Fortsätt till huvudinnehåll

Morgonbestyr

Dottern klär på sig framför elden. Plötsligt skriker hon till. På det nyligen ihopmonterade tvåvåningshuset mitt över gatan står det 4 helt svartklädda individer och stirrar mot vårt håll. Svarta kläder, svarta handskar, svarta toppluvor. Instatsstyrkan är här! ....konstaterar min yrvakna hjärna som fortfarande delvis är kvar i drömmen om gammelkatten och inbrottstjuvarna. Bäst att ducka. Regnet och dimman förstärker det dramatiska. Dottern far ner på golvet med sina kläder. Så ser jag vapnet...jag menar kranen. Den som lyfter upp takpannorna till de 4 byggarna. Grå.

Måste alla människor som bygger hus använda gråa takpannor. Vad är det för fel på de gamla röda keramikpannorna? Grått, grått, grått...

Kör en stund senare i väg och klyver den kompakta grå morgonen med min vårgröna bil. Har någon kört över Bjäre en apregnig dag i november? Jag skulle till skroten, den i Förslöv, för de hade de billigaste dubbdäcken. Hittar dit. Det är lerigt, grått och allt är förbannat unket. Orkar någon le? Får sitta i "väntrummet" och slipper gå på promenad som jag först tänkt. Skrothunden är raggig, lätt överviktig och hoppar glatt upp mot mina ben när den vill hälsa. En alldeles för långhårig kvinna i fjällrävenbrallor erbjuder mig platsen bredvid henne i den diarréfärgade skinnsoffan. Vi dricker blaskigt kaffe i skenet från lysrören i taket och börjar småprata. Omedvetet har jag redan placerat henne i facket: något konstnärligt, troligen textilt. Småförvirrad, ostrukturerad....inflyttad från annan ort, Småland? Odlar nog sin egen mat och fjällvandrar på semestrarna. Outbildad, sjunger nog i kör och har katt.

Jag anade onåd redan efter 2 minuter när hon erbjöd mig sin Sköna Hem och själv la beslag på dagens Sydsvenskan.

Tvi, tvi....

Det visar sig att den alldeles för långhåriga är narkosläkare, för tillfället uthyrd till Huddinge sjukhus i Stockholm. Hon har åsikter om det mesta, är engagerad feminist (Hon var helt klart husockupant då för 40 år sedan)gillar också att skriva (tänk om hon bloggar?), har tre katter, utflugna barn och renoverar en gård tillsammans med mannen. Jaha. Där sitter vi i ett oljekletigt, gummiluktande rum på skroten i Förslöv, dricker glatt vår ljumma, bruna dryck, gäspar i kapp och har hur morgonmysigt som helst! Inte förrän det är dags att betala inser jag att mitt däckbyte tagit en timme. En hel timme. Inte har det brått på skroten i Förslöv. Sega gubbar i blåbrallor som inte hastar.

Det blev inte som jag tänkt mig. Överraskningar är bra. Fast sjöng i kör, det gjorde hon.

(Undrar vilket fack hon stoppade mig i när jag snubblade in i kalvapannetofflor, mjukisbrallor och med en grå mössa neddragen till näsroten?)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Recept, inte för alla

Alla pratar recept hela tiden. Mormors mjuka pepparkaka, Christers julskinka och mumma och Mormors pomeransbröd. För att inte tala om alla dessa TV-kockar . Jag är nöjd, det är kul att botanisera och kanske förnya det gamla invanda. Nigelas glaserade skinka till exempel eller Leilas "Rocky Road"? Monicas rödkålsmojja eller gravad lax eller vad de nu heter och allt vad de nu gör. Recept, nya och gamla, ligger i tiden! Vi delar med oss som aldrig förr. På jobbet men också i blogglandet. Rutan bidrar till exempel med ett mer udda och smått hårresande recept på blodpudding i dag. Tycker jag som gärna äter både blodkorv och kyckling men jag förtränger effektivt vad det egentligen är jag äter varje gång. Kan absolut inte tänka mig att pilla med en fjäderklädd kyckling eller skopa upp grisblod på min köksbänk. Intresset för mat och dryck är hur som helst stort. Eftersom jag har turen att ha fått ärva min gamla faster Kagas Apotekarreceptsamling, kommer här ett par av julgodbitarna

Helt körd?

Det har gått en jävla massa år. Ingenting har hänt även om livet där utanför har rullat på. Det har känts som en film, en händelserik och omvälvande väldigt lång film med mig som åskådare, stillasittande på första raden. Jag är helt körd. Frågan är om jag någonsin kommer att få tillbaka ett liv där jag känner mig delaktig och integrerad. Få känner till min resa, få vet vad som hände och hur det gick. Få vet vem jag är innerst inne i dag. Det är skämmigt att erkänna men jag är en av dem som inte tillfrisknade. Jag hör inte hemma någonstans, inte i Malous tv-soffa för dit når bara de som kommit vidare, tagit sig ur.....fortsatt.  Jag hör inte hemma i någon relation, grupp, förening, vänskapskrets, familjekonstellation eller ens i mitt eget hus som nu är till försäljning. Jag hör inte hemma här där jag bor men heller ingen annanstans. Trots det klär jag på mig varje dag, sätter på mascara och går ut. Jag ler mot de jag möter. Pratar och är glad.  Jag går en timme med hunden, sen är

Barndomsångestminnen

Eske teske tää...Jag tyckte inte om Plupp. Gör fortfarande inte. Det lilla blåhåriga trollet med håret i kryss över ansiktet framkallar fortfarande illabefinnande...Vet inte varför men som barn avskydde jag Plupp. Min syster älskade samma figur varför jag ibland tvingades utstå sagostunder med Plupp och hans kompisar i den råkalla fjällvärlden...Usch! Samma sak med Televinken. Ångestframkallande marionettkille. OM det var Anita, rösterna eller den svartvita, bulliga skärmen? Jag hatade Televinken. Och Anita sen.....? Först när jag började läsa Mumintrollet för mina egna barn började jag fatta tycke för dessa märkliga varelser. Som barn framkallade böckerna bara ångest! Men det var ju så. I dag har man tonat ner den neurotiska, ångestfyllda och oroliga värld som muminfamiljen levde i. Se bara på teckningarna från 60-talet (visst var det väl Tove Jansson själv som tecknade??) Svart och vitt med enstaka bleka färger. Hårda penndrag. Mycket ondska, hua....Jag säger bara, Morran!!! Däremot