Fortsätt till huvudinnehåll

Åldersnoja

Varför är vi så faschinerade av en människas ålder? Fast jag inte vill och inte bryr mig dyker alltid frågan upp, undrar hur gammal hon eller han är??

När vi är födda och exakt hur gamla vi är spelar stor roll för vår självuppfattning, identitet, möjligheter i samhället, vissa relationer, tilltro och hur vi värderas politikskt, personligt och ekonomiskt.

Varför tänker jag så mycket på min ålder. Det har börjat nu, nyligen, kanske för exakt 1 år sedan. Innan dess brydde jag mig inte alls. Har alltid känt mig ung och frisk. Samma status liksom hela tiden. Har alltid fått höra att jag ser yngre ut. Då var det nästan ballt att fylla 40! No big deal! Jag ser bättre ut och känner mig både smartare och trevligare än när jag var 20.

Sen fyllde jag 41, fortfarande en baggis som knappt noterades. Så följde 42, 43 och 44. Helt okej. 45, ja då. 46, 47 och 48.....men vänta nu. Stopp nu börjar jag vackla. Det går för fort, nu behöver jag lite andrum. Men nej nej, innan jag hinner ta nästa andetag skall jag fylla 49.

Vad är det för en ålder. 49? Det är jävligt gammalt det! Hur rimmar det med vad jag ser i spegeln och hur jag känner mig. Inser att jag åldersmässigt räknas som mer än medelålders (åh, nej!) snart i klimakteriet (inte i närheten!) och på väg utför (vad menar jag??)

Ser några gamla skolkamrater med breeeda höfter, runda midjor, järngrått hår och åderbråck under sommarklänningen. Tänker smått desperat att något måste vara fel. Hur ser jag själv ut egentligen? Är jag också en kärring, tant fast jag inte fattat det? Går hem och tar desperat några självutlösande bilder med digitalkameran. Granskar bilderna med lupp. Nä, det funkar rätt bra än, jag har varken åderbråck, grått hår eller övervikt. Så länge jag inte zoomar in ansiktet eller händerna så bör jag väl vara förhållandevis nöjd, när det gäller min ålder alltså. Men det är inte längre ballt att bli äldre.

Talar högt med mig själv; "Du har nog inga tantanlag" Ändå blir jag inte lugnad. Vid min ålder BÖR man ha det ordnat runt sig, vara i ett stabilt förhållande, ha god ekonomi, utflugna barn, äga sitt boende, jobba max halvtid och ha en stabil umgängeskrets med likartade förhållanden. Kan man fortfarande jogga eller vandra över en brant ås som jag gör, fortfarande ha korta kjolar ibland eller tajta jeans, lyssna på hög musik, plugga på högskolan och drömma om en ny yrkeskarriär? Fortfarande vänta på sin stora kärlek kanske?? Jag vill inte ha mintgrön jacka för att hitta den i hallen (citat Coola Morsan), tyska tantskor eller höga pösjeans. Tanterna under min uppväxt hade små dukar på alla bord, prydnadssaker och syntetblommor i små pottor och krukor. Jag gillar inte sånt, vill inte heller läsa Året Runt eller Allers. Något är fel.

Definitivt fel och jag får inte ordning på tankarna. Jag passar inte som 49-åring och blivande 50-åring. Det gör mig både lättad och orolig.

Kommentarer

Anonym sa…
Jag tycker du ska känna dig lättad. DU har ju fattat grejen, du har det grymt bra (verkar det som) trots att din ålder springer iväg. Du gör något med livet och gör det du vill. Har drömmar kvar! Du verkar ha fattat, alla andra borde gå in och läsa din blogg, tänka, begrunda och inse att så här ska det vara.

P.s, du verkar ha en skön blogg, och nu har du en återkommande besökare, kastar in ett bokmärke :) d.s
Anonym sa…
Ha ha!
Det verkar som du har lite ork kvar till maj!

Jag kommer ner och tänder grillarna!

(vi får väl fira vårens ankomst om vi inte ska fokusera på åldrar)

K.J. (44 och ett halvt)
Nike sa…
1) Hej 13.13 och kul med en ny besökare! Tack för dina uppmuntrande rader!

2) J: Det behövs inga grillar, det räcker med champagne! För VÅREN måste absolut firas...möjligen en liten skål då, för att jag går i bräschen för er andra i kusinflocken.
Anonym sa…
De som är tanter vid 49 var det nog vid 39 också. Det lustiga är att om du skulle fråga runt bland 20 slumpvis utvalda 49:åringar med helt olika stilar så skulle säkert de allra flesta säga att de både kände sig och såg yngre ut än alla de andra...
Anonym sa…
Usch vad trist det är att man blir anonym i sina kommentarer fast man inte alls själv vill det:

www.annaamattsson.blogg.se
Nike sa…
Hej Annaa. Ja, det är nog för de flesta svårt att fatta att man faktiskt till sist når den där åldern när man inte ens kan kalla sig "ung trots min ålder längre". Ingen yngre förstår vad man menar..det är ju uppenbart att man inte är ung! Det är bara vi som kommit dit (och de som varit där) som plötsligt förstår..
Nike
PS) Tack, kommer och hälsar på!

Populära inlägg i den här bloggen

Recept, inte för alla

Alla pratar recept hela tiden. Mormors mjuka pepparkaka, Christers julskinka och mumma och Mormors pomeransbröd. För att inte tala om alla dessa TV-kockar . Jag är nöjd, det är kul att botanisera och kanske förnya det gamla invanda. Nigelas glaserade skinka till exempel eller Leilas "Rocky Road"? Monicas rödkålsmojja eller gravad lax eller vad de nu heter och allt vad de nu gör. Recept, nya och gamla, ligger i tiden! Vi delar med oss som aldrig förr. På jobbet men också i blogglandet. Rutan bidrar till exempel med ett mer udda och smått hårresande recept på blodpudding i dag. Tycker jag som gärna äter både blodkorv och kyckling men jag förtränger effektivt vad det egentligen är jag äter varje gång. Kan absolut inte tänka mig att pilla med en fjäderklädd kyckling eller skopa upp grisblod på min köksbänk. Intresset för mat och dryck är hur som helst stort. Eftersom jag har turen att ha fått ärva min gamla faster Kagas Apotekarreceptsamling, kommer här ett par av julgodbitarna

Helt körd?

Det har gått en jävla massa år. Ingenting har hänt även om livet där utanför har rullat på. Det har känts som en film, en händelserik och omvälvande väldigt lång film med mig som åskådare, stillasittande på första raden. Jag är helt körd. Frågan är om jag någonsin kommer att få tillbaka ett liv där jag känner mig delaktig och integrerad. Få känner till min resa, få vet vad som hände och hur det gick. Få vet vem jag är innerst inne i dag. Det är skämmigt att erkänna men jag är en av dem som inte tillfrisknade. Jag hör inte hemma någonstans, inte i Malous tv-soffa för dit når bara de som kommit vidare, tagit sig ur.....fortsatt.  Jag hör inte hemma i någon relation, grupp, förening, vänskapskrets, familjekonstellation eller ens i mitt eget hus som nu är till försäljning. Jag hör inte hemma här där jag bor men heller ingen annanstans. Trots det klär jag på mig varje dag, sätter på mascara och går ut. Jag ler mot de jag möter. Pratar och är glad.  Jag går en timme med hunden, sen är

Barndomsångestminnen

Eske teske tää...Jag tyckte inte om Plupp. Gör fortfarande inte. Det lilla blåhåriga trollet med håret i kryss över ansiktet framkallar fortfarande illabefinnande...Vet inte varför men som barn avskydde jag Plupp. Min syster älskade samma figur varför jag ibland tvingades utstå sagostunder med Plupp och hans kompisar i den råkalla fjällvärlden...Usch! Samma sak med Televinken. Ångestframkallande marionettkille. OM det var Anita, rösterna eller den svartvita, bulliga skärmen? Jag hatade Televinken. Och Anita sen.....? Först när jag började läsa Mumintrollet för mina egna barn började jag fatta tycke för dessa märkliga varelser. Som barn framkallade böckerna bara ångest! Men det var ju så. I dag har man tonat ner den neurotiska, ångestfyllda och oroliga värld som muminfamiljen levde i. Se bara på teckningarna från 60-talet (visst var det väl Tove Jansson själv som tecknade??) Svart och vitt med enstaka bleka färger. Hårda penndrag. Mycket ondska, hua....Jag säger bara, Morran!!! Däremot