Fortsätt till huvudinnehåll

Bloggelit ?

Finns det en bloggelit? Vilka tillhör i så fall den och vem sköter utmärkelserna? Av en hel del bloggar att döma sker det genom en slag tyst överenskommelse, en självutnämning där medlemmarna kräks tillsammans över några i deras tycke usla bloggar. Man tilldelar sig själv en slags position där han eller hon har rätt att tycka till om andras bloggar, håna andras bloggar för att på så sätt placera sig själv lite högre upp på rankingen.

I blogglandet finns det en hel del att läsa om hur man inte bör göra i en blogg, vad som är tråkigt, borde förbjudas, som ""bloggeliten uschar, kräks av eller ser ner på i någon slags tro att just deras grepp är det bästa, det rätta.

Varför kritiserar man andra människors bloggar? Finner man en blogg trist eller dum är det väl bara att låta bli att läsa den! Jag kan lova att jag aldrig läser bloggar om akvariefiskar eller frimärken eftersom de antagligen skulle tråka ut mig redan i inledningen. Men det måste vara superbra att kunna hitta en blogg om sitt specialintresse, vare sig det är inredning, mode, katter, litteratur, hälsa, sex, journalistik, film, knyppling, katter eller politik.

Är det ena finare än det andra? Vem har rätt? Det är bara att välja! Just detta är charmen och storheten med bloggandet. Alla människor, små som stora, anorektiker eller smällfeta, kattälskare eller kvasiintellektuella, modelejon och Tibetflummiga, alla får vi plats i bloggvärlden. Alla kan och får lov att göra sin röst hörd. Det har ingenting med ras, ålder, religion, intresse, nationalitet, hårfärg eller intelligens att göra! Go for it, bloggvärlden är för alla och varför skulle den inte vara det? Den bör väl också avspegla det samhälle vi lever i, eller är den bara till för vissa, d.v.s. ”bloggeliten”??

Tråkiga bloggar(enligt mig eftersom jag tänker ta tillfället i akt att uttala mig högst generellt) är bloggar som antyder att just de skulle vara de vassaste, smartaste, mest genomtänkta och ballaste. Där skribenten svävar ut i en mångfald ord om någonting som egentligen skulle kunna sammanfattas på två rader. Där budskapet kommer i skymundan för skrivarens behov av att få briljera med sin text. Då vill det till att tonen tilltalar, att distansen till egot är närvarande och att det märks att det är en människa av kött och blod bakom texterna. Det är bara att sluta läsa och zappa vidare om man finner en blogg nördig, aptrist eller ful. Det finns så mycket annat, så mycket bra, intressanta och personliga bloggar. Bloggar som berör, lär ut saker, ger information, inblick i en annan människas liv eller väcker nya tankar. Vissa får mig helt enkelt att må bra eller att skratta högt. Andra provocerar och får mig att gå i taket, men det kan också vara kul.

Så, tack alla superbloggare, mina favoriter!! Allt och alla budskap måtte få vara tillåtna och alla människor från min snart 14-årige son till min 75-åriga mamma måste få känna sig fria att ge sig in i bloggandets värld utan att riskera kritik från någon ogin, självutnämnd bloggtyckare. Här kan vi verkligen se kontrasterna; från en blogg om musik, datorer, datorspel och balla bilder till en om trädgårdsskötsel, broderi och hundar!! Stör man sig på det handlar det nog snarare om att man inte är riktigt nöjd med sig själv eller att man kan höja sig själv lite högre genom att klaga på andra.

Jag har av någon anledning,under de senaste dagarna, ramlat över en handfull bloggar som har den här auran av "guud-vad-jag-är-bra-och-ballast-i-stan" över sig. Ehhh.......Fast, ärligt..det har faktiskt varit riktigt roligt att läsa en del av dem. De behövs kanske och har också sin självklara plats i blogglandet.

Kommentarer

Coola Morsan sa…
Det är väl alltid sådär. Självutnämnd elit som också säkert röstar fram varandra. Det görs ju kartor på "bloggosfären" och vem som anknyter till/länkar till/skriver om vem. Själv är jag innerligt trött på topplistor, rankningar, tävlingar. Det säger sig självt att tio eller femtio i topp, var de än exponeras, förstärker sig genom att det är just dom man hittar. I boktoppen finns t ex riktigt skräp, som man plockat på sig i farten.

Populära inlägg i den här bloggen

Recept, inte för alla

Alla pratar recept hela tiden. Mormors mjuka pepparkaka, Christers julskinka och mumma och Mormors pomeransbröd. För att inte tala om alla dessa TV-kockar . Jag är nöjd, det är kul att botanisera och kanske förnya det gamla invanda. Nigelas glaserade skinka till exempel eller Leilas "Rocky Road"? Monicas rödkålsmojja eller gravad lax eller vad de nu heter och allt vad de nu gör. Recept, nya och gamla, ligger i tiden! Vi delar med oss som aldrig förr. På jobbet men också i blogglandet. Rutan bidrar till exempel med ett mer udda och smått hårresande recept på blodpudding i dag. Tycker jag som gärna äter både blodkorv och kyckling men jag förtränger effektivt vad det egentligen är jag äter varje gång. Kan absolut inte tänka mig att pilla med en fjäderklädd kyckling eller skopa upp grisblod på min köksbänk. Intresset för mat och dryck är hur som helst stort. Eftersom jag har turen att ha fått ärva min gamla faster Kagas Apotekarreceptsamling, kommer här ett par av julgodbitarna

Helt körd?

Det har gått en jävla massa år. Ingenting har hänt även om livet där utanför har rullat på. Det har känts som en film, en händelserik och omvälvande väldigt lång film med mig som åskådare, stillasittande på första raden. Jag är helt körd. Frågan är om jag någonsin kommer att få tillbaka ett liv där jag känner mig delaktig och integrerad. Få känner till min resa, få vet vad som hände och hur det gick. Få vet vem jag är innerst inne i dag. Det är skämmigt att erkänna men jag är en av dem som inte tillfrisknade. Jag hör inte hemma någonstans, inte i Malous tv-soffa för dit når bara de som kommit vidare, tagit sig ur.....fortsatt.  Jag hör inte hemma i någon relation, grupp, förening, vänskapskrets, familjekonstellation eller ens i mitt eget hus som nu är till försäljning. Jag hör inte hemma här där jag bor men heller ingen annanstans. Trots det klär jag på mig varje dag, sätter på mascara och går ut. Jag ler mot de jag möter. Pratar och är glad.  Jag går en timme med hunden, sen är

Barndomsångestminnen

Eske teske tää...Jag tyckte inte om Plupp. Gör fortfarande inte. Det lilla blåhåriga trollet med håret i kryss över ansiktet framkallar fortfarande illabefinnande...Vet inte varför men som barn avskydde jag Plupp. Min syster älskade samma figur varför jag ibland tvingades utstå sagostunder med Plupp och hans kompisar i den råkalla fjällvärlden...Usch! Samma sak med Televinken. Ångestframkallande marionettkille. OM det var Anita, rösterna eller den svartvita, bulliga skärmen? Jag hatade Televinken. Och Anita sen.....? Först när jag började läsa Mumintrollet för mina egna barn började jag fatta tycke för dessa märkliga varelser. Som barn framkallade böckerna bara ångest! Men det var ju så. I dag har man tonat ner den neurotiska, ångestfyllda och oroliga värld som muminfamiljen levde i. Se bara på teckningarna från 60-talet (visst var det väl Tove Jansson själv som tecknade??) Svart och vitt med enstaka bleka färger. Hårda penndrag. Mycket ondska, hua....Jag säger bara, Morran!!! Däremot