Fortsätt till huvudinnehåll

Nix!

-Heeej Nike, för visst är det DUU?
-Jaa, vem frågar?
-Nike, HEJ, det är BOSSE, hur har ni det där ute vid havet i dag?
-Ehh, Vilken Bosse?
-BOSSE LINDBERG såklart! Bosse från Telecomtelenorvaddetnuvar...Jag har min BUSSIGASTE dag i dag NIKE och du kommer inte att ångra dig jag vill ..
- STOP, jag vill inte köpa någonting..
-Nej, nej...jag erbjuder dig något FANTASTISKT Nike, bara i dag lyssna i 2 minuter så kommer du att få ditt livs erbjudande du kommer inte att ångra dig Niiike, men bara i ..
Nej, STOP. Jag skall varken ha något nytt telefonabbonemang eller några strumpor, godmiddag!
Andnöd och PANG på med luren!

Himmel! Ring inte hit och dua mig med förnamnet som att du känner mig när enda syftet är att försöka få mig att köpa något! Vad är det för inställning, vad är det för tänk på de kurser de gått försäljarna? Det är ju helt fel taktik eller tycker flertalet människor att det är trevligt när främmande personer ringer och tilltalar dem som om de vore gamla polare? Det är förnedrande på något sätt. För det första är det ett sätt att försöka få den som svarar att känna någon slags god trevlighets- och "vi känner varandra"-känsla. Båg alltså. Att använda förnamnet i tid och otid kan också vara ett sätt att hålla den man tilltalar "under sig". Det här är något som överklasseln, adeln, alltid använt sig av, till viss del sitter det i fortfarande. Det blir konstigt helt enkelt, när en främmande försäljare. ofta en väldigt ung person, förnamnar mig i var och varannan mening. Nå, alla är inte lika påfrestande som han häromdagen. Men telefonförsäljning är alltid lika jobbigt!

Egentligen skulle de be om lov först. Omvänt kan jag frånsäga mig att bli uppringt, men varför skall jag behöva lägga tid på det? Var har jag nu lagt det där från "Nix"?

Kommentarer

TrickyTricky sa…
Håller med men tycker det är minst lika irriterande när de ringer och niar, då känner jag mig som en gammal tant.
Nike sa…
Det har jag aldrig varit med om!! Skulle antagligen reagera likadant som du. Helst vill jag bara slippa bli uppringd av främlingar mitt i middagen!
Anonym sa…
Jag får spader varje gång och borde nixa min telefon mot de här försäljarna. Ibland kan jag också känna ett visst medlidande och hör att de som ringer upp låter besvikna när jag inte ens vill lyssna på deras erbjudande. Suck!
Nike sa…
Jag tror att det här är ett fenomen som kommer att försvinna...Finns det någon som gillar telefonförsäljning?
Anonym sa…
Ok Nike, det låter som att du har koll på dina tankar om telemarketing och livet. Det har jag också, därför vill jag bara säga att det e det bästa som har hänt mig och du borde inte nån tycka synd om en person som har möjlighet att påverka sin lön mellan 20000:- & 50000:- brutto. Detta utan någon som helst skolutbildning och knappt 2 års erfarenhet. Sen kan man ju tillägga att sen jag började min karriär inom tm, har jobbat i 4 olika länder och är på väg till Thailand för att börja nästa anställning.

Telemarketing är idag ett av det effektivaste marknadsföringsmetoderna för många företag. Att som företagare använda sig av telefonförsäljning eller callcenters som försäljnings- & kundservice metod underlättar, sparar och skapar ökad tillväxt i vårt samhälle. Det finns enormt mycket fördelar med allt vad telemarketing innebär, men tyvärr finns baksidor som följer med på branchens bekostnad i ryktesväg hos många privatpersoner.

Du blir irriterad över jobbiga säljare som ringer hem till dig och stör, men att ha möjlighet att få telefonservice dygnet runt för hushållets kommunikationsutrustning är en lyx som finns på grund av branschens höga efterfrågan och vinstmöjligheter. Många callcenters jobbar både ut och in med tele & it åt kunden för att uppfylla marknadsbehoven. För att dra ett exempel har tm till stor del skapat den upplösning av kommunikationsmonopolet som tidigare ägdes av staten men som köptes upp av ett privat bolag med svenska staten som ensam ägare till en början. Med det sagt behöver det knappast yttras att priset inte var rimligt för ett företag med viss kontroll över branchens omsättning. Konkurrenter fick nu möjlighet att slå sig fram, samt möjlighet att föra utvecklingen av samhället frammåt. Genom att svenska staten avreglerade monopolet efter att aktörer som ville in på marknaden fick det väldigt svårt eftersom det inte fanns någon myndighet som arbetade aktivt med telepolitik. Telia ab rättade sig då inte efter lagar för svenska aktiebolag vilket konkurrenterna kämpade för att få fram i ljuset.

TeliaSonera AB som de nu heter har en stor fördel eftersom företagets lansering gav budskapet om att staten fortfarande äger nätet. Aktierna bytte händer och folket lämnades med tron om att staten fortfarande hade kontrollen över telefonräkningarna.
Konkurrensen ledde till att kostnaden för att ringa ett telefonsamtal minskade med mer än 1000% på 10 år. Det kan vara värt att fundera lite över hur det hade sett ut utan konkurrens på kommunikationsmarknaden i sverige. Lägre priser leder till större efterfrågan i detta fall telefoni. Eftersom marknaden som då växte lavinartat inte endast ville ha billiga samtal utan också en modern utrustning, skapades en global marknad för telefoner och företagen slogs om konsumenternas uppmärksammhet genom att föra teknologin frammåt.

Min första telemarketinganställning var på ett företag som heter Transcom och platsen var i Barcelona, 6 timmar om dagen försökte jag få privatpersoner att köpa ett telefonabbonemang av mig och jag stormtrivdes med det, jag menar hur svårt är det egentligen att sälja något som man sparar pengar på. Fanns andra produkter som vi svenskar sålde i World Trade Center i Barcelona, t.ex strumpor, kallsonger och naturläkemedel. Och att få dessa produkter gratis skickade till sin brevlåda om portot betalades av kunden. Det fanns många konsumenter som tog emot produkterna som hade ett värde som långt översteg kostnaden för portot. Att marknadsföring genom telemarketing gynnar företagen som använder sig av det kan man tydligt se även där. Jag kan också tillägga att samma person som tidigare ägde det företaget också var visionären Jan Stenbeck som genom hans och andras engagemang tog telefonimarknaden tillbaka till folket.

Det kan tänkas att det är värt att fundera lite kring vad som är viktigast här i livet. Om orsakar att du får spendera lite mer tid som privatperson att lyfta på luren och lyssna på ett erbjudande om tid och lust finns. Du kan helt enkelt anmäla sig till NIX-telefon(020-27 70 00) för att slippa besväret.

Telemarketing är här för att stanna & är en av de flitigaste arbetsmyrorna i ett modernt samhälle. Den svenska mediemogulen & numera avlidne finansmannen/entreprenören Jan Stenbeck var en av de pionjärer som skapade möjligheterna som befolkningen nu ser som självklar inom kommunikation. Under 80 & 90 talet byttes intresset för basnäringsbranschen hos Investment AB Kinnevik som Jan Stenbeck ledde. Media och telekommunikation blev inriktingen för investmentbolaget. Tele2 blev hans flaggskepp och telemarketing hans svärd i den svenska telefoniutvecklingen samt det som bland annat gjorde att hans barn 2006 tillsammans äger över 20 miljarder kronor & därmed förmodligen skrattar hela vägen till banken när de hör trångsynta kommentarer om telemarketing.

Kinnevik äger också Transcom WorldWide S.A och idag jobbar ca 13000 kommunikatörer med telefonen som arbetsredskap i 28 länder runt om i Europa. Det är visat att den plåga det innebär att behöva stå ut med denna jobbiga telefonförsäljare som ger er spader varenda gång, faktiskt hade ett svar på den frågan debattskaparen "Nike" ställde i sitt avslutande inlägg på den tråden jag nyss gjort ett försök att nysta upp. Det finns säkert mer att diskutera i samhället för Herr Nike Svensson så skriv ett par rader så plockar jag gärna ner dig på jorden igen.



-Med öppna ögon, Viktor Söderlund
Anonym sa…
Viktor Söderlund, tsk tsk tsk...
Å snälla nån.

Telemarketing kan liknas vid att köra sopbil. Ett skitjobb, halvtaskig lön och ingen drömmer om det.

En LYX, att bli störd mitt i middagen? Kära du, blev du tappad som barn?
Självklart är telemarketing den mest effektiva metoden eftersom det är fullkomligt OMÖJLIGT att undgå den, allt det här borde du ju ha listat ut själv.
Fördelar i telemarketing? Tsk.
Nämn en, är du snäll.


Och jag är säker, på att författaren för det aktuella inlägget inte hade i tankarna att telemarketers är jordens största plåga, att utrotningen av de rent utav ONDA telemarketerna inte är dagens I-lands problem.

Du kanske borde reflektera över vad som är på blodigt allvar, och vad som har delar av skämt i sig?

Lycka till med telemarketing:en!

Victor, 14 år.
Anonym sa…
Snart kan man fan inte svara i telefonen. De enda jävlarna som verkar ringa på den är teleförsäljare. Tacka fan för folk använder mindre fast tele, fast det är nog bara en tidsfråga innan de förpestar mobilerna också.
Anonym sa…
Jag skulle vilja veta om det faktiskt var Viktor Söderlund som skrev det där inlägget..

http://politisktinkorrekt.info/2011/08/02/avslojad-call-centerbluff-ledde-till-knivmord-i-thailand/

Populära inlägg i den här bloggen

Recept, inte för alla

Alla pratar recept hela tiden. Mormors mjuka pepparkaka, Christers julskinka och mumma och Mormors pomeransbröd. För att inte tala om alla dessa TV-kockar . Jag är nöjd, det är kul att botanisera och kanske förnya det gamla invanda. Nigelas glaserade skinka till exempel eller Leilas "Rocky Road"? Monicas rödkålsmojja eller gravad lax eller vad de nu heter och allt vad de nu gör. Recept, nya och gamla, ligger i tiden! Vi delar med oss som aldrig förr. På jobbet men också i blogglandet. Rutan bidrar till exempel med ett mer udda och smått hårresande recept på blodpudding i dag. Tycker jag som gärna äter både blodkorv och kyckling men jag förtränger effektivt vad det egentligen är jag äter varje gång. Kan absolut inte tänka mig att pilla med en fjäderklädd kyckling eller skopa upp grisblod på min köksbänk. Intresset för mat och dryck är hur som helst stort. Eftersom jag har turen att ha fått ärva min gamla faster Kagas Apotekarreceptsamling, kommer här ett par av julgodbitarna

Helt körd?

Det har gått en jävla massa år. Ingenting har hänt även om livet där utanför har rullat på. Det har känts som en film, en händelserik och omvälvande väldigt lång film med mig som åskådare, stillasittande på första raden. Jag är helt körd. Frågan är om jag någonsin kommer att få tillbaka ett liv där jag känner mig delaktig och integrerad. Få känner till min resa, få vet vad som hände och hur det gick. Få vet vem jag är innerst inne i dag. Det är skämmigt att erkänna men jag är en av dem som inte tillfrisknade. Jag hör inte hemma någonstans, inte i Malous tv-soffa för dit når bara de som kommit vidare, tagit sig ur.....fortsatt.  Jag hör inte hemma i någon relation, grupp, förening, vänskapskrets, familjekonstellation eller ens i mitt eget hus som nu är till försäljning. Jag hör inte hemma här där jag bor men heller ingen annanstans. Trots det klär jag på mig varje dag, sätter på mascara och går ut. Jag ler mot de jag möter. Pratar och är glad.  Jag går en timme med hunden, sen är

Barndomsångestminnen

Eske teske tää...Jag tyckte inte om Plupp. Gör fortfarande inte. Det lilla blåhåriga trollet med håret i kryss över ansiktet framkallar fortfarande illabefinnande...Vet inte varför men som barn avskydde jag Plupp. Min syster älskade samma figur varför jag ibland tvingades utstå sagostunder med Plupp och hans kompisar i den råkalla fjällvärlden...Usch! Samma sak med Televinken. Ångestframkallande marionettkille. OM det var Anita, rösterna eller den svartvita, bulliga skärmen? Jag hatade Televinken. Och Anita sen.....? Först när jag började läsa Mumintrollet för mina egna barn började jag fatta tycke för dessa märkliga varelser. Som barn framkallade böckerna bara ångest! Men det var ju så. I dag har man tonat ner den neurotiska, ångestfyllda och oroliga värld som muminfamiljen levde i. Se bara på teckningarna från 60-talet (visst var det väl Tove Jansson själv som tecknade??) Svart och vitt med enstaka bleka färger. Hårda penndrag. Mycket ondska, hua....Jag säger bara, Morran!!! Däremot