Fortsätt till huvudinnehåll

En gåva

Jag har ärvt en summa pengar. Min kanske största kärlek, åtminstone min mest passionerade, dramatiska kärlek dog för två år sedan. Han ramlade ner från ett hustak. Y var arkitekt. Från Tromsö i nordnorge. Dit kom jag i mitten på 80-talet. Planen var att jag skulle stanna 3, högst 6 månader. Men där var han. Efter första mötet på nattklubben Companiet sökte han följande kväll upp mig. Han klev med långa steg in i korridoren på sjukhusets lägenhetshotells andra våning. Vi var många i samlingsrummet den kvällen. Plötsligt stod han där i dörröppningen med ett ursäktande snett leende. Lång, blond och med de mest intensiva blå ögon jag någonsin skådat. Han hade nyfallen snö på den svarta baskern, på axlarna och i ögonbrynen.

- "Hej.....Jag ville bara se om du fanns på riktigt"- sa han.

Han skrev själv ner sina telefonnummer i min adressbok. Jag har den fortfarande kvar. Han bad mig ringa om jag fick lust att komma upp och ta en kopp thé någon kväll.

Jag fick lust redan nästa kväll. De kvällarna blev många. Tiden för hemresan sköts upp om och om igen. Till sist fanns den inte i min planering längre. I stället fanns Y där, hans dotter och hans mamma. En underbar familj. Aldrig har jag känt mig så älskad och välkommen.

Och ändå. Aldrig har jag känt mig så ledsen och frustrerad mitt i det goda.

Varför var han så svartsjuk? Så kontrollerande? Han kunde vara den mest varma, omtänksamma, kärleksfulla man. I nästa andetag svängde det och han blev misstänksam, avståndstagande, anklagande och ibland hotfull. Han var som de omkringliggande fjällen. Det var höga berg men också djupa dalar. Jag försvann nästan till slut. Var tvungen att använda all kraft jag hade för att bryta mig loss. Banden till honom var så starka. Jag älskade honom faktiskt. Han är, trots allt, min innerligaste kärlek.

Varför dog han? Alldeles för tidigt. Och hur han dog! Det förvånade mig trots allt inte. Han var lite av en akrobat. Atletisk och lite för dristig ibland. Helt vild mellan varven. Intensiv var bara förnamnet. Han blev 58. Skulle balansera ut på taket för att spänna för en presenning. Han hade god balans. Cyklade alltid enhjuling. Men han ramlade ner. 10 meter rätt ner på stenbeläggningen mellan de gamla husen.

B skrev till mig häromdagen. Äntligen kunde man avsluta dödsboet. Y hade lämnat en summa pengar till mig. Han lämnade dem tillsammans med några skrivna rader. Jag blev mer berörd än jag kunnat tro. Tänker mycket på honom och nu är allt runt honom ljust och gott. I dag är jag nostalgisk. Han ville att jag skulle använda pengarna på ett sätt så att de blev ett minne av honom. Köpa något? Resa? Jag började med att åka och köpa en vit blomma. En blomma jag vet att han tyckte mycket om.

Väninna B utropade glatt: Vad bra! Nu har du pengar så att du kan fixa dina tänder! Så har du honom i munnen sen för alltid!

Kommentarer

Anonym sa…
Oj, vilken vacker saga! Tur att Du ändå kunde bryta Dig lös så att det blev just en vacker saga och inte något annat. Förstår om det känns mycket just nu på många olika sätt. Om gamla kärlekar så undrar man ju alltid hur det skulle ha blivit om.....
Anonym sa…
Ord som berör...
hittade dig just genom underbara kvinnan här ovan i kommentaren..Inga.
Nike sa…
Jag håller med Inga. Som väl är är de ljuva minnena just så ljuva på grund av att jag kunde lämna det som annars säkert skulle tagit över. Det mindre bra, det beska, jobbiga. Jag har förlåtit honom för länge sen.
Kanske jag skall åka till Tromsö igen?

Hej Lena och välkommen hit till min spretiga och paradoxala lilla näthåla!
TrickyTricky sa…
Vackert !

Gör en resa Nike, eller köp något du annars aldrig hade unnat dig.
Ge honom din tribut genom det, minns honom, minns din kärlek och de vackra minnena.
Det är både du och han värda.
Så fint att han mindes dig, det skulle göra mig lycklig.
Coola Morsan sa…
Dramatiskt.
Och han hade skrivit till dig. Visste han på nåt sätt om vad som skulle hända?
Nike sa…
Ja Tricky. Det värmer. Jag förstod direkt, blev inte förvånad faktiskt.
Om han visste CM? Han var så frisk. Trodde att han var odödlig. Samtidigt var han noga med papper. Han hade mycket att hålla reda på. Bara ovanligt förutseende skulle jag tro. Han ville ha det på sitt sätt. Ville regissera in i det sista.

Populära inlägg i den här bloggen

Recept, inte för alla

Alla pratar recept hela tiden. Mormors mjuka pepparkaka, Christers julskinka och mumma och Mormors pomeransbröd. För att inte tala om alla dessa TV-kockar . Jag är nöjd, det är kul att botanisera och kanske förnya det gamla invanda. Nigelas glaserade skinka till exempel eller Leilas "Rocky Road"? Monicas rödkålsmojja eller gravad lax eller vad de nu heter och allt vad de nu gör. Recept, nya och gamla, ligger i tiden! Vi delar med oss som aldrig förr. På jobbet men också i blogglandet. Rutan bidrar till exempel med ett mer udda och smått hårresande recept på blodpudding i dag. Tycker jag som gärna äter både blodkorv och kyckling men jag förtränger effektivt vad det egentligen är jag äter varje gång. Kan absolut inte tänka mig att pilla med en fjäderklädd kyckling eller skopa upp grisblod på min köksbänk. Intresset för mat och dryck är hur som helst stort. Eftersom jag har turen att ha fått ärva min gamla faster Kagas Apotekarreceptsamling, kommer här ett par av julgodbitarna

Helt körd?

Det har gått en jävla massa år. Ingenting har hänt även om livet där utanför har rullat på. Det har känts som en film, en händelserik och omvälvande väldigt lång film med mig som åskådare, stillasittande på första raden. Jag är helt körd. Frågan är om jag någonsin kommer att få tillbaka ett liv där jag känner mig delaktig och integrerad. Få känner till min resa, få vet vad som hände och hur det gick. Få vet vem jag är innerst inne i dag. Det är skämmigt att erkänna men jag är en av dem som inte tillfrisknade. Jag hör inte hemma någonstans, inte i Malous tv-soffa för dit når bara de som kommit vidare, tagit sig ur.....fortsatt.  Jag hör inte hemma i någon relation, grupp, förening, vänskapskrets, familjekonstellation eller ens i mitt eget hus som nu är till försäljning. Jag hör inte hemma här där jag bor men heller ingen annanstans. Trots det klär jag på mig varje dag, sätter på mascara och går ut. Jag ler mot de jag möter. Pratar och är glad.  Jag går en timme med hunden, sen är

Barndomsångestminnen

Eske teske tää...Jag tyckte inte om Plupp. Gör fortfarande inte. Det lilla blåhåriga trollet med håret i kryss över ansiktet framkallar fortfarande illabefinnande...Vet inte varför men som barn avskydde jag Plupp. Min syster älskade samma figur varför jag ibland tvingades utstå sagostunder med Plupp och hans kompisar i den råkalla fjällvärlden...Usch! Samma sak med Televinken. Ångestframkallande marionettkille. OM det var Anita, rösterna eller den svartvita, bulliga skärmen? Jag hatade Televinken. Och Anita sen.....? Först när jag började läsa Mumintrollet för mina egna barn började jag fatta tycke för dessa märkliga varelser. Som barn framkallade böckerna bara ångest! Men det var ju så. I dag har man tonat ner den neurotiska, ångestfyllda och oroliga värld som muminfamiljen levde i. Se bara på teckningarna från 60-talet (visst var det väl Tove Jansson själv som tecknade??) Svart och vitt med enstaka bleka färger. Hårda penndrag. Mycket ondska, hua....Jag säger bara, Morran!!! Däremot