Fortsätt till huvudinnehåll

Min dag fast den var inte min

Jag drömde så konstigt i natt. Jag drömde att jag var förälskad i en person som rör sig återkommande på mina vardagsliga små stigar. Jag möter honom så där 3 gånger om året. Han är inte något speciellt men han har på ett underligt sätt, ett bohemiskt, självklart, självsäkert och kreativt sätt en utstrålning som jag till min förvåning dras lite till.

Jag är absolut inte intresserad, inte i en enda stavelse. Det är till och med förbjuden mark. Varför denna dröm?

Nu kom jag plötsligt ihåg den, nu när jag fick tid igen. Känslan fanns kvar, som ett diffust och trevligt minne, fast det inte var på riktigt. Dagen har inte varit min och inte givit utrymme för några egna tankar eller reflektioner förrän just nu igen. Från det att jag vaknade klockan 08.00 har dagen vikts åt sonen och hans konfirmation. Fattar inte hur jag tog mig igenom hela planeringen och genomförandet men nu sitter jag här i efterdyningarnas behagliga lugn.

Vin finns det kvar, diskmaskinen jobbar för högtryck. Sonen är välsignad, blev lycklig över elgitarren och är nu ute och firar med kompisar. Han är konfirmerad. Stor. När jag var tonåring fick inte flickorna på Bjäre åka till Strandparken innan de var konfirmerade. Jag är inte konfirmerad. Det var aldrig aktuellt. Mamma säger att jag aldrig pratade om det. Rätt, jag visste nog inte ens att det fanns något som hette så. Dessutom flyttade vi mitt i konfirmationsåldern. Det blev fel och det blev ingenting.

Så, vi har inga konfirmationstraditioner i den här familjen alltså. Jag/vi köpte en elgitarr med förstärkare i konfirmationspresent åt sonen. En lycklig kille öste på så mormor nästan blåstes av stolen.

Kyrkan var full av folk. Sonen spelade en av Noaks söner, hade en oförglömlig replig som han mumlade bort eftersom han glömde vad han skulle säga.

Behållningen var annars kantorn. Var han verkligen okej? Spelade så det dånade i vår gamla kyrka. Tog i från tårna. Blev full i skratt när jag såg honom bakifrån, vid den stora orgeln. Han guppade upp och ner med hela kroppen och vevade med axlar och armar, ni vet ungefär som dvärgen...var det "Toker" som spelade piano i Snövit?? Den lilla mannen spelade falskt så in i norden och liksom hamrade fram varje ton. Att kyrkobesökarna sjöng psalmer hördes knappt bakom hans ackompangemang. Dessutom la han helt omotiverat ibland till små truddelutter, hejhopptjolahej..små egna kompositioner. Till och med prästen log vid något tillfälle och såg road ut.

Sen var det mottagning med mat och tårta i två omgångar.

Jag fixade det men nu är jag en liten, klen, böjd figur i grå morgonrock, utan tankar och med stora lila raggsockar på fötterna. Trött, trött och stopp nu. Godnatt och sov gott.

Kommentarer

TrickyTricky sa…
Vi har vår konfirmation om två veckor och jag är så himla glad att sonen själv valde att konfirmera sig trots mina försöka att få honom att avstå.
Och DET hade bara att göra med att han är så otroligt uppbokad av alla idrotter så jag kände att ett åtagande till var för mycket.
Men han envisades, han ville verkligen och det har betytt massor för honom.
All denna tid för reflexion, samtal om livet, etik och moral, hur skulle han fått det annars ?
Anonym sa…
Jag känner igen den där känslan, när luften går ur en och man slappnar av efter all anspänning. Innan går man som uppskruvad, allt hänger på mig. Man är så ovan att delegera också, det brukar inte finnas något val. Ska det bli gjort blir det gjort av mig. Men jag har fixat två konfirmationer och två studentfester som blev jättelyckade allihop, utan någon fadershjälp.

Till en konfirmation tänkte jag "attvaffan" och bjöd in all släkt - alltså även på pappans sida. Gissa om det rörde om i grytorna! Först sa flera av dem ja, men efter att ha konfererat med pappan blev det nej. Han ville ha en egen fest, gudbevars.

Den sista studentfesten gick det dock bättre; då blev det en salig blandning och man kände det som om man var med i "Tomten är far till alla barnen".
TrickyTricky sa…
Mitt i allt det kaos som är mitt liv med en far till barnen som inte är helt normal så inser jag ändå att det finns ljuspunkter.
Som t ex att han och hans släkt blev jätteglada för att jag bjöd in allihop till dotterns konfirmation för två år sedan.
Dessutom kommer han ju, han hittar inte på skäl för att slippa.
Det frestade på att skriva så positivt om honom just nu eftersom jag är skitförbannad på honom.
"Du kan väl plugga lite med mamma ikväll istället..." säger han till sonen som är där och har prov i morgon. Allt för att slippa det jobbiga i livet. Och sonen får lära sig att allt går att skjuta upp, att det roliga alltid kommer först och det tråkiga det gör man bara om det blir tid över och det blir det ju aldrig med den taktiken.
Peter Midas sa…
Ja det därmedkonfirmation.... Oj, jag har varitkonfirmandlärare tre säsonger, med ganska kul resutat. Dom där tonårsgrabbarnaär ju underbara när man får dom att sjunga: Gud är stark, men jag är svag, han hjälper mig ta nya tag. När det stormar, när det stormar, när det stormar runt omkring mej! Hur kaxiga som helst utanför församlingsgården men mjuka som potatismos på insidan. Int en replik kommer dom ihåg, kan inga budord... jo några då, men alla kan gyllene regeln: Ty allt vad I viljen att människorna skall göra eder, det skola I ock göra dem. En hemlis: Jag är inte heller konfirmerad!

Elgura var en jättebra idé, bara att blåsa peruken av mormor, rätt stil!! Min 11-åring vill ha en och det skall han få! Till jul!

Strandparken, jo du där har man varit!
Nike sa…
Nej men Peter Midas, har du varit i Strandparken? Var du på dansbanan eller i discoskjulet?
Peter Midas sa…
Dansbanan om jag minns rätt. Ganska länge sedan. Jag har också hunnit med att vara discjockey i Mölle By the sea! Men det är väl preskiberat vid detta läge! Underbar trakt men lite glest befolkat. Funkar på sommaren men jag skulle ha svårt på vintern.

Vi har haft sommarviste i trakten så länge jag kan minnas.

Populära inlägg i den här bloggen

Recept, inte för alla

Alla pratar recept hela tiden. Mormors mjuka pepparkaka, Christers julskinka och mumma och Mormors pomeransbröd. För att inte tala om alla dessa TV-kockar . Jag är nöjd, det är kul att botanisera och kanske förnya det gamla invanda. Nigelas glaserade skinka till exempel eller Leilas "Rocky Road"? Monicas rödkålsmojja eller gravad lax eller vad de nu heter och allt vad de nu gör. Recept, nya och gamla, ligger i tiden! Vi delar med oss som aldrig förr. På jobbet men också i blogglandet. Rutan bidrar till exempel med ett mer udda och smått hårresande recept på blodpudding i dag. Tycker jag som gärna äter både blodkorv och kyckling men jag förtränger effektivt vad det egentligen är jag äter varje gång. Kan absolut inte tänka mig att pilla med en fjäderklädd kyckling eller skopa upp grisblod på min köksbänk. Intresset för mat och dryck är hur som helst stort. Eftersom jag har turen att ha fått ärva min gamla faster Kagas Apotekarreceptsamling, kommer här ett par av julgodbitarna

Helt körd?

Det har gått en jävla massa år. Ingenting har hänt även om livet där utanför har rullat på. Det har känts som en film, en händelserik och omvälvande väldigt lång film med mig som åskådare, stillasittande på första raden. Jag är helt körd. Frågan är om jag någonsin kommer att få tillbaka ett liv där jag känner mig delaktig och integrerad. Få känner till min resa, få vet vad som hände och hur det gick. Få vet vem jag är innerst inne i dag. Det är skämmigt att erkänna men jag är en av dem som inte tillfrisknade. Jag hör inte hemma någonstans, inte i Malous tv-soffa för dit når bara de som kommit vidare, tagit sig ur.....fortsatt.  Jag hör inte hemma i någon relation, grupp, förening, vänskapskrets, familjekonstellation eller ens i mitt eget hus som nu är till försäljning. Jag hör inte hemma här där jag bor men heller ingen annanstans. Trots det klär jag på mig varje dag, sätter på mascara och går ut. Jag ler mot de jag möter. Pratar och är glad.  Jag går en timme med hunden, sen är

Barndomsångestminnen

Eske teske tää...Jag tyckte inte om Plupp. Gör fortfarande inte. Det lilla blåhåriga trollet med håret i kryss över ansiktet framkallar fortfarande illabefinnande...Vet inte varför men som barn avskydde jag Plupp. Min syster älskade samma figur varför jag ibland tvingades utstå sagostunder med Plupp och hans kompisar i den råkalla fjällvärlden...Usch! Samma sak med Televinken. Ångestframkallande marionettkille. OM det var Anita, rösterna eller den svartvita, bulliga skärmen? Jag hatade Televinken. Och Anita sen.....? Först när jag började läsa Mumintrollet för mina egna barn började jag fatta tycke för dessa märkliga varelser. Som barn framkallade böckerna bara ångest! Men det var ju så. I dag har man tonat ner den neurotiska, ångestfyllda och oroliga värld som muminfamiljen levde i. Se bara på teckningarna från 60-talet (visst var det väl Tove Jansson själv som tecknade??) Svart och vitt med enstaka bleka färger. Hårda penndrag. Mycket ondska, hua....Jag säger bara, Morran!!! Däremot