Fortsätt till huvudinnehåll

Årets Mama 2008

Ser att Årets MAMA 2008 nu är utsedd. Drar en djup suck och hinner tänka att de ger sig inte, samma spektakel varje år. En ny kändismamma får gå på catwalken i snygga kläder flankerad av sina lika uppklädda telningar.

Scrollar neråt för att komma bort och hinner precis få med mig ett par textrader om att man i år inte utsett bara en MAMA utan flera. Dessutom årets PAPA. Nu kan jag trots allt inte hålla mig.

Ja men ser man på. Något har hänt. Man har i år utsett Linda I, med motiveringen att hon vid 36 års ålder födde sitt första barn två månader för tidigt. Man noterar att hon, trots denna kristid, åter är tillbaka i arbetet och har massor av nya projekt på gång. Jaja, samma superkvinnotänk men trycker man ändå inte lite extra på detta att hon fött för tidigt och allt vad det innebär?? De flesta nyförlöstsa mammor blir inte glada av att man spär på myten om supermamman.

Med det rabalder som uppstod för ett par år sedan i minnet; Jag har inte ändrat inställning till spektaklet. Kan i och med det som hände den gången inte låta bli att unna mig ett par skadeglada rader. I år verkar man ha fokuserat på den jobbiga händelsen denna supermamma gått igenom. I år har man dessutom valt flera kvinnor, och män, till olika priser.

Charlotte Gray, vimmelreporter på Seochhör får utmärkelsen Årets hjälte-MAMA för att hon delar med sig av sig själv, sitt liv och sina tankar på ett självutlämnande och starkt sätt i den här bloggen. Hennes kamp mot cancern berör och hon är absolut värd allt som kan få hennes liv att bli lite roligare, inkluderat att få gå på den där sabla catwalken.. Och det finns definitivt ett värde i att utse henne till hjälte.

Så där håller det på. Varför Eric Gadd blev årets PAPA orkade jag inte läsa om. Han passade kanske bara in. Eller var den enda attraktiva mansperson som nyligen blivit pappa?

Ytligheten är kvar men någon har faktiskt tänkt till. Det är inte bara glamoröst längre...

Kommentarer

Anonym sa…
Jag höll med dig då och gör det fortfarande! Människor röstar på kändisar - det blir man ju även av att ha en stor blogg - utan att ha minsta aning om deras förmåga som just mammor.

Jag tycker faktiskt även utnämningen av Lotta Gray är rätt obehaglig. Blir man en bättre mamma för att man har cancer? Blir man en större hjälte för att man bloggar om sin cancer? Hon är inte unik på något sätt, det finns dessvärre många småbarnsföräldrar där ute som drabbas av cancer och tvingas vara "hjältar" vare sig de vill eller ej. Hade tänkt ta upp det här ämnet även i min blogg.
Nike sa…
Jag förstår precis vad du menar och håller med. Det är kluvet. Förhoppningen är att det trots allt kan ge alla andra cancersjuka mammor ett ansikte på någon som tar sig fram, som uppenbarligen står upp och inte ger upp, trots det hon genomgår.

Men jag vet inte...Mama? Årets Blogghjälte är kanske bättre då.
Anonym sa…
Johan Glans blev ju nyligen pappa ( i maj tror jag att det var), han borde ha blivit årets Papa! Vänlig, medkännande och rolig -kan det bli bättre än så?

Tror dock att fokuserandet på den förtidiga födseln i kombination med supermammor är för att visa på att det finns ett annat liv -utanför sjukhus och kuvös, prover och dödsångest... det är en omställning efter att ha levt så extremt. De levde ju med rädslan om att få det vi nu har fått, men de fick ångesten innan. Det fick aldrig vi.

Men jag håller samtidigt med dig, kraven på kvinnor minskar inte genom superkvinnorna... även om jag tycker att de flesta mammor faktiskt är just det... men det hade ju varit bra om människor faktiskt bara hade fått vara människor...

Populära inlägg i den här bloggen

Recept, inte för alla

Alla pratar recept hela tiden. Mormors mjuka pepparkaka, Christers julskinka och mumma och Mormors pomeransbröd. För att inte tala om alla dessa TV-kockar . Jag är nöjd, det är kul att botanisera och kanske förnya det gamla invanda. Nigelas glaserade skinka till exempel eller Leilas "Rocky Road"? Monicas rödkålsmojja eller gravad lax eller vad de nu heter och allt vad de nu gör. Recept, nya och gamla, ligger i tiden! Vi delar med oss som aldrig förr. På jobbet men också i blogglandet. Rutan bidrar till exempel med ett mer udda och smått hårresande recept på blodpudding i dag. Tycker jag som gärna äter både blodkorv och kyckling men jag förtränger effektivt vad det egentligen är jag äter varje gång. Kan absolut inte tänka mig att pilla med en fjäderklädd kyckling eller skopa upp grisblod på min köksbänk. Intresset för mat och dryck är hur som helst stort. Eftersom jag har turen att ha fått ärva min gamla faster Kagas Apotekarreceptsamling, kommer här ett par av julgodbitarna

Helt körd?

Det har gått en jävla massa år. Ingenting har hänt även om livet där utanför har rullat på. Det har känts som en film, en händelserik och omvälvande väldigt lång film med mig som åskådare, stillasittande på första raden. Jag är helt körd. Frågan är om jag någonsin kommer att få tillbaka ett liv där jag känner mig delaktig och integrerad. Få känner till min resa, få vet vad som hände och hur det gick. Få vet vem jag är innerst inne i dag. Det är skämmigt att erkänna men jag är en av dem som inte tillfrisknade. Jag hör inte hemma någonstans, inte i Malous tv-soffa för dit når bara de som kommit vidare, tagit sig ur.....fortsatt.  Jag hör inte hemma i någon relation, grupp, förening, vänskapskrets, familjekonstellation eller ens i mitt eget hus som nu är till försäljning. Jag hör inte hemma här där jag bor men heller ingen annanstans. Trots det klär jag på mig varje dag, sätter på mascara och går ut. Jag ler mot de jag möter. Pratar och är glad.  Jag går en timme med hunden, sen är

Barndomsångestminnen

Eske teske tää...Jag tyckte inte om Plupp. Gör fortfarande inte. Det lilla blåhåriga trollet med håret i kryss över ansiktet framkallar fortfarande illabefinnande...Vet inte varför men som barn avskydde jag Plupp. Min syster älskade samma figur varför jag ibland tvingades utstå sagostunder med Plupp och hans kompisar i den råkalla fjällvärlden...Usch! Samma sak med Televinken. Ångestframkallande marionettkille. OM det var Anita, rösterna eller den svartvita, bulliga skärmen? Jag hatade Televinken. Och Anita sen.....? Först när jag började läsa Mumintrollet för mina egna barn började jag fatta tycke för dessa märkliga varelser. Som barn framkallade böckerna bara ångest! Men det var ju så. I dag har man tonat ner den neurotiska, ångestfyllda och oroliga värld som muminfamiljen levde i. Se bara på teckningarna från 60-talet (visst var det väl Tove Jansson själv som tecknade??) Svart och vitt med enstaka bleka färger. Hårda penndrag. Mycket ondska, hua....Jag säger bara, Morran!!! Däremot