Fortsätt till huvudinnehåll

Gå på magkänslan och tappa förståndet?

På ett sätt känns det som att allt jag gör, det gör jag baklänges. Man slutar inte en fast anställning när man redan har en darrig tillvaro som ensamstående och i stort sett ensamförsörjande tonårsmorsa till två. Det rimmar dåligt. Jag har inte sagt upp mig riktigt.....bara nästan. Tjänstledigheten är beviljad och klar redan från vecka 6 och detta trots att jag inte har fortsättningen fixad än. Något nytt jobb har jag alltså inte papper på men jag tror...och hoppas.....att det ordnar sig. Meningen är att jag skall kunna fokusera mer på mitt eget, på att komma i gång med det som jag egentligen vill pyssla med. Under tiden hade jag tänkt mig att vikariera som "vanlig" syrra på olika instanser här i vår behändiga håla. Jag har vidgat mina vyer så pass att jag också kan tänka mig att då och då, om det kniper, åka till minst 3 närbelägna städer för lite timmar som barnmorska. Men bara om det kniper.

Det är faktiskt på det här sättet att jag snart blir tokig om jag stannar i vården. Om jag tvingas måla mig ännu gråare och stanna kvar i landstinget som en av många marionettfigurer styrda utav årskorta budgetar, av fler politikers smådesperata saltomotaler och bli behandlad som en liten menlös varelse i ett större spel utan eget värde.

Låter jag krass? Det är jag. Har varit med för länge. Det var roligt en gång. Att jobba som barnmorska på förlossningen på KS var nog det roligaste jag gjort. Min bästa arbetsplats. Jobbet med små, sjuka barn uppe i nordnorge, med flygtjänst som ingick var också fantastiskt spännande, trevligt och roligt. Jag har gjort mycket som för all del varit lärorikt och kul men jag kommer inte vidare. Jag har tappat "det där". Gnistan eller viljan att plåstra om. Orkar inte längre. Vill inte jobba med människor, inte ta hand om människor.

Jaha, så var det med den Florence Nightingale. Inte hade hon varit stolt över mig. Men så går det när man väljer utbildning på en höft och utan någon som bekräftar och berättar för en vilken människa man är och vad man borde satsa på.

Mina planer och drömmar var helt andra. Men modet och självförtroendet svek och jag gick en annan väg.

Jag ångrar ingenting. Är inte bitter utan glad åt mina erfarenheter och det jag ändå varit med om.

Men det räcker nu. Det räcker definitivt. Kompassen fladdrar oroväckande hit och dit men jag kan inte annat än att gå på magkänslan. Vad som kommer ut av det vet jag inte än.

Kommentarer

Anonym sa…
Synd om Din yrkeserfarenhet och Ditt kunnande inte ska kunna användas till något vettigt! Du borde väl egentligen utbilda unga människor som är på väg in i vårdyrken. Eller nåt i den stilen. Finns det inget sånt? Någon kompletterande utbildning eller så?

Det är tragiskt att de här stora otympliga arbetsgivarna som landsting och kommun är, inte ska lyckas ta vara på duktiga yrkesmänniskor bättre. För alla undersökningar som görs i ämnet visar ju på att det är där de största bristerna finns.

Vore det inte roligt att arbeta på en mindre enhet där det finns större möjligheter att skapa något nytt och bra utifrån goda krafter?

Annars återstår ju alltid den utvägen att genomgå en kur i "vårdutvecklingsavvänjning" och därefter göra de ålagda timmarna, kvittera ut lönen och göra något kreativt på fritiden istället.
Nike sa…
Hej Inga
Tack, för din långa kommentar. Jag har ställt alla dessa frågor men har inte kunnat ge mig själv något tillfredställande svar. Jag hoppas (och tror, optimist som jag är) att jag på ett eller annat sätt skall kunna kombinera "det nya" med "det gamla". Under tiden får jag väl ta det som bjuds.

Ja, det är en sorglig historia, vårdadministrationen i vårt land. Du tillhör också det offentliga. Inom din bransch väljer man ju inte heller alltid de mest övertänkta lösningarna....

Det finns en annan tråkig orsak till min reträtt. Jag har aldrig varit på en mindre enhet än den här. Jag har inte heller någonsin varit på en arbetsplats med så lågt i tak, där det känns stört omöjligt att skapa något nytt och bra. Där finns tyvärr inte de där goda krafterna man kunde önska sig..."drive me mad"

Populära inlägg i den här bloggen

Recept, inte för alla

Alla pratar recept hela tiden. Mormors mjuka pepparkaka, Christers julskinka och mumma och Mormors pomeransbröd. För att inte tala om alla dessa TV-kockar . Jag är nöjd, det är kul att botanisera och kanske förnya det gamla invanda. Nigelas glaserade skinka till exempel eller Leilas "Rocky Road"? Monicas rödkålsmojja eller gravad lax eller vad de nu heter och allt vad de nu gör. Recept, nya och gamla, ligger i tiden! Vi delar med oss som aldrig förr. På jobbet men också i blogglandet. Rutan bidrar till exempel med ett mer udda och smått hårresande recept på blodpudding i dag. Tycker jag som gärna äter både blodkorv och kyckling men jag förtränger effektivt vad det egentligen är jag äter varje gång. Kan absolut inte tänka mig att pilla med en fjäderklädd kyckling eller skopa upp grisblod på min köksbänk. Intresset för mat och dryck är hur som helst stort. Eftersom jag har turen att ha fått ärva min gamla faster Kagas Apotekarreceptsamling, kommer här ett par av julgodbitarna

Helt körd?

Det har gått en jävla massa år. Ingenting har hänt även om livet där utanför har rullat på. Det har känts som en film, en händelserik och omvälvande väldigt lång film med mig som åskådare, stillasittande på första raden. Jag är helt körd. Frågan är om jag någonsin kommer att få tillbaka ett liv där jag känner mig delaktig och integrerad. Få känner till min resa, få vet vad som hände och hur det gick. Få vet vem jag är innerst inne i dag. Det är skämmigt att erkänna men jag är en av dem som inte tillfrisknade. Jag hör inte hemma någonstans, inte i Malous tv-soffa för dit når bara de som kommit vidare, tagit sig ur.....fortsatt.  Jag hör inte hemma i någon relation, grupp, förening, vänskapskrets, familjekonstellation eller ens i mitt eget hus som nu är till försäljning. Jag hör inte hemma här där jag bor men heller ingen annanstans. Trots det klär jag på mig varje dag, sätter på mascara och går ut. Jag ler mot de jag möter. Pratar och är glad.  Jag går en timme med hunden, sen är

Barndomsångestminnen

Eske teske tää...Jag tyckte inte om Plupp. Gör fortfarande inte. Det lilla blåhåriga trollet med håret i kryss över ansiktet framkallar fortfarande illabefinnande...Vet inte varför men som barn avskydde jag Plupp. Min syster älskade samma figur varför jag ibland tvingades utstå sagostunder med Plupp och hans kompisar i den råkalla fjällvärlden...Usch! Samma sak med Televinken. Ångestframkallande marionettkille. OM det var Anita, rösterna eller den svartvita, bulliga skärmen? Jag hatade Televinken. Och Anita sen.....? Först när jag började läsa Mumintrollet för mina egna barn började jag fatta tycke för dessa märkliga varelser. Som barn framkallade böckerna bara ångest! Men det var ju så. I dag har man tonat ner den neurotiska, ångestfyllda och oroliga värld som muminfamiljen levde i. Se bara på teckningarna från 60-talet (visst var det väl Tove Jansson själv som tecknade??) Svart och vitt med enstaka bleka färger. Hårda penndrag. Mycket ondska, hua....Jag säger bara, Morran!!! Däremot