Fortsätt till huvudinnehåll

Stor i orden men liten på jorden

Jag är en fredlig person. En förbannat snäll själ.. Tänker gott om människor, tror på vad de säger till mig. Försöker ibland in absurdum mäkla, ordna och stävja för att "alla skall må så jävla bra". Det kallas visst medberoende. Det behöver inte ha sin grogrund i alkoholism, även om det oftast är där vi hör om medberoende. Är man barn ur en kraschad familj så är man.

Hur som helst, inga sidospår nu. Det jag släpat med mig har bland annat inneburit att jag inte i tid fattat när jag har en skitstövel framför mig. Jag har ju varit van. Har per automatik tänkt att så här är det ju, livet. Men det går nog över den här gången, det är inte så farligt. I vissa fall har det inte heller varit så farligt, jämfört med vad jag varit med om i det jag kallar "mitt första hem", där jag var barn och tonåring. Vad hade jag alltså att jämföra med? Har man inte någon kärleksfull, respektfull bas att stå på vet man ju inte vad man skall jämföra med. Min utgångspunkt när jag var färdig att ge mig ut i livet var alltså skev. Jag har haft så oerhört svårt att förstå när någonting eller någon är bra för mig eller dålig för mig, hur det bör vara. Min ribba har hamnat på tok för högt, jag vet ta mig tusan fortfarande inte exakt var den bör ligga. För att få mig att reagera har det ibland krävts jordbävningar, supermegafoner och riktig utstuderad jävlighet....eller otrohet.

Det har hänt någonting. I dag vet jag mitt värde på ett annat sätt, vet framför allt vad jag inte vill ha och aldrig mer kommer att utsätta mig för. Jag är vaksam och eftertänksam på ett nytt sätt. Ibland undrar jag om jag är för kritisk i min bedömning? Som väl är har jag i alla fall gjort det där med barn och hela det racet, så jag behöver inte stressa. Jag behöver inte "hålla till godo". Jag är bättre. Jag är definitivt värd bättre, mycket bättre. Ribban har jag bättre koll på men får fortfarande jobba på tilliten. Inte tilliten till människan jag möter, men tilliten till att jag kan, att jag är värd något bra, att jag är värd att älskas jag också......

Jag berättar lite kort om det här för att nu med ett spikrakt drag koppla ihop den här bakgrunden till min exman, tillika fadern till mina barn. Där var jag både blind, döv och bortkollrad av uppmärksamheten, den påstådda kärleken och den axelbreda spjuverns charm. Han var rolig, fick mig att skratta. Men trodde jag verkligen på fullt allvar att han var min kärlek, min livskamrat eller var det bara dags? Hur som helst trodde jag på honom. Trodde på hans ärliga uppriktiga vilja att aldrig upprepa sitt tidigare mönster, att vilja vara min man. (ja ja.. ) Därför valde jag att låta så mycket passera, att ta så mycket stryk så länge.

Men efter den nordnorska stormen gick jag rakt in i en annan slags oväder.

Det var skitsnack, så mycket skitsnack. Ingen man har behandlat mig så svinigt som den här mannen. Och jag höll käften så länge. Trodde på andra förklaringar. Stackarn, som jobbade så intensivt, höll väl på att överanstränga sig? Jag fick väl förstå att jag blev snäst åt och kritiserad för allt när han ibland kom hem. Det skulle nog bli bra, sen..... Kämpade som en tok med allt för att han skulle få en chans att må bättre. Försvarade hans frånvaro och hans humör inför vänner, bekanta, grannar och barnen. I flera år. Sen, tja.....hur otroheten avslöjades har jag skrivit om tidigare. Den bryr jag mig inte ett skvatt om längre. Tack finskan för att du tog över honom, utan dig hade jag kanske gått där ännu. Behövde nog faktiskt den där feta smällen rakt ner i backen!

Så det är inte det värsta. Det värsta är hur han behandlar sina barn och hur han bemöter mig nu efteråt. Jag bestämde mig för att vara hans vän, trots allt... Men hade vi inte haft barn tillsammans hade jag för evigt raderat ut honom ur mitt liv.

Han var värre än värst. Han snöt mig på pengar jag ärvt, mycket pengar. Han snuvar sina barn på ett vettigt underhåll. Tjänar man strax under miljonen varje år är det bedrägeri att inte betala mer än ynka 1200 kr per barn och månad. Tycker jag. Finns det någon som tycker annorlunda. I 9 år kom han hem och var vrång och oåtkomlig, i nästan lika många år bedrog han mig. I dag pratar han illa om mig, hånar barnen och mig, är som tidigare arg och uppför sig som att det är jag som kränkt honom!

Han tänker i första hand bara på sig själv. Att det i grunden bottnar i någon slags livsångest och osunt bekräftelsebehov, det orkar jag inte ta hänsyn till. Det hjälper förvisso att förstå att det i grund och botten inte handlar så mycket om mig som om hans oförmåga. Hans emotionella störningar. Men han är mer än vuxen. Det är hans förbannade skyldighet att ta en ordentlig titt i spegeln och att ta tag i sig själv.

Trots det har jag varit tyst. Trots att han varit vrång, anklagande, egoistiskt krävande och att han skyllt allt på mig och alla andra. Aldrig tillstymmelse till självinsikt eller i närheten av ett enkelt "förlåt". Jag blir kallad för draken, förra frun för häxan. Första för kärringen. Allt som drabbar honom är andras fel, i första hand alla hans kvinnors fel.

Han gör aldrig något fel! Han har alltid rätt och måste, för att må väl, bli beundrad och applåderad varje dag. Han skulle aldrig hålla med mig, inte heller om att jag tycker att han vänder kappan efter vinden, beroende på vad han är ute efter. Han låtsas ha empati men det enda han kan känna är en storsvulstig, osund egoism. Empati kan han låtsas visa när han behöver det för egen vinnings skull.

Jag är över det här, är så trött på honom och på att bli påmind om honom. Men han är pappa till mina två barn.

Förra året skrev han ett så märkligt brev till mig att jag till och med gjorde mig omaket att bli lite orolig. Sen kände jag bara ilska och ett "nu räcker det". Har haft minimalt med honom att göra. Trots det släppte jag alltså in honom i mitt hem alldeles nyligen...allt för barnens skull. Jag har försökt blidka, jämka, le och släta över, i alla år, för barnens skull.

I somras. Barnen var hos storebror. Det var bra. Sedan åkte de till pappa med fru. Då funkade ingenting. Båda ringde i omgångar hem och var ledsna. Min 14-årige tonårstuffe son ringde hem en eftermiddag och grät. Han var besviken och upprörd för att pappa förolämpat honom och hans syster. Han säger jävliga saker om mig, som att jag egentligen inte bryr mig om barnen, att de borde flytta till honom och bara använda hans efternamn. Han säger att jag är nog avundsjuk för att de har det så bra hos honom (självinsikt?? Eller för att han har pool och flatscreen-TV i alla rum?) Han ber dem "hålla käften" när de opponerar sig och försvarar mig, sina liv, intressen och sitt hem. Han träffar sina barn en ynka helg på hela året och vad gör han då? Jo, lämnar barnen ensamma i sommarstugan och drar med frun för att festa. Kommer så hem klockan halv 4 på morgonen, är troligen inte helt nykter och sätter igång och prata en massa dynga med barnen.. Han kan inte vara frisk.

Jag är vansinnig. Kommer aldrig, aldrig att låta honom behandla dem så här igen. Känner hur ilskan skjuder inom hela mig. Jävla människa! Vad har jag någonsin gjort honom? Jag tar hand om våra barn och har så gjort 24 h/dygn sedan den dagen de föddes. Vad har han gjort? Vem tror han att han är? Det värsta är att han uppför sig som att han verkligen tror att han är så fantastisk och att allt är alla andras fel.

Vill inte ha med honom att göra. Vill aldrig mer prata med honom. Vill radera honom, radera honom, vill att han försvinner. Jag grät jag med när jag pratade med sonen i telefonen häromdagen, av sorg över att mina barn fick en sån sorglig, bedrövligt dålig pappa.

Kommentarer

TrickyTricky sa…
Jag förstår din känsla, din vanmakt och sorg över att detta aldrig tar slut. Jag vet.
Ingenting är ditt fel, dina barn har en underbar mamma, ett svin till pappa, ja så är det. Det är för djävligt bara, det finns inte mkt mer att säga just nu. Mer än att de blir vuxna, de växer upp och de förstår, de vet hur det var.
Du kommer alltid vara deras underbara mamma. Det räcker Nike, det räcker för dina barn, tänk på det.
Nike sa…
Tack Tricky, jag vet att du vet hur det är.
Anonym sa…
En del karlar är ju bara puckon! Han måste vara ett enda stort ego som kan utnyttja sina barn som verktyg för att komma åt Dig. Och att försöka få dem "på sin sida" genom att förtala Dig. Jag tror att han utgår från att Du har pratat väldigt mycket illa om honom inför dem och nu vill han "balansera" upp det hela. Men han inser inte att han därmed också smutskastar deras liv.
Du får nog vara beredd på att prata med barnen om det här mycket när de kommer hem för han ställer dem i en ordentlig lojalitetskonflikt. En del människor blir liksom aldrig vuxna och Ditt ex verkar var en sån. Jag känner också en sådan........!
TrickyTricky sa…
Känner så väl igen det där med att "allt är alla andras fel", det är psykopatvarning på det.
Han har många gemensamma drag med mina barns far och psykopaten är hur tydlig som helst.
Nike sa…
Inga: Jag pratar och förklarar. Ansträngde mig i många år för att inte prata illa om deras pappa. Inte ens när det var som värst.. Nu vet de vad jag tycker, kände att jag var tvungen att tala om att han gör fel, att det inte är deras fel. Ja, han är inte ensam i "sin klass", jag vet.
Tricky: Du vet också... Kanske de är släkt? Men det är helt rätt , det här är inte bara att han är ett "pucko". Det har en allvarligare beteckning, nu förstår jag det. Ingenting går in, når in.
Anonym sa…
Det handlar om kontroll, att kontrollera "sin" kvinna. Kan han inte göra det på annat sätt så går det alltid genom barnen, ens ömmaste punkt.
Nike sa…
Rut: Det ligger mycket i det.
Anonym sa…
Jag har inget att tillägga, de kloka kvinnorna Tricky, Inga och Rutan har redan sagt allt. Britta
Anonym sa…
Jag sökte en simpel textrad på google, fick upp en länk som verkade intressant, tryckte på den och fann det här.
Först läste jag det som om det vore början på en bok. En bra, men samtidigt så tragisk och vansinnig bok.
Jag är häpen...så häpen.
Som "Anonym" skrev, de kloka kvinnorna har redan skrivit allt.
"Stå på dig" känns så löjligt som en uppmuntring när det kommer till det här.. men jag önskar dig lycka och ljus i livet, och i vardagen!
Nike sa…
Britta: Ja, eller hur?
Linn: Hej igen, tack för dina ord. Visst baxnar man, det är så svårt att förstå hur man kan tillåta sig att bli så simpel och jävlig.

Populära inlägg i den här bloggen

Recept, inte för alla

Alla pratar recept hela tiden. Mormors mjuka pepparkaka, Christers julskinka och mumma och Mormors pomeransbröd. För att inte tala om alla dessa TV-kockar . Jag är nöjd, det är kul att botanisera och kanske förnya det gamla invanda. Nigelas glaserade skinka till exempel eller Leilas "Rocky Road"? Monicas rödkålsmojja eller gravad lax eller vad de nu heter och allt vad de nu gör. Recept, nya och gamla, ligger i tiden! Vi delar med oss som aldrig förr. På jobbet men också i blogglandet. Rutan bidrar till exempel med ett mer udda och smått hårresande recept på blodpudding i dag. Tycker jag som gärna äter både blodkorv och kyckling men jag förtränger effektivt vad det egentligen är jag äter varje gång. Kan absolut inte tänka mig att pilla med en fjäderklädd kyckling eller skopa upp grisblod på min köksbänk. Intresset för mat och dryck är hur som helst stort. Eftersom jag har turen att ha fått ärva min gamla faster Kagas Apotekarreceptsamling, kommer här ett par av julgodbitarna

Helt körd?

Det har gått en jävla massa år. Ingenting har hänt även om livet där utanför har rullat på. Det har känts som en film, en händelserik och omvälvande väldigt lång film med mig som åskådare, stillasittande på första raden. Jag är helt körd. Frågan är om jag någonsin kommer att få tillbaka ett liv där jag känner mig delaktig och integrerad. Få känner till min resa, få vet vad som hände och hur det gick. Få vet vem jag är innerst inne i dag. Det är skämmigt att erkänna men jag är en av dem som inte tillfrisknade. Jag hör inte hemma någonstans, inte i Malous tv-soffa för dit når bara de som kommit vidare, tagit sig ur.....fortsatt.  Jag hör inte hemma i någon relation, grupp, förening, vänskapskrets, familjekonstellation eller ens i mitt eget hus som nu är till försäljning. Jag hör inte hemma här där jag bor men heller ingen annanstans. Trots det klär jag på mig varje dag, sätter på mascara och går ut. Jag ler mot de jag möter. Pratar och är glad.  Jag går en timme med hunden, sen är

Barndomsångestminnen

Eske teske tää...Jag tyckte inte om Plupp. Gör fortfarande inte. Det lilla blåhåriga trollet med håret i kryss över ansiktet framkallar fortfarande illabefinnande...Vet inte varför men som barn avskydde jag Plupp. Min syster älskade samma figur varför jag ibland tvingades utstå sagostunder med Plupp och hans kompisar i den råkalla fjällvärlden...Usch! Samma sak med Televinken. Ångestframkallande marionettkille. OM det var Anita, rösterna eller den svartvita, bulliga skärmen? Jag hatade Televinken. Och Anita sen.....? Först när jag började läsa Mumintrollet för mina egna barn började jag fatta tycke för dessa märkliga varelser. Som barn framkallade böckerna bara ångest! Men det var ju så. I dag har man tonat ner den neurotiska, ångestfyllda och oroliga värld som muminfamiljen levde i. Se bara på teckningarna från 60-talet (visst var det väl Tove Jansson själv som tecknade??) Svart och vitt med enstaka bleka färger. Hårda penndrag. Mycket ondska, hua....Jag säger bara, Morran!!! Däremot