Fortsätt till huvudinnehåll

Flow

Läste till morgonkaffet en artikel om flow. Som jag har väntat på den där flowen. Vid ett par små korta stunder i livet har jag anat att den faktiskt finns. Det slår mig att det är väldigt många år sedan. Vad har hänt? Sanningen är väl att jag inte har givit den tid att leta sig fram. I artikeln står det bland annat att för att komma i kontakt med sitt inre flow måste man lära sig att lyssna bättre inåt, lära sig att förstå när jag skall göra en sak och när jag inte skall göra en annan sak. Intuition. Är man helt ärlig mot sig själv och lyckas man höra vad intuitionen säger gör man de rätta valen automatiskt. Vidare leder det ena till det andra och på sikt är man inne i ett positivt och kreativt livsflow, allt blir bara bättre och bättre!

Min intuition grävde jag ner efter en period när jag tyckte att jag bara hade en opålitlig, svekfull intuition som hånskrattade åt mina ivriga försök att förstå dess budskap. Nej, i flera år har jag bara litat på ren och skär fakta. Jag har velat ha bevis, svart på vitt. Inget flumflum här inte.

Men hur har det blivit då? Är det så konstigt att jag sitter här och ibland känner mig lite amputerad. Jag skall nog damma av min gamla inutition och kolla om den trots allt kan hjälpa mig att hitta mitt livsflow! Det låter så väldigt bekvämt och härligt det där. Kanske var det bara min hörsel eller mottagare det var fel på, då innan?

Så tänkte jag att en bra början är säkert att jag börjar med något helt nytt, något kreativt som inte har med skrivandet eller syendet att göra.

Så, jag anmälde mig i dag till en kurs i silversmide. Först var jag tveksam och drog ut på det eftersom anmälan var bindande. Men jag gjorde det och nu sitter jag här och känner hur någon ropar hurra inom mig! Jag gjorde nog rätt för inom mig känns det rätt och det gör mig glad.

Kanske att jag tar den där intuitionen till nåder igen. Nja, jag avvaktar med årets betygsutdelning men några pluspoäng blir det. Det här är faktiskt någonting jag velat göra i många år men NU skall det faktiskt bli av. Go with the flow liksom....

Kommentarer

Anonym sa…
Jag är övertygad om att man ibland ska ägna sig åt saker som man inte har någon nytta av i jobbet eller i ansvaret för hem och barn. Något som väcker liv i andra delar av hjärnan, något som är fröjd och upptäckarglädje. Och vem vet, på köpet kan man upptäcka en dold talang. Lycka till med smidet, det låter härligt!
Syster yster
Anonym sa…
En kreativ utmaning är upplyftande för själen. Det är nog det Du känner förväntan inför.

Min kreativa utmaning i tre år var att skapa en matteverkstad som ersatte matteböckerna för mina elever. Nu tvingas jag lägga ner det och känner mig vingklippt. När jag har sörjt färdigt över det så ska jag leta upp något annat. Med eller utan hjälp av intiution. För den skulle jag inte lita på enbart, åtminstone inte min. Den är kass! Leder oftast in i återvändsgränder.
Anonym sa…
Förr sa man att man hade flyt - heter det inte så nu? Eller är det inte samma sak?
Nike sa…
Och Inga. Det var just det som var vitsen, enligt artikeln. Lita på din intuition, men våga lyssna på riktigt...inåt! Kanske du kan hitta en hel matteplanet där inne?
Nike sa…
Rutan: Det har du rätt i! Det borde det vara men med flow verkar man mena inte bara tur utan något djupare....Som att hitta den rätta vägen när allt bara stämmer och livet flyter fram som en lugn, stor och bred flodbädd av friskt, glittrande vatten...Att ha flyt, det har man väl bara en liten stund, eller just i det läget. Man vinner på tipset o.s.v.

Öh, jag bara tänker med fingertopparna nu igen..eller svamlar kanske?

Och syster Y: Ja just det, ibland måste man utmana sig själv!
Anonym sa…
Det håller jag inte med om, det är mer tur. Jag har påstått på sistone att min familj har flyt nu, och då har jag avsett mitt jobb, att det har ordnat sig med stora saker i barnens liv. Att vi alla är tillfreds med tillvaron. Det ger sannerligen en inre tillfredsställelse. Men när jag hade det eländigt kunde jag ändå ibland känna det där som nog menas med flow, att livet ändå är underbart. Det är väl det som är skillnaden beroende på vilken sida man är av det svarta skynket.
Nike sa…
Ja, det låter också bra. Flow är ju faktiskt inte svenska och flyt är en bra översättning. Men för mig får ordet flow en mer sinnlig, nästan andlig innebörd. Även om det kan förklaras på samma sätt; när allt stämmer och flyter på utan problem och motgång.
Anonym sa…
FÖr några år sedan läste jag om Flow. Och som alltid handlar det ju om att känna efter i sig själv....
SIlversmide skulle jag gärna prova på...men det finns inte där jag bor. Dock är det ingen ursäkt eftersom jag har nära till Stockholm...
Kanske dags för lite go with the flow?

Populära inlägg i den här bloggen

Recept, inte för alla

Alla pratar recept hela tiden. Mormors mjuka pepparkaka, Christers julskinka och mumma och Mormors pomeransbröd. För att inte tala om alla dessa TV-kockar . Jag är nöjd, det är kul att botanisera och kanske förnya det gamla invanda. Nigelas glaserade skinka till exempel eller Leilas "Rocky Road"? Monicas rödkålsmojja eller gravad lax eller vad de nu heter och allt vad de nu gör. Recept, nya och gamla, ligger i tiden! Vi delar med oss som aldrig förr. På jobbet men också i blogglandet. Rutan bidrar till exempel med ett mer udda och smått hårresande recept på blodpudding i dag. Tycker jag som gärna äter både blodkorv och kyckling men jag förtränger effektivt vad det egentligen är jag äter varje gång. Kan absolut inte tänka mig att pilla med en fjäderklädd kyckling eller skopa upp grisblod på min köksbänk. Intresset för mat och dryck är hur som helst stort. Eftersom jag har turen att ha fått ärva min gamla faster Kagas Apotekarreceptsamling, kommer här ett par av julgodbitarna

Helt körd?

Det har gått en jävla massa år. Ingenting har hänt även om livet där utanför har rullat på. Det har känts som en film, en händelserik och omvälvande väldigt lång film med mig som åskådare, stillasittande på första raden. Jag är helt körd. Frågan är om jag någonsin kommer att få tillbaka ett liv där jag känner mig delaktig och integrerad. Få känner till min resa, få vet vad som hände och hur det gick. Få vet vem jag är innerst inne i dag. Det är skämmigt att erkänna men jag är en av dem som inte tillfrisknade. Jag hör inte hemma någonstans, inte i Malous tv-soffa för dit når bara de som kommit vidare, tagit sig ur.....fortsatt.  Jag hör inte hemma i någon relation, grupp, förening, vänskapskrets, familjekonstellation eller ens i mitt eget hus som nu är till försäljning. Jag hör inte hemma här där jag bor men heller ingen annanstans. Trots det klär jag på mig varje dag, sätter på mascara och går ut. Jag ler mot de jag möter. Pratar och är glad.  Jag går en timme med hunden, sen är

Barndomsångestminnen

Eske teske tää...Jag tyckte inte om Plupp. Gör fortfarande inte. Det lilla blåhåriga trollet med håret i kryss över ansiktet framkallar fortfarande illabefinnande...Vet inte varför men som barn avskydde jag Plupp. Min syster älskade samma figur varför jag ibland tvingades utstå sagostunder med Plupp och hans kompisar i den råkalla fjällvärlden...Usch! Samma sak med Televinken. Ångestframkallande marionettkille. OM det var Anita, rösterna eller den svartvita, bulliga skärmen? Jag hatade Televinken. Och Anita sen.....? Först när jag började läsa Mumintrollet för mina egna barn började jag fatta tycke för dessa märkliga varelser. Som barn framkallade böckerna bara ångest! Men det var ju så. I dag har man tonat ner den neurotiska, ångestfyllda och oroliga värld som muminfamiljen levde i. Se bara på teckningarna från 60-talet (visst var det väl Tove Jansson själv som tecknade??) Svart och vitt med enstaka bleka färger. Hårda penndrag. Mycket ondska, hua....Jag säger bara, Morran!!! Däremot