Fortsätt till huvudinnehåll

Kontroll, kontroll.....

Okej. Jag skall lämna ut mig. Har inte ens orkat blogga. Jag mår skit. I dag är jag vansinnig, frustrerad och håller på att bli galen. VAD? Det stämmer (och alla ni som läst mina tidigaste inlägg vet) att jag gick in i den där väggen för ett par år sedan. Åtminstone har "vi" bestämt oss för att det är så. Eftersom jag iband och speciellt när det gäller mig själv är en trög individ med stora krav på mig själv, tog det en jädra tid för mig att fatta och ta konsekvenserna av mitt tidigare sätt att leva på. Jag vilade och promenerade. Körde yoga och åt nyttig mat samt 2000 vitaminer.
Efter 6 månader tyckte jag att allt var okej igen. Jag mådde super! Tji fick jag. Det gick helt enkelt inte att accelerera upp till normal nivå igen. Tvärtom! Så jag tvingades till reträtt. Nu började det bli plågsamt....ynkedom, svagt.....inte jag inte. Skämmigt! Jag som tyckte att jag hade koll, gjorde bra saker, tänkte rätt... Så kom förra sommaren. Då fick jag migrän! MIGRÄN? I min ålder skall man inte få migrän men jag fick migrän jag. Och inte en vanlig sort, en seg, ofta återkommande variant. "Inte så vanligt" som migrändoktorn sa. Sen tidigare hade jag fått konstaterat högt blodtryck. Inte jag inte, bara stress tänkte jag men i och med migränen började jag motvilligt med betablockerare. Sen dess, sen i somras blir det bara konstigare och konstigare. Utbrändhetsdoktorn säger att jag nog är rätt okej, allt beror nog på blodtrycket enligt honom och byter jag bara jobb blir nog allt som vanligt. Husdoktorn stirrar på mig och säger att hon tror att jag är superutbränd och började jobba alldeles för tidigt. ALLT, alla symptom beror på DET.

Jag stirrar tillbaka. Jag som brukar ha sån koll. På mig själv, på min kropp, min hälsa och hur man bör göra. I dag är jag bara förvirrad. Nu har illamåendet tagit över min kropp. Mått illa nonstop i 10 dagar och NEJ kära vänner, jag är iiiinte gravid bevars! Detta tillstånd inleddes med ett praktmigränanfall som höll i sig i 3 dagar. Sen dess har jag varit totalt utslagen men det sticker i huvudet.

I dag fick jag nog. Orkar inte mer. Nu jävlar! Jag är INTE hypokondriker. Har ALLTID varit frisk och stark tidigare. Fingret åt allt.

Tänker att det kanske bara är så att jag skall kräkas ur mig all den sista skiten innan det kan vända och börja bli bättre. Att om jag bara uthärdar och flyter med så kommer dyngan fortare ut och försvinner. För att plåga mig går jag ändå raskt över åsen varje dag eller joggar längs stranden, knaprar magnesium, omega 3, B-komplex, rosenrot och jag HATAR att gnälla men jag HATAR ännu mer att inte känna mig fullt frisk.

Har i dimmig frustration gjort följande:

Beställ tid till tandläkaren (tänk om det är tänderna, fast jag skulle ändå dit)
Beställt tid till chiropraktorn (tänk om det är nacken)
Beställt tid till naturläkaren
Sprungit på en bekant som är kinesiska och dessutom akupunkturläkare. Hon drog in mig på nya kliniken. Fick sitta i hennes massagestol en stund. (Vilken grej, kändes som mansstora knytnävar som knådade ryggen!!) Sen fick jag en påse med bruna band i (såg ut som tillplattade och torkade mördarsniglar) instruktioner om hur det skulle tillagas och en tid för behandling nästa tisdag.

"Kokas i två liter vatten i en halvtimme. Drick upp fördelat under dagen. Gör om samma sak dag 2 och dag 3". På påsen står det en hel massa...på kinesiska. Börjar osökt att tänka på Tintin (mitt referensbibliotek har jag ju från Herr Hergè) då när Dupontarna hade druckit någon smörja så hår och skägg började växa okontrollerat. Färgen ändrade sig hela tiden och så där körde de runt i öknen.. Det började jag tänka på, bad en stilla bön att W verkligen visste vad hon gjorde och så drack jag. Det hjälper dig, sa hon...kinesiskan. Fan trot. Smakar arsenik!!!
Men tydligen är det Chikoria.

Återkommer med recensioner efter alla mina besök nästa och nästnästa vecka.

Någon som tycker att jag har missat något?

Kommentarer

Anonym sa…
Skönt att du har vaknat.

Vad tror du om gullriste? Det fick jag av min tandläkare mot panikångest. Jag får ångest bara jag luktar på eländet.
Anonym sa…
Stackars dig, jag får ångest bara av att tänka på alla saker du får i dig och din stackars kropp är med om...

Själv tillhörde jag dem som fick jättemigränen Allan i början av två av mina graviditeter samt när jag av någon anledning fick östrogen ett antal år senare. Några väldigt få doser innan afasianfallen tog över. Men det där vet du förstås från jobbet att ett fåtal kvinnor får migrän av extra östrogen, så om du händelsevis intagit det antar jag att du satt ut det själv för länge sedan när anfallen började.

Hoppas du tar dig ur värsta eländet snart!
Nike sa…
Tack för goda råd. Nej, jag intar varken gullriste eller östrogen. Har aldrig gjort.(Barnmorskan gillar inte hormonintag men det säger jag inte på jobbet...)

Ja, nåt är det jag skall igenom. Nu händer det i alla fall något.
TrickyTricky sa…
Åhh Nike, jag känner igen, först sjukskriven i långa perioder, försöka jobba, tycka att allt är ok, göra allt rätt men ändå...det funkar inte, frustration, besvikelse, sorg, oro över om livet nånsin kommer tillbaka, ångest över allt som blev fel.
För min del var det till slut andra som slog näven i bordet och sa ifrån, min personalchef bl a.
Jag fick 2 års sjukersättning, det blev en vändpunkt för mig för äntligen visste jag att jag fick vila i 2 år, inte spotta upp mig var 3:dje månad och liksom försöka igen.
Det blev ett lugn som äntligen fick mig på fötter igen.
Och nu är jag ju tillbaka, livet är härligt, jag orkar, jag har det bra igen men det tog över 4 år.
kram
TrickyTricky sa…
Ville bara säga en enda sak mitt bland alla terapier och behandlingar av olika slag;

Shiatsumassage

kan längta otroligt efter det igen, det mest fantastiska jag gjort.
Nike sa…
Ja Tricky....jag vet att du vet. Shiatsu. Jag har provat. Skall dit igen men min terapeut är i Japan så det dröjer några veckor innan hon är tillbaka...

Vad menar du med sjukersättning? Att du blev sjukskriven två år i rad? Jag går till min (pucko)läkare en gång i månaden. Han har inte fattat...
Nike sa…
Fint formulerat.... Vad jag vill fråga om är: Blev du sjukskriven i två år på en gång? Utan att behöva gå till doktorn och visa hur du mådde en enda gång under den tiden?
Godnatt.....
TrickyTricky sa…
Ja exakt så, sjukersättning är den nya benämningen på det som förr hette förtids- eller sjukpension men numera kan den vara tidsbegränsad.
Jag fick 2 år rakt upp och ner, tack och adjö och det var ju verkligen det som gav mig det lugn jag behövde för att läka.
Just vetskapen om att det låg ett hav av möjlig vila framför mig var helt avgörande.
När jag fick beskedet tog jag det dock inte så, då kände jag mig avklippt, bortsorterad, bedömd som oduglig, jag grät i dagar för att det kändes som om jag blev slutgiltigt utslängd.
Men efteråt kan jag se att det var nödvändigt och väldigt väldigt bra.
Coola Morsan sa…
Jag har inte fått någon utbrändhetsdiagnos, men vet att jag istället fått "sjukdomar" som beror på annat, så att fysiken så att krampat tillbaka, när man en längre tid inte själv fått luft eller frihet. Jag fick ibland ryggskott från klar himmel så att jag inte kunde röra mig på veckor, eller gallstensattacker, som också varade i flera veckor och med två sjukhusinläggning. Precis före stora skilsmässan fick jag första gången attackerna på Mallorca-semestern, och mådde så fruktansvärt illa och med såna ryggkramper att det enda jag kunde göra var att sitta vid poolen och dricka gin och tonic. Då släppte det lite.. men sen var det direkt till akuten som gällde vid hemkomst..

Jag tror man slog knut på sig själv av all oro och allt jobb och bristen på gemenskap med andra vuxna och allt man fick skjuta åt sidan från sig själv. Med internet finns det ju numera andra vägar ut ur isolering än vad som fanns då, men ensamt ansvar för ungar är tungt.
Nike sa…
CM: Usch och fy. Ja du...egentligen är själva "diagnosen" skit samma. Det är mycket som inte är vad det först ser ut att vara. Allt sätter sig så småningom i kroppen. Det är svårt att förstå, om man inte varit där själv, hur kroppen kan reagera och slå bakut, ibland knut på sig själv. När man inte orkar kompensera eller kamoflera längre hamnar man i obalans. De flesta som utsatt sig för påfrestningar som övergår förmågan eller kraften hamnar antagligen där så småningom.

Herre Gud, jag "lurade" alla men mest av allt mig själv i över 10 år!

Ensam med ansvaret för barn. Inte heller det går att förklara för den som inte varit där....
Coola Morsan sa…
Har själv kännt mig så jävla arg på sistone. Jag är så arg att jag börjar grina. Jag är arg på elakheter och att de får passera, och att det premieras. Kanske har man inte tillåtit sig att bli förbannad på rätt personer tidigare, och när man nu råkar stöta på någon som påminner om beteende som man utsatts för och kunnat avvärja på olika sätt, så kommer det bara upp, till exempel att få elaka kommentarer från helt okända personer. Eller att folk som man ska samarbeta med på jobbet på lika villkor visar sig skita fullständigt i vad man säger eller tycker. Eller folk som bara rakt på en på gatan utan att ens försöka väja åt ena hållet. Skurkar och banditer.. är vad dom är.
Ska skriva om det sen.

Nej, det är något fel i hela sociala klimatet, där individer hela tiden tar stötarna. Som att man mosas ihop.
Nike sa…
Man går igenom olika perioder. Den där känsligheten du är i och som du beskriver tror jag också kan användas till något bra och att det är helt rätt att fråga sig själv, varför? De "hudlösa perioderna", de kanske är där för att vi skall beröras på ett nytt sätt, lära oss något nytt och utvecklas....

Helt klart sätter sig gammal ilska i kroppen. Gå och få en rejäl omgång av någon riktigt bra massör kanske?? Och markera var din gräns går. (Något jag själv jobbar med konstant eftersom jag haft helt fel nivå på var de bör ligga)
Nike sa…
Men att det är något sjukt med det sociala klimatet, det är jag beredd att hålla med dig om. Vad gör ett samhälle med så mycket ensamhet, egoism, girighet, yta och prestationsångest.....för att nämna något.
Anonym sa…
Du har en humoristisk ton i Ditt blogginlägg, men det finns en allvarlig underton i det hela förstås. Jag kan inte komma på något Du missat att pröva men det finns naturligtvis, det finns massor av alternativa behandlingsmetoder för att bli gladare och nöjdare och må bättre rent fysiskt. Samtidigt fundrar jag ju ändå på om Du inte borde gås igenom ändå ordentligt av en alldeles vanlig läkare för att försöka kolla upp om det är någon förändring i kroppens komplicerade hormonsystem som spökar eller någon brist av något slag. Önskar Dig allt gott och att Du får bli bättre!
Nike sa…
Tack Inga. Jag benar långsamt igenom varenda cell och signalsubstans. På lite olika sätt. Det får väl ta sin tid...

Populära inlägg i den här bloggen

Recept, inte för alla

Alla pratar recept hela tiden. Mormors mjuka pepparkaka, Christers julskinka och mumma och Mormors pomeransbröd. För att inte tala om alla dessa TV-kockar . Jag är nöjd, det är kul att botanisera och kanske förnya det gamla invanda. Nigelas glaserade skinka till exempel eller Leilas "Rocky Road"? Monicas rödkålsmojja eller gravad lax eller vad de nu heter och allt vad de nu gör. Recept, nya och gamla, ligger i tiden! Vi delar med oss som aldrig förr. På jobbet men också i blogglandet. Rutan bidrar till exempel med ett mer udda och smått hårresande recept på blodpudding i dag. Tycker jag som gärna äter både blodkorv och kyckling men jag förtränger effektivt vad det egentligen är jag äter varje gång. Kan absolut inte tänka mig att pilla med en fjäderklädd kyckling eller skopa upp grisblod på min köksbänk. Intresset för mat och dryck är hur som helst stort. Eftersom jag har turen att ha fått ärva min gamla faster Kagas Apotekarreceptsamling, kommer här ett par av julgodbitarna

Helt körd?

Det har gått en jävla massa år. Ingenting har hänt även om livet där utanför har rullat på. Det har känts som en film, en händelserik och omvälvande väldigt lång film med mig som åskådare, stillasittande på första raden. Jag är helt körd. Frågan är om jag någonsin kommer att få tillbaka ett liv där jag känner mig delaktig och integrerad. Få känner till min resa, få vet vad som hände och hur det gick. Få vet vem jag är innerst inne i dag. Det är skämmigt att erkänna men jag är en av dem som inte tillfrisknade. Jag hör inte hemma någonstans, inte i Malous tv-soffa för dit når bara de som kommit vidare, tagit sig ur.....fortsatt.  Jag hör inte hemma i någon relation, grupp, förening, vänskapskrets, familjekonstellation eller ens i mitt eget hus som nu är till försäljning. Jag hör inte hemma här där jag bor men heller ingen annanstans. Trots det klär jag på mig varje dag, sätter på mascara och går ut. Jag ler mot de jag möter. Pratar och är glad.  Jag går en timme med hunden, sen är

Barndomsångestminnen

Eske teske tää...Jag tyckte inte om Plupp. Gör fortfarande inte. Det lilla blåhåriga trollet med håret i kryss över ansiktet framkallar fortfarande illabefinnande...Vet inte varför men som barn avskydde jag Plupp. Min syster älskade samma figur varför jag ibland tvingades utstå sagostunder med Plupp och hans kompisar i den råkalla fjällvärlden...Usch! Samma sak med Televinken. Ångestframkallande marionettkille. OM det var Anita, rösterna eller den svartvita, bulliga skärmen? Jag hatade Televinken. Och Anita sen.....? Först när jag började läsa Mumintrollet för mina egna barn började jag fatta tycke för dessa märkliga varelser. Som barn framkallade böckerna bara ångest! Men det var ju så. I dag har man tonat ner den neurotiska, ångestfyllda och oroliga värld som muminfamiljen levde i. Se bara på teckningarna från 60-talet (visst var det väl Tove Jansson själv som tecknade??) Svart och vitt med enstaka bleka färger. Hårda penndrag. Mycket ondska, hua....Jag säger bara, Morran!!! Däremot