Fortsätt till huvudinnehåll

Reseliens

Reseliens.

Mitt nya ord. Jag tycker att det är så bra. Med ordet reseliens har jag vid några tillfällen faktiskt kunnat förklara vad jag lider av. Människan jag förklarar för har faktiskt lyft blicken från kaffet och slutat guppa med knät upp och ner. Hon skulle aldrig fråga hur jag har det eller hur jag mår av rädsla att jag skall svara någonting annat än - Jo tack, bara bra!

Reseliens. Jag hörde ordet för bara några veckor sedan. Miljöforskaren förklarade för journalisten på TV att i dag forskas det inte bara på det som orsakar skada i naturen; utsläppen, växthusgaserna, skövlingen av regnskogen och så vidare. I dag forskas det lika mycket på naturens förmåga att anpassa sig och faktiskt klara av de påfrestningarna den utsätts för.

Vår jord har under lång tid anpassat sig, parerat undan de värsta påhoppen, absorberat mängder med gifter och omformat sig för att överleva, förbli så intakt som möjligt.

Med tiden har det tärt på jordens krafter och med tiden har det här överlevnadsbeteendet inte varit lika självklart. Jorden är uttröttad. I dag ser man att naturen inte längre orkar med de påfrestningar den utsätts för. Den håller på att kollapsa helt enkelt. I allt för lång tid har jorden och dess natur kämpat och stått emot. Det man i dag ser är att den inte klarar det längre.

Man talar här om ekologisk reseliens. Det betyder alltså naturens förmåga att anpassa sig och omforma sig efter de påfrestningar den utsätts för.

Ibland talar man också om social reseliens. Här handlar det om människors förmåga att anpassa sig efter de påfrestningar de utsätts för vid till exempel en naturkatastrof, miljöförstöring, epidemier av olika slag eller i en krigssituation. Det går bra ett tag men allt sämre ju längre man tär på dess krafter och tar av dess energi.

Jag har det inte så bra med min egen reseliens. Man kan säga att efter lång tids slit, efter återkommande stora påfrestningar var jag inte i så gott skick att bli heltidsarbetande, ensamstående tvåbarnsmamma till två skolbarn. Ekonomin och oron fick mig att jobba extra. Det höll inte och jag blev sjuk. Jag kollapsade helt enkelt och då skall man veta att jag också varit odödlig, superkvinna och framför allt haft en jädra reseliens. Jag trodde nog själv ibland att jag var som en gås där allt jobbigt bara pärlade av mig. Så var det naturligtvis inte......

Det tar tid att bygga upp sig igen. Det kommer det att göra för mig och det kommer det att göra för vår jord. Det krävs omedelbar förändring och det måste göras något nu. För min egen del tvingas jag inse att det här tar tid, jag får tänka om, lära om, lägga ut en ny kurs. För naturens och miljöns skull krävs det krafttag prompt. Det räcker inte längre med att några fler köper miljöbilar eller solpaneler. Det krävs dramatiska förändringar i vårt beteende och hur skall det gå till när vi inte ens kan enas kring var vissa länders gränser skall gå eller behandla varandra respektfullt oavsett vilken gud vi tror på.

Det går inte att komma ifrån. Allt hänger samman och är en enhet. Vi lever inte i en harmonisk och trygg natur längre. Vi lever inte i en trygg och harmonisk social miljö heller. Ångesten är på väg att bli vår nya stora folksjukdom eller åtminstone är det ett stort rop på hjälp, att vi inte har det så bra med vår reseliens längre.

Kommentarer

Anonym sa…
Hej Nike

Vad bra du skriver. Jag själv är precis inne i den fas som du beskriver, att det kommer att ta tid att bygga upp Mig i igen och det är väl det enda man vet med säkerhet, då det gäller detta hemska tillstånd, att tiden läker.

MVH

Lena
Nike sa…
Jag hör att alla säger det. Du också. Jag tror också att det är sant men ibland tvivlar jag. Tycker inte att jag kommit så långt som jag vill, har behov av....och tiden den går.......
Peter Midas sa…
Nike: Ett fantastiskt inlägg! Det platsar i vilken dagstidning som helst. Det är ett så fruktansvärt angeläget ämne. Både för naturen och oss människor som enskilda individer. Det trista är alla hurtfriska människor som säger: Det är bara att bita ihop eller bryta ihop! Skitsnack, det finns inga bara i den här branchen. Det ärmålmedvetet arbete som gäller! Har mailat dig...
Anonym sa…
Du uttrycker Dig fantastiskt väl och Dina tankar är så kloka när Du gör kopplingar runt det här begreppet. För mig var det nytt ur alla aspekter, men det ger en möjlighet att klistra ihop allting till en helhet. Och visst hör det samman.

Metamorfoser är smärtsamma och långdragna ibland och det blir hela tiden ett par steg framåt och något bakåt. Det är så omvälvande att ta itu, inte bara med den egna yttre livsformen, utan med egna grundläggande värderingar.

Jag står ju mitt uppe i detta på något sätt själv. Det kostar på att inte längre uppleva sig själv som supermänniskan som roar sig med att vara kreativ och skapande och utvecklande och låta det roliga arbetet ta över all tid, utan vara vanlig och skröplig och rutinmässig och kunna acceptera det som livsstil.

Populära inlägg i den här bloggen

Recept, inte för alla

Alla pratar recept hela tiden. Mormors mjuka pepparkaka, Christers julskinka och mumma och Mormors pomeransbröd. För att inte tala om alla dessa TV-kockar . Jag är nöjd, det är kul att botanisera och kanske förnya det gamla invanda. Nigelas glaserade skinka till exempel eller Leilas "Rocky Road"? Monicas rödkålsmojja eller gravad lax eller vad de nu heter och allt vad de nu gör. Recept, nya och gamla, ligger i tiden! Vi delar med oss som aldrig förr. På jobbet men också i blogglandet. Rutan bidrar till exempel med ett mer udda och smått hårresande recept på blodpudding i dag. Tycker jag som gärna äter både blodkorv och kyckling men jag förtränger effektivt vad det egentligen är jag äter varje gång. Kan absolut inte tänka mig att pilla med en fjäderklädd kyckling eller skopa upp grisblod på min köksbänk. Intresset för mat och dryck är hur som helst stort. Eftersom jag har turen att ha fått ärva min gamla faster Kagas Apotekarreceptsamling, kommer här ett par av julgodbitarna

Helt körd?

Det har gått en jävla massa år. Ingenting har hänt även om livet där utanför har rullat på. Det har känts som en film, en händelserik och omvälvande väldigt lång film med mig som åskådare, stillasittande på första raden. Jag är helt körd. Frågan är om jag någonsin kommer att få tillbaka ett liv där jag känner mig delaktig och integrerad. Få känner till min resa, få vet vad som hände och hur det gick. Få vet vem jag är innerst inne i dag. Det är skämmigt att erkänna men jag är en av dem som inte tillfrisknade. Jag hör inte hemma någonstans, inte i Malous tv-soffa för dit når bara de som kommit vidare, tagit sig ur.....fortsatt.  Jag hör inte hemma i någon relation, grupp, förening, vänskapskrets, familjekonstellation eller ens i mitt eget hus som nu är till försäljning. Jag hör inte hemma här där jag bor men heller ingen annanstans. Trots det klär jag på mig varje dag, sätter på mascara och går ut. Jag ler mot de jag möter. Pratar och är glad.  Jag går en timme med hunden, sen är

Barndomsångestminnen

Eske teske tää...Jag tyckte inte om Plupp. Gör fortfarande inte. Det lilla blåhåriga trollet med håret i kryss över ansiktet framkallar fortfarande illabefinnande...Vet inte varför men som barn avskydde jag Plupp. Min syster älskade samma figur varför jag ibland tvingades utstå sagostunder med Plupp och hans kompisar i den råkalla fjällvärlden...Usch! Samma sak med Televinken. Ångestframkallande marionettkille. OM det var Anita, rösterna eller den svartvita, bulliga skärmen? Jag hatade Televinken. Och Anita sen.....? Först när jag började läsa Mumintrollet för mina egna barn började jag fatta tycke för dessa märkliga varelser. Som barn framkallade böckerna bara ångest! Men det var ju så. I dag har man tonat ner den neurotiska, ångestfyllda och oroliga värld som muminfamiljen levde i. Se bara på teckningarna från 60-talet (visst var det väl Tove Jansson själv som tecknade??) Svart och vitt med enstaka bleka färger. Hårda penndrag. Mycket ondska, hua....Jag säger bara, Morran!!! Däremot