Fortsätt till huvudinnehåll

Fri som en fågel ?

Jag läser en bok som bland annat ger läsaren konkreta tips på hur man blir en lyckligare människa. Jag är inte olycklig men strävar mot en förändring som tär på både humör och ork vissa dagar. Boken innehåller en hel del floskler, mycket amerikanskt förverkligadittlivprat och en hel del som hörts tidigare. Men på något sätt rör författarinnan samman alla ingredienserna på ett lättläst och väldigt praktiskt och användbart sätt. Miraklernas tid kanske inte är förbi i alla fall. Boken är skitbra helt enkelt! Det stora är att den handlar om mig!

Nog för att jag skaffat mig en hel del självinsikt med åren. Men ingenting har som den här boken satt fingret på exakt, vad problemet är. Framför allt förstår jag allt mer att jag inte är så udda, så annorlunda. Efter att ha läst Lucinda Bassetts "Befriad från ångest" vågar jag sätta ord på min oro, min vånda... på det som aldrig syns men som alltid känns. Jag har helt enkelt inte förstått att det är just så här subtilt och tärande som ångest kan te sig. Har man alltid ångest är det svårt att förstå vad ångest är och att man är drabbad. Att det tillstånd som man befinner sig i inte är normaltillståndet. Det blir en naturlig del av ens personlighet. Bara att säga det hemska ordet, ångest, har tidigare givit mig ångest. Vilket hemskt och laddat ord....Boken bekräftar mina spretiga och orediga tankar så att de plötsligt blivit lättare att förstå sig på. Hon, Lucinda Bassett, vet.. för hon har varit där. Nu har jag aldrig haft agorafobi (torgskräck) eller haft ångestattacker som hämmat mitt dagliga liv på samma sätt som Lucinda hade. Jag hade inte några panikatattacker, bara en ångestliknande uppfattning om mig själv och min omvärld. En kväljande, konstant ström av obehag och oro utan någon ände... Som en kletig hudkräm, omöjlig att tvätta bort. Kanske hade det varit bättre om jag fått ut det, fått ur mig obehaget i en attack! Nej inte jag inte. Ingen fick ana min svaghet, min inre strid. Så, jag hittade tidigt ett förhållningssätt så att ingen skulle märka något. .

Nu var det där inte helt sant. Under de senaste 2 åren har jag haft två "riktiga" ångestattacker. Det var nog droppen. Att en som jag kunde drabbas. Samtidigt bestämde jag mig för att, hur lång tid det än må ta, hitta min väg ut ur attintemåbra-träsket. Att vända skutan och börja göra sådan som är jag, som jag vill och mår väl av. Samtidigt skall jag kämpa för att skingra denna jävla ångestdimma. Det lär ta tid men jag är hoppfull. Utåt sett fungerar jag ju tillfredställande som väl är. Inom mig har jag absolut mer eller mindre goda dagar och perioder.

Jag hade inte ångest som barn. Tvärtom. Jag var modig, social och trygg. Det här började i tonåren. Det fanns en massa anledningar och människor som påverkade mig att kliva in i en delvis sluten värld som jag hade järnkoll på och sällan släppte in någon helt i. Det låter kanske hemskt. Men så var det. Dessutom förstår jag i dag att många med mig lider och har lidit av samma fenomen. Man kan kalla det ett slags försvar som uppstår när man lever under ett hot, av vilket slag det än må vara, under uppväxten eller delar av uppväxten.

Ingenting jag tidigare läst, och det är en del, har varit så mitt i prick. Så, tack för den här boken!Jag läser den långsamt och eftertänksamt. Stannar ofta upp. Känner igen. Tar till mig. Känner efter. Det är bra.

Kanske Lucindas väg är en bra väg? Mitt förnuft väser att jag får nog vara nöjd om det så bara leder till ett litet större inre lugn, något nirvana skall jag nog inte förvänta mig att finna. Men vem vet? En del av boken innehåller konkreta råd hur man förändrar förhållningssättet man dragit på sig under barndom, uppväxt och genom alla år. Jag bestämmer mig för att testa ett råd per vecka. Ungefär, eftersom det måste vara lustfyllt det här. Börjar med det som verkar enklast. Naturligtvis är det att börja bakifrån eftersom jag är så självständig att jag helt enkelt måste göra det på mitt sätt!! Så, i dag har jag medvetet tänkt minst en god och positiv tanke om varje människa jag sett och mött. De som kommit nära har jag fäst blicken på och smält iväg ett leende till. Det var inte helt enkelt när jag mötte skvallerkärringen nummer 1 i vår by eller närapå blev påkörd av en sur gubbe i en röd gammal Volvo. Det är så mycket lättare att tänka något mindre bra och bara vända bort blicken. När jag inte kom på något bra alls om surgubben i bilen hjälpte min dotter mig. Hon tyckte att han i allafall var värd en komplimang för att hans bil var så ren och nytvättad trots skitvädret. Där ser man!

Människan som skrivit den här boken heter alltså Lucinda Bassett och boken har titeln "Befriad från ångest" Jag vill ge den till en massa människor jag känner. Nämner inga vid namn, nog bäst så.

Nu är det fredag! Favoritkvällen. Snart är klockan tillräckligt mycket för att jag skall få korka upp vinpavan, langa fram ostarna och den mörka chokladtryffen.....valnötsglassen!! Men först biffen och de rostade rotsakerna! Närapå helt ångestfritt...men å andra sidan är det ingenting som "hotar". Båda mina youngsters är på sina rum, Ester snarkar mellan mina händer, till hälften på tangentbordet. Huset står stadigt i blåsten och lönekontot är just påfyllt!

Skål och trevlig helg!

Kommentarer

TrickyTricky sa…
Det var långt, tänkvärt och den boken ska jag också läsa men mest tänkte jag bara spinna vidare på "lönekontot är påfyllt", det är en alldeles särskild känsla att få lönen i januari, gud så rik jag känner mig nu.
Skål Nike och skön fredag !!
Nike sa…
Tack Tricky! Ha en skön fredag du också och du vet vad barnmorskan alltid tjatar om??? ;) (PS, hon lever inte alltid som hon lär hahaha..)
Coola Morsan sa…
Bra tips, man är nog mer ångestfylld och präglad än man gärna vill inse, man vill gärna tolka saker logiska med orsak-verkan, och det finns ju sådant också, men konsten är väl att släppa taget om det negativa och ta sig vidare. Har du bara läst boken eller tar du hela programmet?

Nu sover du kanske, men hoppas vinet och godsakerna satt bra.
Hej, det är jag igen. Mannen som hittade hit. :)

Tänkte tipsa om en väldigt tänkvärd föreläsning på runt 20 minuter som verkligen vänder uppochner på begrepp som valfrihet och lycka och ångest.

En av höjdpunkterna som smakprov: Vetenskapligt insamlad data visar att man, på sikt, blir lika lycklig av att vinna på lotteri som av att bli förlamad. Låter det konstigt?

Enda kruxet är att föreläsningen är på engelska. Hoppas att det inte ställer till det.
Nike sa…
Coola M: Jag håller som bäst på att avsluta boken. Men som uppslagsbok eller för att hitta tråden igen, kommer den ligga framme länge, länge...Programmet lockar. Vi får se..

Eric: Var hittar jag den där föreläsningen?? På nätet?
åh jösses, jag glömde visst själva länken... så går det när man blir för entusiastisk. Ursäkta. :)

http://www.ted.com/index.php/talks/view/id/97

Där finns den. Kan ses online förhoppningsvis enkelt och lätt.
Anonym sa…
Åh nej, här skriver jag en lång och genomtänkt kommentar och så försvinner den bara ut i tomma intet.

Jag skrev i alla fall om att det var roligt att läsa lite längre blogginlägg, som Ditt här, ibland och följa en tankegång till slut.

Har inte tänkt på ångest förut som ett ständigt närvarande fenomen, utan mer som detta med attacker som Du skriver om. Med anledning av det så undrar jag ju hur barn kan må. Jag jobbar med barn och undrar ibland om en del barn mår konstant illa inombords. Det syns liksom i deras ögon.

Hur viktigt kan det vara att ge barnen ord för hur man mår? Hur många barn måste lida med sin ångest utan att få hjälp eftersom de inte ens kan beskriva hur de mår?
Nike sa…
Inga: Jag tror att många, många barn lider av det här. Har tänkt så mycket på det på senare tid. Barn och ungdomar, det är där det börjar. Och att man angriper problemet från fel håll väldigt ofta.
Coola Morsan sa…
Hej Nike, de hade 1 ex av boken kvar på Akademibokhandeln i Kista och jag började med den på tunnelbanan, där jag nästan känner oftast som tydligast känner mig på fel spår.
Ska bli spännande att se om jag tycker som du. Efter panikångestattacken på flyget i somras finns ju all anledning att försöka föregripa att det händer igen.
Nike sa…
CM: Det är inte så bra att vara på fel spår i tunnelbanan ;)

(Jag kommer ihåg din flygresa. Huah, och du som gillar att flyga i väg. Hoppas du hittar något användbart du också.)

Populära inlägg i den här bloggen

Recept, inte för alla

Alla pratar recept hela tiden. Mormors mjuka pepparkaka, Christers julskinka och mumma och Mormors pomeransbröd. För att inte tala om alla dessa TV-kockar . Jag är nöjd, det är kul att botanisera och kanske förnya det gamla invanda. Nigelas glaserade skinka till exempel eller Leilas "Rocky Road"? Monicas rödkålsmojja eller gravad lax eller vad de nu heter och allt vad de nu gör. Recept, nya och gamla, ligger i tiden! Vi delar med oss som aldrig förr. På jobbet men också i blogglandet. Rutan bidrar till exempel med ett mer udda och smått hårresande recept på blodpudding i dag. Tycker jag som gärna äter både blodkorv och kyckling men jag förtränger effektivt vad det egentligen är jag äter varje gång. Kan absolut inte tänka mig att pilla med en fjäderklädd kyckling eller skopa upp grisblod på min köksbänk. Intresset för mat och dryck är hur som helst stort. Eftersom jag har turen att ha fått ärva min gamla faster Kagas Apotekarreceptsamling, kommer här ett par av julgodbitarna

Helt körd?

Det har gått en jävla massa år. Ingenting har hänt även om livet där utanför har rullat på. Det har känts som en film, en händelserik och omvälvande väldigt lång film med mig som åskådare, stillasittande på första raden. Jag är helt körd. Frågan är om jag någonsin kommer att få tillbaka ett liv där jag känner mig delaktig och integrerad. Få känner till min resa, få vet vad som hände och hur det gick. Få vet vem jag är innerst inne i dag. Det är skämmigt att erkänna men jag är en av dem som inte tillfrisknade. Jag hör inte hemma någonstans, inte i Malous tv-soffa för dit når bara de som kommit vidare, tagit sig ur.....fortsatt.  Jag hör inte hemma i någon relation, grupp, förening, vänskapskrets, familjekonstellation eller ens i mitt eget hus som nu är till försäljning. Jag hör inte hemma här där jag bor men heller ingen annanstans. Trots det klär jag på mig varje dag, sätter på mascara och går ut. Jag ler mot de jag möter. Pratar och är glad.  Jag går en timme med hunden, sen är

Barndomsångestminnen

Eske teske tää...Jag tyckte inte om Plupp. Gör fortfarande inte. Det lilla blåhåriga trollet med håret i kryss över ansiktet framkallar fortfarande illabefinnande...Vet inte varför men som barn avskydde jag Plupp. Min syster älskade samma figur varför jag ibland tvingades utstå sagostunder med Plupp och hans kompisar i den råkalla fjällvärlden...Usch! Samma sak med Televinken. Ångestframkallande marionettkille. OM det var Anita, rösterna eller den svartvita, bulliga skärmen? Jag hatade Televinken. Och Anita sen.....? Först när jag började läsa Mumintrollet för mina egna barn började jag fatta tycke för dessa märkliga varelser. Som barn framkallade böckerna bara ångest! Men det var ju så. I dag har man tonat ner den neurotiska, ångestfyllda och oroliga värld som muminfamiljen levde i. Se bara på teckningarna från 60-talet (visst var det väl Tove Jansson själv som tecknade??) Svart och vitt med enstaka bleka färger. Hårda penndrag. Mycket ondska, hua....Jag säger bara, Morran!!! Däremot