Fortsätt till huvudinnehåll

Var det pappigt eller mammigt?

Kör förbi sonen i uppförsbacken mot huset. Han ser sliten och utrråkad ut, stackarn. Det är svettigt, varmt och plötsligt drabbas jag av någon slags litet hjärnsläpp kombinerat med moderlig ömhet ... eller är det kanske faderlig sturskhet?

Ropar: Hej, kom hit! Vill du köra bil?

Han stannar, skiner upp, slänger cykeln på gräset och rusar mot mig:
- Va, menar du allvar?
- Ja, visst, Hoppa in! säger jag kaxigt och makar mig över på passagerarsätet.

Sonen tror knappt på det som sker, frågar igen: Men, hallå... hur menar du? På riktigt?
-Ja, nu kör vi säger jag men först, lite teori!

Så går vi igenom det där med koppling, gas, broms och växellåda. Ratten har han koll på.

Sådär...trampa ner kopplingen. Så ja, lägg i ettan, bra! Saktaaa... Mjukt och fint. Släpp upp kopplingen låångsamt samtidigt som du gasar försiktigt.

14-åringen hugger tag i ratten, biter sig koncentrerat i tungan och gör som jag säger. Eller nästan..

Wroam! Där for vi i iväg. En skur av grus smattrar mot garageporten och kabom, rätt upp mot den stora fläderbusken!

STOP vrålar jag, trampa ner kopplingen...Bromsaaaaa!!! Sonen garvar högt, trampar ner kopplingen och ställer sig med hela sin tyngd på bromsen 20 cm innan stammen på flädern.
Tvärnit! DÄR for jag mot instrumentpanelen..

-Ehh, så där. Bra! Det var lektion nummer 1. Vi fortsätter en annan dag (ett annat år!)

Fan ,det här var kul, säger sonen. - Häftigt! - HAHAHAHA!

Ibland undrar jag om jag är en mamma som gör pappasaker, eller en pappig mamma kanske. Allt för att jag ibland blir lite småstressad av pappabristen i det här huset, bristen på nära manliga förebilder...Hjälp, hur skall det gå?? "Söner utan fädrar kan det gå riktigt illa för, kvack kvack kvack!!!!" Så, i dag fick han "köra bil" för sin vårdnadshavare. (Var det nu någon som undrar så var det bara på bara på den egna tomten!)

Det hände för ett tag sedan att det inte räckte med mammarösten, mammatjatet. Det var då jag slog näven i bordet och röt som en stor, muskulös alfahane! Märkligt nog tystnade sonen och gjorde som jag ville...

Svettig och med hjärtklappning hörde jag hon som är jag med dov stämma morra att -NU, är jag inte din mamma, just NU är jag din PAPPA. Thats it!
Så gick jag, taggade ner, fick lite dåligt samvete och oroade mig över de skador han eventuellt skulle kunna få efter att ha vuxit upp med en så delbar, flerkönad och rytande moder?

Det gick en stund. Sen stod han där i dörröppningen med ett spjuveraktigt leende: Hej, du är en rätt sjysst mamma faktiskt, men du är en suuperbra pappa också!

Smälter, smälter och suger åt mig, flera gånger om.. Ibland är det svettigt att vara tonårsförälder men det kanske går det här i alla fall?

Kommentarer

Anonym sa…
Kul berättat! Ser Er framför mig. Du borde nog skriva en bok om föräldraskap, jag har en känsla av att den skulle bli underhållande och lite självutlämnande! Jag tror att Du är en bra mamma (och pappa!)
Nike sa…
Tack Inga! Att vara förälder är så mycket. Det kan suga musten ur en men det ger tillbaka så otroligt mycket! Ibland kan jag bli galen av att rådda allt själv. Samtidigt är det en sådan lycka att få leva nära dessa älskliga monster! Att skiljas är en sak men att ha mindre kontakt med sina barn än jultomten, det är tragiskt, mest för den frånvarande pappan!
Anonym sa…
Häftig morsa, säger Britta
Nike sa…
Vi tar din bil näSta gång vetja!!
Anonym sa…
Bäst och fråga J först, ha ha.
Britta
Nike sa…
Bra ide, eller? Han kan få lära V ratta en båt i stället kanske?

Populära inlägg i den här bloggen

Recept, inte för alla

Alla pratar recept hela tiden. Mormors mjuka pepparkaka, Christers julskinka och mumma och Mormors pomeransbröd. För att inte tala om alla dessa TV-kockar . Jag är nöjd, det är kul att botanisera och kanske förnya det gamla invanda. Nigelas glaserade skinka till exempel eller Leilas "Rocky Road"? Monicas rödkålsmojja eller gravad lax eller vad de nu heter och allt vad de nu gör. Recept, nya och gamla, ligger i tiden! Vi delar med oss som aldrig förr. På jobbet men också i blogglandet. Rutan bidrar till exempel med ett mer udda och smått hårresande recept på blodpudding i dag. Tycker jag som gärna äter både blodkorv och kyckling men jag förtränger effektivt vad det egentligen är jag äter varje gång. Kan absolut inte tänka mig att pilla med en fjäderklädd kyckling eller skopa upp grisblod på min köksbänk. Intresset för mat och dryck är hur som helst stort. Eftersom jag har turen att ha fått ärva min gamla faster Kagas Apotekarreceptsamling, kommer här ett par av julgodbitarna

Helt körd?

Det har gått en jävla massa år. Ingenting har hänt även om livet där utanför har rullat på. Det har känts som en film, en händelserik och omvälvande väldigt lång film med mig som åskådare, stillasittande på första raden. Jag är helt körd. Frågan är om jag någonsin kommer att få tillbaka ett liv där jag känner mig delaktig och integrerad. Få känner till min resa, få vet vad som hände och hur det gick. Få vet vem jag är innerst inne i dag. Det är skämmigt att erkänna men jag är en av dem som inte tillfrisknade. Jag hör inte hemma någonstans, inte i Malous tv-soffa för dit når bara de som kommit vidare, tagit sig ur.....fortsatt.  Jag hör inte hemma i någon relation, grupp, förening, vänskapskrets, familjekonstellation eller ens i mitt eget hus som nu är till försäljning. Jag hör inte hemma här där jag bor men heller ingen annanstans. Trots det klär jag på mig varje dag, sätter på mascara och går ut. Jag ler mot de jag möter. Pratar och är glad.  Jag går en timme med hunden, sen är

Barndomsångestminnen

Eske teske tää...Jag tyckte inte om Plupp. Gör fortfarande inte. Det lilla blåhåriga trollet med håret i kryss över ansiktet framkallar fortfarande illabefinnande...Vet inte varför men som barn avskydde jag Plupp. Min syster älskade samma figur varför jag ibland tvingades utstå sagostunder med Plupp och hans kompisar i den råkalla fjällvärlden...Usch! Samma sak med Televinken. Ångestframkallande marionettkille. OM det var Anita, rösterna eller den svartvita, bulliga skärmen? Jag hatade Televinken. Och Anita sen.....? Först när jag började läsa Mumintrollet för mina egna barn började jag fatta tycke för dessa märkliga varelser. Som barn framkallade böckerna bara ångest! Men det var ju så. I dag har man tonat ner den neurotiska, ångestfyllda och oroliga värld som muminfamiljen levde i. Se bara på teckningarna från 60-talet (visst var det väl Tove Jansson själv som tecknade??) Svart och vitt med enstaka bleka färger. Hårda penndrag. Mycket ondska, hua....Jag säger bara, Morran!!! Däremot