, modig, "duktig"..vågar och får saker gjort...

Det får jag ofta höra. Det är inte sant.
Jag är inte modig, jag är räddare än jag verkar....jag vågar inte, gör det bara för att jag måste, för att jag inte står ut med min feghet, att stå och tiga still, att bara vara den som iakttar. Nu för tiden deltar jag i livet. Det har jag inte alltid gjort.

Gick jag bara sönder av oro och stress...av att inte hinna, inte få sova, andas, leva, njuta och reflektera en enda gång, en enda natt på allt för många år, kanske 10? Är det något annat?
Vill absolut inte göra något mer komplicerat än det är, men också detta måste jag granska och ifrågasätta, precis som allt annat i denna tid som är...
Det går bra, men det skulle kunna gå så mycket bättre, vara så mycket lättare. Det finns tillfällen.....när det stämmer, när jag känner en trygghet och en lugn andning som får mig att lyfta, även socialt...men oftare är det som att trampa i kitt...Det tar så mycket energi!

Socialt är jag dubbel. Den ena sidan av mig är social och tycker om att umgås, lagar mat, samtalar och har trevligt. En sällskaplig sida som kuttrar i god samvaro med vänner eller myser inför nya intressanta, trevliga bekantskaper. Den andra sidan av mig är precis tvärtom. Vill bara vara i fred, orkar inte förhålla sig till någon annan än sig själv...Den kan jag inte förklara just nu. Den tar jag separat...

Kommentarer

Anonym sa…
Att vara en iakttagare eller delta i livet....det är svårt det där.
En ständig balans, så lätt att dra sig undan och sitta i ett hörn och titta på.
Vet så väl.
Nike sa…
Det kanske till och med är helt normalt ??

Jobbet består i så fall av att nå fram till ett avspänt accepterande: "så här är jag, take it or leave it" - Jag inte bara duger, jag är ju bra och behöver inte vara på helspänn för att förhindra minsta lilla sårbarhet, svaghet eller felaktighet att sippra ut och hualigen, visa sig inför människor i min omgivning. Tänk om jag kopplar av så mycket att jag inte hinner fånga upp mina fel i tid, innan "alla andra ser och förstår".

Jag förstår hur det låter! Det är inte klokt. Jag är så trött på att vara vaksam...

Det handlar ju om osäkerhet någonstans, att inte duga eller räcka till. Rädsla att inte nå upp till de förväntningar och krav. Från mig själv. Från "andra"

Så dumt.. mycket av tröttheten kommer ju av den ständiga beredskapen jag bär på. Det är få tillfällen jag kopplar av fullständigt tillsammans med andra.

Så skönt att äntligen kunna sätta ord på det här. En slags social fobi eller åtminstone neuros, som jag brottats med hela mitt liv.

Den går inte att se. Känns rent fysiskt. Jag vet var den kommer i från.

Det går bättre och bättre, men jag är inte klar. Det tar tid att tämja monster som följt med sedan barnmatens dagar.

Populära inlägg i den här bloggen

Recept, inte för alla

Alla pratar recept hela tiden. Mormors mjuka pepparkaka, Christers julskinka och mumma och Mormors pomeransbröd. För att inte tala om alla dessa TV-kockar . Jag är nöjd, det är kul att botanisera och kanske förnya det gamla invanda. Nigelas glaserade skinka till exempel eller Leilas "Rocky Road"? Monicas rödkålsmojja eller gravad lax eller vad de nu heter och allt vad de nu gör. Recept, nya och gamla, ligger i tiden! Vi delar med oss som aldrig förr. På jobbet men också i blogglandet. Rutan bidrar till exempel med ett mer udda och smått hårresande recept på blodpudding i dag. Tycker jag som gärna äter både blodkorv och kyckling men jag förtränger effektivt vad det egentligen är jag äter varje gång. Kan absolut inte tänka mig att pilla med en fjäderklädd kyckling eller skopa upp grisblod på min köksbänk. Intresset för mat och dryck är hur som helst stort. Eftersom jag har turen att ha fått ärva min gamla faster Kagas Apotekarreceptsamling, kommer här ett par av julgodbitarna

Helt körd?

Det har gått en jävla massa år. Ingenting har hänt även om livet där utanför har rullat på. Det har känts som en film, en händelserik och omvälvande väldigt lång film med mig som åskådare, stillasittande på första raden. Jag är helt körd. Frågan är om jag någonsin kommer att få tillbaka ett liv där jag känner mig delaktig och integrerad. Få känner till min resa, få vet vad som hände och hur det gick. Få vet vem jag är innerst inne i dag. Det är skämmigt att erkänna men jag är en av dem som inte tillfrisknade. Jag hör inte hemma någonstans, inte i Malous tv-soffa för dit når bara de som kommit vidare, tagit sig ur.....fortsatt.  Jag hör inte hemma i någon relation, grupp, förening, vänskapskrets, familjekonstellation eller ens i mitt eget hus som nu är till försäljning. Jag hör inte hemma här där jag bor men heller ingen annanstans. Trots det klär jag på mig varje dag, sätter på mascara och går ut. Jag ler mot de jag möter. Pratar och är glad.  Jag går en timme med hunden, sen är

Barndomsångestminnen

Eske teske tää...Jag tyckte inte om Plupp. Gör fortfarande inte. Det lilla blåhåriga trollet med håret i kryss över ansiktet framkallar fortfarande illabefinnande...Vet inte varför men som barn avskydde jag Plupp. Min syster älskade samma figur varför jag ibland tvingades utstå sagostunder med Plupp och hans kompisar i den råkalla fjällvärlden...Usch! Samma sak med Televinken. Ångestframkallande marionettkille. OM det var Anita, rösterna eller den svartvita, bulliga skärmen? Jag hatade Televinken. Och Anita sen.....? Först när jag började läsa Mumintrollet för mina egna barn började jag fatta tycke för dessa märkliga varelser. Som barn framkallade böckerna bara ångest! Men det var ju så. I dag har man tonat ner den neurotiska, ångestfyllda och oroliga värld som muminfamiljen levde i. Se bara på teckningarna från 60-talet (visst var det väl Tove Jansson själv som tecknade??) Svart och vitt med enstaka bleka färger. Hårda penndrag. Mycket ondska, hua....Jag säger bara, Morran!!! Däremot