Fortsätt till huvudinnehåll

"Goodbye Hiroshima, goodbye"


Han fick mig ner på knä. Hans vrede, hans hårda ord fick mig att vika mina ben i snön. Där, på sluttningen på väg upp mot "Tind" släckte han ljuset för mig, ännu en gång. Han lät mig sitta, höjde sig över mig och hans frustration smattrade ner mot mig, fick mig att lägga kinden mot den kalla snön. Kommer ihåg att jag tittade förbi honom, ner mot dalen där vattnet glittrade. Kontrasternas land, så oändligt vackert.

Han gick några steg, vände sig om, lång och stolt. Han sa "goodbye Hiroshima, goodbye"
Så gick han. Jag satt kvar och såg honom försvinna upp mot toppen av fjället. Till sist var han bara som en liten svart prick mot den vita snön.

Solen gassade och jag reste mig, snubblade ner mot fjällhissen men valde, omtöcknad som jag var, att till fots ortsätta ner för den brantare delen av fjället. Jag ömsom rasade, ömsom voltade ner mellan småbjörk och buskar som dock bidrog till att mildra min framfart något.

Minns känslan. Vad skulle nu hända? Skulle jag åka därifrån, packa och åka? Vart skulle jag ta vägen?? Skulle han komma hem? Kände ångesten komma smygande, den som lägger sig över mig när jag blir osäker och villrådig. Hemlös. Det här var mitt hem (?) Han var mitt hem (?) Han älskade mig ju (!?) Eller? Vad menade han? Förstod inte vad jag hade gjort, sagt - kunde inte förstå hans ilska. Tyckte synd om honom som inte förstod vem jag var och vad jag stod för.

Han behövde inte vara så svartsjuk. Jag skulle minsann stanna och visa honom. Få honom lugn, trygg med mig.

Rädsla. Jag var rädd där jag gick uppför Tromsös backiga sida mot det violetta hus jag delade med min nordnorska kärlek.

Jag visste. Han skulle komma hem. Efterdyningarna skulle hålla i sig i några dagar, det gjorde det alltid när det var så här illa. Det var illa, trots att jag gjorde allt rätt och vad jag kunde för att mildra, stötta, lindra så tog det tid den här gången.......Det fanns fler gånger, många gånger, alltför många gånger. Det gick månader, år, totalt 6 år. Jag var som en fånge, kunde inte bryta mig loss. Hans makt över mig var total. Inom mig visste jag att jag riskerade att dö inom mig om jag stannade, ändå mäktade jag inte att bryta, resa.

Inom mig tappade jag aldrig helt. Förstod att det var fel men kunde inte ställa mig upp och vara stark. Att han samtidigt kände min inre styrka och min integritet gäckade bara honom att fortsätta. Han var lysande, jag satt fast. I hemlighet planerade jag min "flykt" i ett par år...

Han slog mig aldrig fysiskt. Men, hans briljanta, psykiska terror slog mig lika hårt, kanske hårdare. Inom mig blödde jag och gick sönder.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Recept, inte för alla

Alla pratar recept hela tiden. Mormors mjuka pepparkaka, Christers julskinka och mumma och Mormors pomeransbröd. För att inte tala om alla dessa TV-kockar . Jag är nöjd, det är kul att botanisera och kanske förnya det gamla invanda. Nigelas glaserade skinka till exempel eller Leilas "Rocky Road"? Monicas rödkålsmojja eller gravad lax eller vad de nu heter och allt vad de nu gör. Recept, nya och gamla, ligger i tiden! Vi delar med oss som aldrig förr. På jobbet men också i blogglandet. Rutan bidrar till exempel med ett mer udda och smått hårresande recept på blodpudding i dag. Tycker jag som gärna äter både blodkorv och kyckling men jag förtränger effektivt vad det egentligen är jag äter varje gång. Kan absolut inte tänka mig att pilla med en fjäderklädd kyckling eller skopa upp grisblod på min köksbänk. Intresset för mat och dryck är hur som helst stort. Eftersom jag har turen att ha fått ärva min gamla faster Kagas Apotekarreceptsamling, kommer här ett par av julgodbitarna

Helt körd?

Det har gått en jävla massa år. Ingenting har hänt även om livet där utanför har rullat på. Det har känts som en film, en händelserik och omvälvande väldigt lång film med mig som åskådare, stillasittande på första raden. Jag är helt körd. Frågan är om jag någonsin kommer att få tillbaka ett liv där jag känner mig delaktig och integrerad. Få känner till min resa, få vet vad som hände och hur det gick. Få vet vem jag är innerst inne i dag. Det är skämmigt att erkänna men jag är en av dem som inte tillfrisknade. Jag hör inte hemma någonstans, inte i Malous tv-soffa för dit når bara de som kommit vidare, tagit sig ur.....fortsatt.  Jag hör inte hemma i någon relation, grupp, förening, vänskapskrets, familjekonstellation eller ens i mitt eget hus som nu är till försäljning. Jag hör inte hemma här där jag bor men heller ingen annanstans. Trots det klär jag på mig varje dag, sätter på mascara och går ut. Jag ler mot de jag möter. Pratar och är glad.  Jag går en timme med hunden, sen är

Barndomsångestminnen

Eske teske tää...Jag tyckte inte om Plupp. Gör fortfarande inte. Det lilla blåhåriga trollet med håret i kryss över ansiktet framkallar fortfarande illabefinnande...Vet inte varför men som barn avskydde jag Plupp. Min syster älskade samma figur varför jag ibland tvingades utstå sagostunder med Plupp och hans kompisar i den råkalla fjällvärlden...Usch! Samma sak med Televinken. Ångestframkallande marionettkille. OM det var Anita, rösterna eller den svartvita, bulliga skärmen? Jag hatade Televinken. Och Anita sen.....? Först när jag började läsa Mumintrollet för mina egna barn började jag fatta tycke för dessa märkliga varelser. Som barn framkallade böckerna bara ångest! Men det var ju så. I dag har man tonat ner den neurotiska, ångestfyllda och oroliga värld som muminfamiljen levde i. Se bara på teckningarna från 60-talet (visst var det väl Tove Jansson själv som tecknade??) Svart och vitt med enstaka bleka färger. Hårda penndrag. Mycket ondska, hua....Jag säger bara, Morran!!! Däremot