Fortsätt till huvudinnehåll

Att klara sig själv och att klara av det

Tittade på Reiner Hertliebs dokumentär om skolklassen han följt genom åren. Det är något så fascinerande med människors livsöden. Vad de var för personligheter som barn, vad de drömde om och hur det blev. För en avstämningstid var det nu när de skulle fylla 40 år. Så kom turen till "vadhonnuhette", som hade lämnat Stockholm och flyttat till Östersund som barn. Man såg henne som liten i en tom förortslägenhet. Nästa klipp var från 80-talet. Hon jobbade på restaurang, bakom, i köket. Permanentat hår och stora glasögon. Ensamstående småbarnsmamma till två.

Klipp och nutid.

Jäkla blogger. Nu har ett långt inlägg bara puts försvunnit. Kan inte skriva allt igen....

....men det handlade om igenkännande. Och om erkännande. Om att jag hörde och såg en annan kvinna gråta när hon tänkte tillbaka på sina år som ensam förälder. Hon förstod inte hur människor orkar, sa hon. Nu var hennes barn vuxna och utflugna. Hon kunde andas ut. Det hade gått bra. Barnen mådde bra och allt flöt på. Hon grät när hon berättade hur hon haft det och utan att jag förstod hur det gick till insåg jag att jag satt där framför TV:n och grät jag också. Hon sa det jag kände. Jag vet. Jag vet hur det är, hur det känns att ta sig fram som ensam förälder med allt ansvar, alla beslut, all oro, gränssättningar, med ekonomiskt ansvar, uppbundenhet och praktiskt slit.

Det här går inte att jämföra med att vara varannanveckasensamstående. Inte alls. Det går inte heller att jämföra med varannan helgfri "bara". Då finns det någon annan om så i bakgrunden. Varannan helg skulle räcka.

Jag vet att jag inte är ensam. Men jag känner ingen som har det som jag. Jo, någon här i blogglandet vet. Men det är få jag ö.h.t. mött genom åren. Därför gick den okända kvinnans ord rakt genom rutan och in i mitt sorgerum. För det är en sorg att det inte blev så som jag drömde om. Hoppades på. Mannen, honom sörjer jag inte längre. Inte alls. Men mina förhoppningar och de förväntningar jag hade. Och jag sörjer över att mina barn inte har någon närvarande pappa.

Här har det alltid bara varit en förälder. Också när jag levde med barnens far. Han kom förbi ibland, men han var aldrig riktigt närvarande.

Det var skönt att tjuta och ömka sig en stund. För det handlar inte om att ge upp, om att sluta upp, om att inte orka för det gör man och det kommer jag också att göra. Jag har mycket som är så fantastiskt också. Livet i sig. Och jag älskar mina härliga, halvstora barn och det finns absolut inget alternativ som är bättre, som jag ens funderar på att byta till, så klart. Vi har mycket glädje också. Vi har ett slags socialt liv, vi har vänner, bekanta, grannar, klasskamrater och släktingar. Där borta.

Livet är hela tiden en kamp på något sätt. Ett stort slit som tar mycket energi och kraft. Ofta alldeles för mycket.

För tänk så annorlunda det skulle kunnat vara om jag khade fått dela det här med åtminstone en människa, i det nära livet. Upplevt verkligt nära stöd från en enda människa!!

Jag får väl en extra stjärna i himlen kanske? Och eftersom jag tror på naturens förmåga att upprätthålla balans (bra tröst i motgångar) måste ju min tid komma, där jag får tillbaka och lite till.

Men jag skulle aldrig, aldrig frivilligt gå in i en liknande situation igen. Och jag är inte i mål än, som hon i TV. Vi har några år kvar innan jag kan andas ut. Måtte det gå väl!

Kommentarer

Nike sa…
TrickyTricky sa...
Det kommer att gå väl och plötsligt en dag så lättar det, snarare än du tror kanske.
Mina barn har på ett halvår gått från att nästan ständigt befinna sig i "slåihjälvaranntillståndet" till att plötsligt ta hänsyn och ansvar för varandra. Jag vågar lämna dem ensamma ibland, jag känner hur mina vingar sakta växer ut. Och då kommer du att ha vett att uppskatta din tillvaro på ett sätt som "normala" människor aldrig kommer i närheten av.
Nike sa…
Nu blev det jättekonstigt! Går det verkligen att gå in i kommentarerna och ändra stavfel etc?? Det kunde inte jag. Kommentaren ovan är från Tricky och inget annat. Tack för den T!
Anonym sa…
Jag är ledsen... Men jag förstår mig verkligen inte på dig. Jag själv är ett skilsmässobarn, mina biologiska föräldrar skilde sig när jag var bara barnet. Fick en till pappa som gifte sig med mamma. Tyvärr skilde sig även dom när jag kom upp i tonåren, och mamma fann sig en ny själsfrände. Det väldigt ovanliga idag är att alla mina pappor finns kvar vid min sida, på kalas, fester och andra tillställningar kommer alla tre och stöttar mig. Vill du veta varför detta är möjligt? Jo för att min mamma, min väldigt kloka och underbara mamma, ALDRIG har pratat illa om någon utav mina pappor. De har behandlat min mamma illa vid flera tillfällen, men min mamma har bitit sig i läppen och aldrig blandat in varken mig eller mina syskon. När man är ung, å ja de är man lääääänge länge, kan man inte ta skitsnack, man vänder kappan efter vinden, och självklart tror man på den som står sig närmast (i detta fallet du...). Hur dåligt du än mått ska du aldrig blanda in dina barn i din relation, det är deras pappa herregud! Du är vuxen och dina barn kommer aldrig kunna hjälpa dig ur allting. Hoppas att du en dag kommer förstå varför dina barnbarn inte har någon farfar och varför dina barn kommer sakna sin pappa. Man måste tänka lite längre som förebild och mamma. Dina barn är vuxna och läser säkerligen din blogg, hur kan du överhuvudtaget ens tänka tanken och skriva illa om deras pappa???!!!

Jag vet att dina barns pappa är en underbar pappa som ställer upp i alla väder. Det är inte konstigt att han har svårt för att ringa och höra av sig efter att hans egna barns mamma förändrat bilden på en av deras idoler, deras egna pappa. Jag älskar honom, min pappa3.

Vill bara att du ska tänka dig för.
Anonym sa…
Bonusdottern.
Av någon anledning hamnade jag här flera år efter din okunniga, dumma och onödiga kommentar.
För vad vet du om mig, om mitt och barnens liv.
Vad vet du om "älskade pappa3" egentligen?
Självklart har han också positiva sidor. Jag föll en gång för honom. Självklart är han våra barns pappa och för länge sedan var han noga med att säga att den här gången, nu skulle det bli annorlunda.
Jag trodde honom.....men ränderna går aldrig ur, något han själv är medveten om oavsett vad du tror och han säger till dig.
Min familj, mina vänner, våra tidigare vänner vet. Det vet vad som hänt och de känner mig.
Du är helt ute och cyklar och jag hoppas i dag att du inser hur fel ute du var när du skrev det här. För din kännedom. Jag har alltid kämpat för att mina barn skall bibehålla en bra och fin bild av sin pappa. Att pappan i det här fallet inte är med på födelsedagar, jular och andra evenemang är helt och hållet pappans eget val....och fel.

Om jag sedan vill kräkas lite i min anonyma blogg, då gör jag det. Barnen läser inte min blogg vad du än tror.

Jag känner inte dig men jag förstår att du precis som många andra kvinnor fallit för den charm och den humor som din pappa3 också har.

Du har inte sett den andra sidan, uppenbarligen. Det har jag.

I dag är barnen så stora att de själva avgör när och hur de vill träffa sin pappa. För alltid kommer de bära med sig ett känsla av att han aldrig riktigt brytt sig, något han till och med sagt rätt ut vilket är fruktansvärt och fick mig att gråta igen, för mina barns skull.

Snälla T. Du visste inte. Du vet fortfarande ingenting. Din mamma förstår säkert någonstans, åtminstone lite...något annat kan jag inte tänka mig.

Hoppas att du själv har ett bra liv. Att du slipper möte en man som sviker, bedrar, lämnar, gör av med ditt arv utan att betala tillbaka, glömmer ringa sina barn på födelsedagar, alltid är förgrämd och beskyller dig för allt som hände och händer...

Nike

Populära inlägg i den här bloggen

Recept, inte för alla

Alla pratar recept hela tiden. Mormors mjuka pepparkaka, Christers julskinka och mumma och Mormors pomeransbröd. För att inte tala om alla dessa TV-kockar . Jag är nöjd, det är kul att botanisera och kanske förnya det gamla invanda. Nigelas glaserade skinka till exempel eller Leilas "Rocky Road"? Monicas rödkålsmojja eller gravad lax eller vad de nu heter och allt vad de nu gör. Recept, nya och gamla, ligger i tiden! Vi delar med oss som aldrig förr. På jobbet men också i blogglandet. Rutan bidrar till exempel med ett mer udda och smått hårresande recept på blodpudding i dag. Tycker jag som gärna äter både blodkorv och kyckling men jag förtränger effektivt vad det egentligen är jag äter varje gång. Kan absolut inte tänka mig att pilla med en fjäderklädd kyckling eller skopa upp grisblod på min köksbänk. Intresset för mat och dryck är hur som helst stort. Eftersom jag har turen att ha fått ärva min gamla faster Kagas Apotekarreceptsamling, kommer här ett par av julgodbitarna

Helt körd?

Det har gått en jävla massa år. Ingenting har hänt även om livet där utanför har rullat på. Det har känts som en film, en händelserik och omvälvande väldigt lång film med mig som åskådare, stillasittande på första raden. Jag är helt körd. Frågan är om jag någonsin kommer att få tillbaka ett liv där jag känner mig delaktig och integrerad. Få känner till min resa, få vet vad som hände och hur det gick. Få vet vem jag är innerst inne i dag. Det är skämmigt att erkänna men jag är en av dem som inte tillfrisknade. Jag hör inte hemma någonstans, inte i Malous tv-soffa för dit når bara de som kommit vidare, tagit sig ur.....fortsatt.  Jag hör inte hemma i någon relation, grupp, förening, vänskapskrets, familjekonstellation eller ens i mitt eget hus som nu är till försäljning. Jag hör inte hemma här där jag bor men heller ingen annanstans. Trots det klär jag på mig varje dag, sätter på mascara och går ut. Jag ler mot de jag möter. Pratar och är glad.  Jag går en timme med hunden, sen är

Barndomsångestminnen

Eske teske tää...Jag tyckte inte om Plupp. Gör fortfarande inte. Det lilla blåhåriga trollet med håret i kryss över ansiktet framkallar fortfarande illabefinnande...Vet inte varför men som barn avskydde jag Plupp. Min syster älskade samma figur varför jag ibland tvingades utstå sagostunder med Plupp och hans kompisar i den råkalla fjällvärlden...Usch! Samma sak med Televinken. Ångestframkallande marionettkille. OM det var Anita, rösterna eller den svartvita, bulliga skärmen? Jag hatade Televinken. Och Anita sen.....? Först när jag började läsa Mumintrollet för mina egna barn började jag fatta tycke för dessa märkliga varelser. Som barn framkallade böckerna bara ångest! Men det var ju så. I dag har man tonat ner den neurotiska, ångestfyllda och oroliga värld som muminfamiljen levde i. Se bara på teckningarna från 60-talet (visst var det väl Tove Jansson själv som tecknade??) Svart och vitt med enstaka bleka färger. Hårda penndrag. Mycket ondska, hua....Jag säger bara, Morran!!! Däremot