Fortsätt till huvudinnehåll

Att vara hästtjej

Jag växte upp i två ridhus. När jag med tiden klev in i nummer tre och fyra var jag så gammal och erfaren att jag vägrade ge mig in i spelets regler. Andra fick sköta hästarna och mocka. Jag gick dit en gång i veckan och red mitt pass.

I det första ridhuset var jag för liten för att ens försöka tänka på det här med att bli det stora, SKÖTARE! Där fanns försteskötare, andraskötare och tredjeskötare. Sen alla wannabeeaskötare och så vi som, när ingen annan såg, låtsades att vi var skötare. Sköta om, det fick vi göra innan lektionen men annars var tiden med hästen vigd åt skötarna i nämnd rangordning. Hos vissa hästar var det bara försteskötaren som gällde för hon var alltid där. Övriga stalltjejer med vurm för samma pålle var hennes svans och sprang hennes ärenden i hopp om att vinna poäng och stiga i graderna och i brist på annat ändå nå "populär-hos-försteskötarenskötare-status".

Jag hann precis börja förstå spelets regler när jag bytte ridhus. Här var det om möjligt ännu tuffare. Jag fick börja om men kom aldrig någonstans i den strikta, tuffa skötarhierarkin.

"Min" häst Spjuver hade redan tre skötare så jag låg pyrt till. Jag blev kompis med tredjeskötaren Ulla och fick på så sätt ibland tillgång till ryktborstarna och kunde då och då njuta av att få pyssla om min älskling för vars skull jag flera gånger i veckan åkte tunnelbana till Rådmansgatans T-station och därifrån tog bussen ut till Danderyd. När försteskötaren vadhonnuhette var i stallet kom jag inte i närheten av hästen, då kunde jag lika gärna åka hem eller möjligen sopa i gångarna eller i sadelkammaren.

Så där var det. Jag skriver "hon" för att jag under min uppväxt i olika stall aldrig träffade en enda kille som var engagerad i häst eller i stallskötsel, förutom någon ridlärare då.

De oskrivna lagarna var många och höll man sig inte till sitt och smälte in i skötarhierarkin utan att synas eller höras var straffet många gånger hårt. Det utdelades vassa och råa kommentarer. Den som inte smälte in och var mottaglig nog mobbades lätt bort från stallet. Skulle tro att det finns rätt många unga flickor med häst- och ryttardrömmar som skrämts i väg från sina pållar av kaxiga, tuffa skötare och ibland stränga och egocentriska ridlärare.

Varför kommer jag att tänka på "lumpen"?

Livet som ung tjej i stallet var alltså rätt tufft. Jag smälte in någorlunda bra, men var inte tillräckligt tuff för att klättra vidare från "reservskötarrangen" Antagligen var jag för mesig också. Tog inte för mig i tillräckligt stor utsträckning men stod ändå ut eftersom jag någonstans ändå fick det jag behövde. Sen flyttade jag.

Jag älskar fortfarande hästar. Men jag ryser när jag åker förbi ridhus. Känner både iskylan från ridhusets plåttak och förnimmer stämningen där inne i värmen, runt hästarna.

Jag har faktiskt aldrig uppmuntrat min egen dotter att börja rida. Varit glad att hon aldrig riktigt velat. För stallivet är inte bara av godo för en ung, hästälskande tjej med osäkert självförtroende.

Jag slutade hänga i stall när jag blev tonåring men runt 20 var vi ett gäng som tillsammans bestämde oss för att börja rida i det lokala ridhuset i Hov. Hur det gick får jag berätta om en annan gång. Men det var en helt annan, smått galen och superkul tid.

Har något förändrats? Är det fortfarande så där som jag minns det??

Kommentarer

TrickyTricky sa…
Hmm så olika minnen vi har.
Jag har ju uppmuntrat min dotter att rida så redan där är väl skillnaden klar.
Dessutom har jag de flesta av mina gamla vänner kvar från den tiden, ridhustiden alltså.
Så märkligt ändå för jag skulle kunna skriva ett så helt annorlunda inlägg med många beröringspunkter men ändå helt andra slutsatser.
Så nu funderar jag över vilka som försvann, vilka som inte kom fram.
Nike sa…
Visst har jag många bra, goda minnen också. Och jag hade också jättebra kompisar, vi var ett litet gäng som höll ihop i stallet. Jag var inte drabbad själv alltså, men kände ändå av stämningen/kraven o.s.v. Det jag beskriver är mer generellt. Jag tror att livet som hästflicka i ett ridhus fortfarande kan vara knalltufft.
Peter Midas sa…
Detta motsvaras kanske av grabbarnas moppegäng. Där gällde det att ha häftigaste bockstyret eller extralampor. Att vara häftigare än den virtuelle ledaren var inte OK, då blev man ställd åt sidan!
Nike sa…
Jaha, det där var tydligen också en värld. Men var killarna lika hårda och bitchiga som tjejerna när det gällde att markera sin plats?
Peter Midas sa…
Nej, inte så bitchiga kanske. Tjejer i den åldern kan ju vara så förbannat elaka mot varandra. Tre tjejer kan ju knappast vara tillsammans medan tre killar kan det jättebra. Grabbarna glänste ju mera med sina moppar. Det var ju deras helt och hållet. Hästarna delade tjejerna på. Jag red själv i Äppelvikens ridhus i Bromma och det var inte bara kul. Just mobbningen från ridlärare kunde vara stentuff mot tjejerna.
Nike sa…
Äppelviken! Där var jag och gästspelade ibland. Mest var det Vällingby ridhus...

Populära inlägg i den här bloggen

Recept, inte för alla

Alla pratar recept hela tiden. Mormors mjuka pepparkaka, Christers julskinka och mumma och Mormors pomeransbröd. För att inte tala om alla dessa TV-kockar . Jag är nöjd, det är kul att botanisera och kanske förnya det gamla invanda. Nigelas glaserade skinka till exempel eller Leilas "Rocky Road"? Monicas rödkålsmojja eller gravad lax eller vad de nu heter och allt vad de nu gör. Recept, nya och gamla, ligger i tiden! Vi delar med oss som aldrig förr. På jobbet men också i blogglandet. Rutan bidrar till exempel med ett mer udda och smått hårresande recept på blodpudding i dag. Tycker jag som gärna äter både blodkorv och kyckling men jag förtränger effektivt vad det egentligen är jag äter varje gång. Kan absolut inte tänka mig att pilla med en fjäderklädd kyckling eller skopa upp grisblod på min köksbänk. Intresset för mat och dryck är hur som helst stort. Eftersom jag har turen att ha fått ärva min gamla faster Kagas Apotekarreceptsamling, kommer här ett par av julgodbitarna

Helt körd?

Det har gått en jävla massa år. Ingenting har hänt även om livet där utanför har rullat på. Det har känts som en film, en händelserik och omvälvande väldigt lång film med mig som åskådare, stillasittande på första raden. Jag är helt körd. Frågan är om jag någonsin kommer att få tillbaka ett liv där jag känner mig delaktig och integrerad. Få känner till min resa, få vet vad som hände och hur det gick. Få vet vem jag är innerst inne i dag. Det är skämmigt att erkänna men jag är en av dem som inte tillfrisknade. Jag hör inte hemma någonstans, inte i Malous tv-soffa för dit når bara de som kommit vidare, tagit sig ur.....fortsatt.  Jag hör inte hemma i någon relation, grupp, förening, vänskapskrets, familjekonstellation eller ens i mitt eget hus som nu är till försäljning. Jag hör inte hemma här där jag bor men heller ingen annanstans. Trots det klär jag på mig varje dag, sätter på mascara och går ut. Jag ler mot de jag möter. Pratar och är glad.  Jag går en timme med hunden, sen är

Barndomsångestminnen

Eske teske tää...Jag tyckte inte om Plupp. Gör fortfarande inte. Det lilla blåhåriga trollet med håret i kryss över ansiktet framkallar fortfarande illabefinnande...Vet inte varför men som barn avskydde jag Plupp. Min syster älskade samma figur varför jag ibland tvingades utstå sagostunder med Plupp och hans kompisar i den råkalla fjällvärlden...Usch! Samma sak med Televinken. Ångestframkallande marionettkille. OM det var Anita, rösterna eller den svartvita, bulliga skärmen? Jag hatade Televinken. Och Anita sen.....? Först när jag började läsa Mumintrollet för mina egna barn började jag fatta tycke för dessa märkliga varelser. Som barn framkallade böckerna bara ångest! Men det var ju så. I dag har man tonat ner den neurotiska, ångestfyllda och oroliga värld som muminfamiljen levde i. Se bara på teckningarna från 60-talet (visst var det väl Tove Jansson själv som tecknade??) Svart och vitt med enstaka bleka färger. Hårda penndrag. Mycket ondska, hua....Jag säger bara, Morran!!! Däremot