Fortsätt till huvudinnehåll

Ett uselt och fult förslag

Appropå det här med Maud Olofssons idé om att slopa barnbidraget. Jag tror inte på det goda med det. Det spelar ingen roll hur trovärdig Maud Olofsson ser ut eller låter med sin hemtrevliga dialekt. Det är ett illasinnat förslag.

Förslaget går ut på att de som tjänar mer än 240 000 kr/år inte skall få något barnbidrag alls. 240 000!!! 20000 kr/månad alltså. Är det en hög lön i dag?? Efter skatt blir det i bästa fall kvar 14000 kr. Om man har barn är det svårt att bo i en etta. Åtminstone om man har fler barn än ett. Säg att du har 3 barn. Hyran tar lätt halva beloppet. Återstår 7000 till ALLT det som en barnfamilj behöver. Mat och hushållsartiklar tar minst 2/3. Vad finns kvar? För en ensamstående förälder kan det här stjälpa ett redan starkt lutande lass.

Det enda man vill är att minska statens utgifter. Alla andra förklaringsmodeller är bara för en snyggare ytas skull. Jag tror inte ett dugg på det goda med alla nedskärningar. Det är så lätt att se hur man jagar pengar till kassaskrinet för att ha att visa upp inför nästa val. Se, hur bra vi har lyckats!!

Att välfärden krymper, det verkar vara ett sekundärt bekymmer. Viktigast är en stark pengapung. Tror inte att det spelar någon roll om det är höger eller vänster som styr just nu. Den allt kallare, tuffare attityden i samhället oroar mig och det handlar inte i första hand om att allt fler bär vapen ute på stan. Det handlar om vad för signaler man skickar ut från styrande håll. Människor som behöver hjälp eller stöd ifrågasätts och blir lätt andra klassens medborgare. För att vara något i samhället Sverige skall vara lyckat. Och att vara lyckad är att inte "ligga samhället till last!. Man skall därmed tjäna över 240000 kr om året. Man skall aldrig vara sjuk, åtminstone inte vara hemma från jobbet. Nåde den som hamnar i onåd på annat sätt, blir arbetslös, hamnar i kris, förlorar sina pengar eller skiljer sig och därmed kommer i ett känsligare läge som ensamstående förälder.

Går förslaget igenom kommer staten att tjäna miljardbelopp. Jag tror inte på det idékläckaren Annika "svammelsvammel" Qarlsson säger om att samma mängd pengar skall användas och att de behövande i stället skall få mer!!

Det är många som tjänar strax över 20000 kr/månad. Se bara på sjuksköterskor, lärare för att nämna några. Stora kvinnogrupper. Med en lön på 21-24000 kronor är det redan svårt att få ekonomin att gå ihop. Speciellt om man har barn. En stor grupp kvinnor kommer att hamna i kläm här och det är just det. Åter kommer kvinnor och många av dessa är ensamstående mammor, att drabbas hårdast.

Jag fattar faktiskt inte alls vad man menar?? Skall man inkomstpröva barnbidraget borde man väl i så fall lägga ribban på en helt annan nivå. Människor med väldigt höga inkomster eller stora förmögenheter kanske inte direkt behöver något barnbidrag. När det går direkt in på ett sparkonto för barnets framtida behov kan jag också tycka att det är fel. I övrigt tror jag på att vårda principen om ett allmänt barnbidrag, lika för alla.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Recept, inte för alla

Alla pratar recept hela tiden. Mormors mjuka pepparkaka, Christers julskinka och mumma och Mormors pomeransbröd. För att inte tala om alla dessa TV-kockar . Jag är nöjd, det är kul att botanisera och kanske förnya det gamla invanda. Nigelas glaserade skinka till exempel eller Leilas "Rocky Road"? Monicas rödkålsmojja eller gravad lax eller vad de nu heter och allt vad de nu gör. Recept, nya och gamla, ligger i tiden! Vi delar med oss som aldrig förr. På jobbet men också i blogglandet. Rutan bidrar till exempel med ett mer udda och smått hårresande recept på blodpudding i dag. Tycker jag som gärna äter både blodkorv och kyckling men jag förtränger effektivt vad det egentligen är jag äter varje gång. Kan absolut inte tänka mig att pilla med en fjäderklädd kyckling eller skopa upp grisblod på min köksbänk. Intresset för mat och dryck är hur som helst stort. Eftersom jag har turen att ha fått ärva min gamla faster Kagas Apotekarreceptsamling, kommer här ett par av julgodbitarna

Helt körd?

Det har gått en jävla massa år. Ingenting har hänt även om livet där utanför har rullat på. Det har känts som en film, en händelserik och omvälvande väldigt lång film med mig som åskådare, stillasittande på första raden. Jag är helt körd. Frågan är om jag någonsin kommer att få tillbaka ett liv där jag känner mig delaktig och integrerad. Få känner till min resa, få vet vad som hände och hur det gick. Få vet vem jag är innerst inne i dag. Det är skämmigt att erkänna men jag är en av dem som inte tillfrisknade. Jag hör inte hemma någonstans, inte i Malous tv-soffa för dit når bara de som kommit vidare, tagit sig ur.....fortsatt.  Jag hör inte hemma i någon relation, grupp, förening, vänskapskrets, familjekonstellation eller ens i mitt eget hus som nu är till försäljning. Jag hör inte hemma här där jag bor men heller ingen annanstans. Trots det klär jag på mig varje dag, sätter på mascara och går ut. Jag ler mot de jag möter. Pratar och är glad.  Jag går en timme med hunden, sen är

Barndomsångestminnen

Eske teske tää...Jag tyckte inte om Plupp. Gör fortfarande inte. Det lilla blåhåriga trollet med håret i kryss över ansiktet framkallar fortfarande illabefinnande...Vet inte varför men som barn avskydde jag Plupp. Min syster älskade samma figur varför jag ibland tvingades utstå sagostunder med Plupp och hans kompisar i den råkalla fjällvärlden...Usch! Samma sak med Televinken. Ångestframkallande marionettkille. OM det var Anita, rösterna eller den svartvita, bulliga skärmen? Jag hatade Televinken. Och Anita sen.....? Först när jag började läsa Mumintrollet för mina egna barn började jag fatta tycke för dessa märkliga varelser. Som barn framkallade böckerna bara ångest! Men det var ju så. I dag har man tonat ner den neurotiska, ångestfyllda och oroliga värld som muminfamiljen levde i. Se bara på teckningarna från 60-talet (visst var det väl Tove Jansson själv som tecknade??) Svart och vitt med enstaka bleka färger. Hårda penndrag. Mycket ondska, hua....Jag säger bara, Morran!!! Däremot