Fortsätt till huvudinnehåll

Det sista..

Man vaknar och konstaterar att det är morgon. Man går upp och sätter på kaffet, blaskar kallt vatten i ansiktet, gör några solhälsningar och väcker barnen. Man lagar våfflor med ägg och dinkelmjöl till de som skall till skolan, brer tjockt med brunost på grovbrödmackan som toppas med en bit persika. Mjölk i kaffet och sen kan man sitta ner och vakna, njuta lite trots alla grå moln inne och ute. Man plockar fram allt det bästa, tänder ljus, skojar med morgontrötta barn, läser högt ur tidningen och sköljer ner mackan med den sista kaffeslatten. Man vinkar hej då till sina telningar, går in i huset och ser allt som skall göras. Häller upp lite mer kaffe, sätter sig i den lilla soffan och - bryter ihop.

Tårarna blandar sig med kaffet, jag surplar och spiller på morgonrocken. Inom mig har sorgen växt och fyller hela bröstkorgen. Jag sprängs. Hulkar och spiller ännu mer.

Kognitivt var det

- ok, vad handlar det om? Är det L? vill du verkligen ha honom tillbaka då Nike?
Svar: Nej.
Fråga: Kom ihåg allt det du inte vill ha, som inte var bra
Svar: (Tystnad)

Går till datorn, drar igång Photoshop - där är han.

Jag känner ingenting. Kommer ihåg då när vi gick där, på väg till morgondoppet förra sommaren.

Plötsligt vet jag hur det kändes när jag stapplade efter dig och bredvid dig på den smala stigen mot hamnen. Det var du och jag, men ändå inte. Var och en för sig trots att vi gick bredvid varandra. Då, trodde jag att det var bra. Jag försvarade dig så länge...( som en idiot för att jag har separationsångest?? ) "Man skall gå bredvid varandra genom livet, inte klängandes på varandra" Försvar bara, för att jag gick där med dig. Du, glad och trött, distanserad, skojande och kallpratande.

Jag tittar på dig och ser din rädsla, din oförmåga men också ditt varma, sympatiska, lugna väsen. Som jag trodde att jag älskade. Som jag trodde värmde mig av kärlek när det faktiskt var av skamlig insikt över att du inte ville vara där, bredvid mig.

Jag känner mer inom mig i minnet, i fantasin än när jag ser på kortet. Hur kommer jag att känna när jag träffar dig nästa gång.

Känner mig lättad. Det är en lättnad att slippa dig, slippa låtsas, slippa hoppas! Du har inte precis förtjänat så mycket mer av mig.

Minns den dagen det sa stop. När vägbanan rörde sig framför bilen, när alla ljud blev till skrik och gnissel. Hur jag höll krampaktigt om ratten, förtvivlat andades yogaandning, fumlade efter telefonen i fickan och ringde dig -"Snälla, prata med mig. jag måste ha kontakt, vet inte om jag klarar att köra hem"

Hur du, snäll och tillmötesgående som alltid, svarade att -Ja, visst. Inga problem!"
När jag kom hem till dig fick jag en flyktig kram. Vi fikade med TV:n påslagen (som alltid).

I dag förstår jag att jag råkade ut för panikångest. Det låg strax under ytan i 2-3 veckor. Kunde inte göra något som fick mitt hjärta att slå lite fortare, då kom paniken. Det räckte med att tömma diskmaskinen i början, sen fick jag lägga mig, helt slut. Jag var rädd, lite chockad...kunde inte gå långt, högst ner till stora vägen den första tiden. Tvingade mig ut till sist, kände pulsen, stannade och kallsvettades, gick vidare. Så småningom gick det bättre. Jag gick längre sträckor, vågade mer. Vilade varje dag flera timmar, andades, gjorde min lilla yoga, skrev, vilade igen, promenerade. Skrev mer. Kunde inte tänka. Hade fullt sjå med att få vardagen med mat, barn och hem att fungera. Kunde inte gå själv och handla de första veckorna. Berättade för sonen som var snäll och gick med. Knogarna vitnade runt handtaget på kundvagnen. Fick stanna och böja mig över vagnen mellan varje varugång. Tvingade ner andningen, såg inte uppåt i rädsla att alla varor skulle ramla över mig. Som då, när det brakade, på Intersport.

Så vad gör man då när dagen börjar som beskrivet, när allt är skit och man har kaffe över hela morgonrocken. Jo, man tillåter sig att gråta och lätta på trycket men sen tar man ta sig tusan vidare och fortsätter snacket med sig själv. Inte fastna i någon sentimental smörja, lära sig något.

Snyter näsan och tittar ut bort över havet där solen glittrar i ett mörkblått vatten. Det här var det sista, tänk att det fanns något kvar som ville ut. Jag är defintivt klar.

Så, man torkar ansiktet, tar en dusch, sätter på mer kaffe och tänker att GUUUD, så jag tar i ibland, men det hjälper faktiskt. Det hjälper att gå in i varenda liten skrynkla, det hjälper att böla, boxas ( i garaget!!!) och snacka ifrågasättande med sig själv. Jag är botad, egentligen var detta över för 1,5 år sedan, det vet vi båda.

Gick tillbaka till kontaktförmedlingen på internet. Det tog 10 minuter och kostade nästan 300 kr och anledningen var ett par intelligenta ögon!

Väntar...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Recept, inte för alla

Alla pratar recept hela tiden. Mormors mjuka pepparkaka, Christers julskinka och mumma och Mormors pomeransbröd. För att inte tala om alla dessa TV-kockar . Jag är nöjd, det är kul att botanisera och kanske förnya det gamla invanda. Nigelas glaserade skinka till exempel eller Leilas "Rocky Road"? Monicas rödkålsmojja eller gravad lax eller vad de nu heter och allt vad de nu gör. Recept, nya och gamla, ligger i tiden! Vi delar med oss som aldrig förr. På jobbet men också i blogglandet. Rutan bidrar till exempel med ett mer udda och smått hårresande recept på blodpudding i dag. Tycker jag som gärna äter både blodkorv och kyckling men jag förtränger effektivt vad det egentligen är jag äter varje gång. Kan absolut inte tänka mig att pilla med en fjäderklädd kyckling eller skopa upp grisblod på min köksbänk. Intresset för mat och dryck är hur som helst stort. Eftersom jag har turen att ha fått ärva min gamla faster Kagas Apotekarreceptsamling, kommer här ett par av julgodbitarna

Helt körd?

Det har gått en jävla massa år. Ingenting har hänt även om livet där utanför har rullat på. Det har känts som en film, en händelserik och omvälvande väldigt lång film med mig som åskådare, stillasittande på första raden. Jag är helt körd. Frågan är om jag någonsin kommer att få tillbaka ett liv där jag känner mig delaktig och integrerad. Få känner till min resa, få vet vad som hände och hur det gick. Få vet vem jag är innerst inne i dag. Det är skämmigt att erkänna men jag är en av dem som inte tillfrisknade. Jag hör inte hemma någonstans, inte i Malous tv-soffa för dit når bara de som kommit vidare, tagit sig ur.....fortsatt.  Jag hör inte hemma i någon relation, grupp, förening, vänskapskrets, familjekonstellation eller ens i mitt eget hus som nu är till försäljning. Jag hör inte hemma här där jag bor men heller ingen annanstans. Trots det klär jag på mig varje dag, sätter på mascara och går ut. Jag ler mot de jag möter. Pratar och är glad.  Jag går en timme med hunden, sen är

Barndomsångestminnen

Eske teske tää...Jag tyckte inte om Plupp. Gör fortfarande inte. Det lilla blåhåriga trollet med håret i kryss över ansiktet framkallar fortfarande illabefinnande...Vet inte varför men som barn avskydde jag Plupp. Min syster älskade samma figur varför jag ibland tvingades utstå sagostunder med Plupp och hans kompisar i den råkalla fjällvärlden...Usch! Samma sak med Televinken. Ångestframkallande marionettkille. OM det var Anita, rösterna eller den svartvita, bulliga skärmen? Jag hatade Televinken. Och Anita sen.....? Först när jag började läsa Mumintrollet för mina egna barn började jag fatta tycke för dessa märkliga varelser. Som barn framkallade böckerna bara ångest! Men det var ju så. I dag har man tonat ner den neurotiska, ångestfyllda och oroliga värld som muminfamiljen levde i. Se bara på teckningarna från 60-talet (visst var det väl Tove Jansson själv som tecknade??) Svart och vitt med enstaka bleka färger. Hårda penndrag. Mycket ondska, hua....Jag säger bara, Morran!!! Däremot