Fortsätt till huvudinnehåll

Min historia, del 1: Om otrohet & svek

En längre historia. Jag skrev den i somras men gömde den rätt snart och som drafts blev den liggande. Här kommer den igen:

Ja, inte hela. Jag fokuserar jag på de senaste 6 åren, men för att förklara hur jag hamnade här gör jag några tillbakablickar. Det handlar om både kärlek och förhållanden, arbete och meningsfull sysselsättning, att ha pengar och att inte ha pengar. Jag har varit igenom allt. Gjort hela resan. Åt alla håll...

Jag är född med en inneboende glädje, en lust och nyfikenhet som är min styrka. Jag är positiv, företagsam, kreativ och har inte varit utan sysselsättning sedan mitt första sommarjobb som potatisplockare när jag var 13.

Sedan några månader tillbaka är jag sjukskriven under diagnosen "utmattningsdepression". Jag känner mig inte deprimerad, så något är fel. Utmattad är rätt. Jag rör mig långsammare än tidigare, har tappat min tidigare suveräna simultankapacitet och om en oförutsedd händelse inträffar när jag är mitt upp i någon form av koncentration, blir jag inte bara lite störd. Jag kan gå fullständigt i baklås. Det har gått mer än 4 månader. Jag har hittat några verktyg att använda i vardagen, så att inte varje moment ska bli en plåga. Det fungerar. Oftast, men inte alltid.

Min "ulvifårakläderkollega" tittar skeptiskt på mig. - "Vad du är solbränd då". När jag frågar hur de har det på jobbet svarar hon med en tydlighet och skärpa som inte går att missförstå -"Ja, nej det går inte alls. Det finns inga vikarier. Det är ingen som vill komma hit. Nej, nej, det är en tjänst som behövs!"

Iskallt. Jaha...

Där har jag jobbat i 4 år.

Otrohet
Den 6 maj 2000 kom min dåvarande man hem från sin älskarinna. Han blev avslöjad då han inte lyckades dölja sanningen bakom en resa till Stockholm. Jag kastade en stol på honom, hällde en kanna vatten över hans älskade dator, ringde ett par samtal och på två dagar hade jag fått lägenhet, ordnat flyttfirma och lagt ut huset till försäljning. Jag blev varse en inneboende turbokapacitet, blev en handlingskraftig och iskall supermamma som chockad rasade fram, om än i dimma.

5 kilometersslingan i Hemlingby. Här kunde jag sörja och vara vansinnig, tjuta och skälla. Jag sprang och spydde nästan galla av ansträngning. Det var skönt. Det hände att jag tog 10-kilometersslingan när jag hade samlat på mig extra mycket skit. Där var det i stort sett folktomt. Vad jag gick på vet jag inte. Adrenalin och ett måste, för barnens skull. De var så små. 7 och 5 1/2.

Sen åkte jag hem och städade ur ett jättehus, fyllde 2 containrar, målade skavanker på huset, skötte en trädgård, 5 hyresgäster, 2 barn, betalade räkningar, sorterade papper, skötte ett litet företag jag hade i källaren och överlevde den sommaren. Han, "måste jobba" men var mest hos älskarinnan. Fínskan, som hon fick heta...

Det värsta var nog känslan av att vara den sista som förstod. Upplevde att en hel stad visste. Detta var inte första gången. Välmenade grannar kunde plötsligt upplysa mig om både det ena och det andra. 9 år. Vad hade varit sant? Hade han ljugit och bedragit i 9 år? Jag som trott att våra problem låg på ett helt annat plan. Till sist slog jag händerna för öronen, ville inte höra mer.

Jag fyllde vår stora Chrysler med barn, katt, bagage. Hängde på ett stort "envägssläp", fyllde det också och drog. Det var den 7 augusti. Innan dess hade jag lånat 100 000 på banken. Resan från Gävle tog 11 timmar. Från Jönköping och de sista 18 milen satt jag och stänkte mig själv i ansiktet med Ramlösa för att inte somna. Barnen sov, det var kolsvart ute men stanna var inte att tänka på. På radion varnade man för vägpirater just längs E4. Halv 2 på natten kom jag fram till min mamma.

Här börjar vårt nya liv. Mitt liv som ensamstående mamma. Tänk om jag visste då vad jag vet i dag? Tänk om jag hade haft några alternativ eller åtminstone någon som sett och som hade sträckt ut handen, tagit tag i mig och sagt åt mig att stanna upp och vänta.... Inte skena i väg som om någon slagit mig. Men det var just så jag kände mig. Jag ville bara bort, ville inte stanna. Kunde heller inte stanna i huset och visste att det skulle vara omöjligt för mig att söka jobb inom mitt yrke. Då skulle jag komma till min exmans arbetsplats och vad som hänt där...det ville jag inte närma mig.

Populära inlägg i den här bloggen

Recept, inte för alla

Alla pratar recept hela tiden. Mormors mjuka pepparkaka, Christers julskinka och mumma och Mormors pomeransbröd. För att inte tala om alla dessa TV-kockar . Jag är nöjd, det är kul att botanisera och kanske förnya det gamla invanda. Nigelas glaserade skinka till exempel eller Leilas "Rocky Road"? Monicas rödkålsmojja eller gravad lax eller vad de nu heter och allt vad de nu gör. Recept, nya och gamla, ligger i tiden! Vi delar med oss som aldrig förr. På jobbet men också i blogglandet. Rutan bidrar till exempel med ett mer udda och smått hårresande recept på blodpudding i dag. Tycker jag som gärna äter både blodkorv och kyckling men jag förtränger effektivt vad det egentligen är jag äter varje gång. Kan absolut inte tänka mig att pilla med en fjäderklädd kyckling eller skopa upp grisblod på min köksbänk. Intresset för mat och dryck är hur som helst stort. Eftersom jag har turen att ha fått ärva min gamla faster Kagas Apotekarreceptsamling, kommer här ett par av julgodbitarna

Helt körd?

Det har gått en jävla massa år. Ingenting har hänt även om livet där utanför har rullat på. Det har känts som en film, en händelserik och omvälvande väldigt lång film med mig som åskådare, stillasittande på första raden. Jag är helt körd. Frågan är om jag någonsin kommer att få tillbaka ett liv där jag känner mig delaktig och integrerad. Få känner till min resa, få vet vad som hände och hur det gick. Få vet vem jag är innerst inne i dag. Det är skämmigt att erkänna men jag är en av dem som inte tillfrisknade. Jag hör inte hemma någonstans, inte i Malous tv-soffa för dit når bara de som kommit vidare, tagit sig ur.....fortsatt.  Jag hör inte hemma i någon relation, grupp, förening, vänskapskrets, familjekonstellation eller ens i mitt eget hus som nu är till försäljning. Jag hör inte hemma här där jag bor men heller ingen annanstans. Trots det klär jag på mig varje dag, sätter på mascara och går ut. Jag ler mot de jag möter. Pratar och är glad.  Jag går en timme med hunden, sen är

Barndomsångestminnen

Eske teske tää...Jag tyckte inte om Plupp. Gör fortfarande inte. Det lilla blåhåriga trollet med håret i kryss över ansiktet framkallar fortfarande illabefinnande...Vet inte varför men som barn avskydde jag Plupp. Min syster älskade samma figur varför jag ibland tvingades utstå sagostunder med Plupp och hans kompisar i den råkalla fjällvärlden...Usch! Samma sak med Televinken. Ångestframkallande marionettkille. OM det var Anita, rösterna eller den svartvita, bulliga skärmen? Jag hatade Televinken. Och Anita sen.....? Först när jag började läsa Mumintrollet för mina egna barn började jag fatta tycke för dessa märkliga varelser. Som barn framkallade böckerna bara ångest! Men det var ju så. I dag har man tonat ner den neurotiska, ångestfyllda och oroliga värld som muminfamiljen levde i. Se bara på teckningarna från 60-talet (visst var det väl Tove Jansson själv som tecknade??) Svart och vitt med enstaka bleka färger. Hårda penndrag. Mycket ondska, hua....Jag säger bara, Morran!!! Däremot