Fortsätt till huvudinnehåll

Bloggtrögt

Har tappat bloggnistan - igen! Frågar mig om det är någon mening med att ha bloggen kvar? Vet inte, den får nog bara stå här ett tag och luta sig mot väggen i mitt bloggförråd. Vart har det roliga, det som kittlade, tagit vägen? Vad vill jag, frågar jag mig igen? Vad finns det att skriva om som ingen annan har skrivit om? Varför vill jag skriva här? För min egen del, kunde jag länge svara. Nu är jag inte där längre. Halvanonyma halvtyckare finns det för många av. Umgänge? Ja, ett visst mått av bloggumgänge är trevligt och inspirerande. Några av de kontakter jag fått via bloggen har varit otroligt givande och roliga! Är fortfarande. Men jag föredrar umgänge på riktigt. Åtminstone så pass att jag och du vet vilka vi är och kan kontakta varandra på annat, mer personligt vis, om vi vill.
Bekräftelse kan man förstås få här. Oj, oj så bra bloggen är när man vill få medhåll, beröm och en klapp på axeln eller på kinden ibland.
Bloggen är en ventil, onekligen. En skojig, dråplig, ironisk och eftertänksam plats för såväl enklare som mer komplexa reflektioner. Man kan fritt och ohämmat ifrågasätta och kommentera. Alla kan läsa, alla i hela världen. Med ett par musklick. (Om man kan svenska vill säga..) Men är detta meningsfullt?
Ja visst är det fantastiskt, detta att vem som helst kan läsa och vem som helst kan säga allt och uttala sig om vem som helst. För många är det nog ett lyft, bara känslan att "vara med i detta stora sammanhang".
Man får ju visa vem man är här. Kan skriva om sig själv, sitt liv och allt därtill. Det funkade ett tag, som helanonym. Med tiden blev det konstigare. Nu vet jag inte ens om det stämmer det jag skriver. Är det jag? Bör jag yppa minsta lilla om mig själv? Var går gränsen för hur självutlämnande jag kan vara, var är spygränsen??
Nu gnälls det. Kanske jag skall lägga av. Meningslöst att skriva och ifrågasätta om detta är meningslöst. Känner jag så är det väl bara att stänga. Men det vill jag inte heller...Det var roligt. Det är lagom kul nu. Visst, ibland läser jag något helkul eller fantastiskt genialt eller något dråpligt från någons vardag. Men allt mer sällan. Det känns som samma, samma. Allt upprepar sig. Tyvärr. Speciellt jag...

Kommentarer

Anonym sa…
Men som jag har väntat!
Nike sa…
Haha, hej där! Har inte du haft bloggleda någongång?? Tappat bloggnistan och ifrågasatt varför du håller på?? Det vänder kanske....
Anonym sa…
Visst har jag det - det går över. Ibland slutar jag helt och hållet. Det varar två dagar som max.
Anonym sa…
Tvivla måste man alltid, det leder till att man förkastar något,förändrar något eller gör det lagom. ) ett fantastikst ord, ordet lagom). Britta

Du är på väg in i ett nytt tänk!
Nike sa…
Ja då, fast jag längtar efter den där gamla mysbloggkänslan. När jag kunde smyga in här med vinglaset och filten över axlarna och försvinna in i bloggosfären en hel kväll! Ibland smygrökte jag. Det var länge sen.
TrickyTricky sa…
Lustigt nog har jag känt likadant, men det är ju inte första gången som våra erfarenheter liksom korsar varandra...
Kände mig nästan helt avprogrammerad efter USA-resan, där loggade jag in två gånger på hela tiden och njöt av det lugn som sakta infann sig när inte nätet drog och lockade längre.
Det var helt enkelt väldigt avkopplande så när jag kom hem funderade jag också på att liksom ta en paus men idag blev jag sittande igen och skrev.
Nike sa…
Jag fattar...Ibland känns detta datoranvändande som ett slags surrogat till det verkliga livet. Fast det är ju inte fel. I mitt fall får jag ju kontakter jag inte skulle fått annars, eftersom jag sitter där jag sitter...Men det går upp och ner. Just nu har jag absolut ingenting att säga, tycker ingenting och vill ingenting....via nätet. Tar just nu hellre en fika eller lite vin med dig någon kväll/dag. IRL.
Coola Morsan sa…
Jag slår också av helt från datorer och internet när jag är ute och reser, och bloggar-ambitioner på resan kommer ofta av sig. Och just nu bloggar jag mest från tunnelbanan.

Ofta, när jag verkligen känner att jag har något att berätta eller behöver berätta något funkar inte tekniken, eller man sitter fel till.

Både och är verkligen min devis.
Man behöver inte lägga av, men man behöver inte göra samma jämt.

Det är ju också lite typiskt när man bara lyckas ge ut små smulor av sitt smörgåsbor. Finns ju en del att plocka upp sen.. när det blivit riktigt malätet och så.

Populära inlägg i den här bloggen

Recept, inte för alla

Alla pratar recept hela tiden. Mormors mjuka pepparkaka, Christers julskinka och mumma och Mormors pomeransbröd. För att inte tala om alla dessa TV-kockar . Jag är nöjd, det är kul att botanisera och kanske förnya det gamla invanda. Nigelas glaserade skinka till exempel eller Leilas "Rocky Road"? Monicas rödkålsmojja eller gravad lax eller vad de nu heter och allt vad de nu gör. Recept, nya och gamla, ligger i tiden! Vi delar med oss som aldrig förr. På jobbet men också i blogglandet. Rutan bidrar till exempel med ett mer udda och smått hårresande recept på blodpudding i dag. Tycker jag som gärna äter både blodkorv och kyckling men jag förtränger effektivt vad det egentligen är jag äter varje gång. Kan absolut inte tänka mig att pilla med en fjäderklädd kyckling eller skopa upp grisblod på min köksbänk. Intresset för mat och dryck är hur som helst stort. Eftersom jag har turen att ha fått ärva min gamla faster Kagas Apotekarreceptsamling, kommer här ett par av julgodbitarna

Helt körd?

Det har gått en jävla massa år. Ingenting har hänt även om livet där utanför har rullat på. Det har känts som en film, en händelserik och omvälvande väldigt lång film med mig som åskådare, stillasittande på första raden. Jag är helt körd. Frågan är om jag någonsin kommer att få tillbaka ett liv där jag känner mig delaktig och integrerad. Få känner till min resa, få vet vad som hände och hur det gick. Få vet vem jag är innerst inne i dag. Det är skämmigt att erkänna men jag är en av dem som inte tillfrisknade. Jag hör inte hemma någonstans, inte i Malous tv-soffa för dit når bara de som kommit vidare, tagit sig ur.....fortsatt.  Jag hör inte hemma i någon relation, grupp, förening, vänskapskrets, familjekonstellation eller ens i mitt eget hus som nu är till försäljning. Jag hör inte hemma här där jag bor men heller ingen annanstans. Trots det klär jag på mig varje dag, sätter på mascara och går ut. Jag ler mot de jag möter. Pratar och är glad.  Jag går en timme med hunden, sen är

Barndomsångestminnen

Eske teske tää...Jag tyckte inte om Plupp. Gör fortfarande inte. Det lilla blåhåriga trollet med håret i kryss över ansiktet framkallar fortfarande illabefinnande...Vet inte varför men som barn avskydde jag Plupp. Min syster älskade samma figur varför jag ibland tvingades utstå sagostunder med Plupp och hans kompisar i den råkalla fjällvärlden...Usch! Samma sak med Televinken. Ångestframkallande marionettkille. OM det var Anita, rösterna eller den svartvita, bulliga skärmen? Jag hatade Televinken. Och Anita sen.....? Först när jag började läsa Mumintrollet för mina egna barn började jag fatta tycke för dessa märkliga varelser. Som barn framkallade böckerna bara ångest! Men det var ju så. I dag har man tonat ner den neurotiska, ångestfyllda och oroliga värld som muminfamiljen levde i. Se bara på teckningarna från 60-talet (visst var det väl Tove Jansson själv som tecknade??) Svart och vitt med enstaka bleka färger. Hårda penndrag. Mycket ondska, hua....Jag säger bara, Morran!!! Däremot