Fortsätt till huvudinnehåll

Panikångestattack

Eftersom jag ändå "kommer ut" ur tja, inte garderoben kanske men ur byrålådan (där mina gamla dagböcker alltid legat) så får jag korrigera en sak från det förra inlägget. Jag vet faktiskt hur en panikångestattack känns. Jag har haft två. Första gången trodde jag att det var för att jag slarvat med lunchen som jag blev så yr och konstig i huvudet. Jag körde bil, liggande, hem från stan. La mig i sängen och gick inte längre än till köket på nästan två veckor. Alla ljud var för höga, ljuset alldeles för skarpt och huvudet helt tomt. Åkte till ICA iförd stora solglasögon och fetvadd i öronen. Sen kom jag upp och vidare. Allt blev bättre och bättre och efter en tid förstod jag vad som hände och jag förstod varför. Det var bra. Nu skulle allt bli bra. Duktig som jag är tog jag tag i problemet. Jag hade ju kunskap och koll.

Jag stressade med att bli bra igen. Kan ju inte sitta där och mesa, måste sköta mig och fort bli produktiv och duglig igen. Trenden vände. Jag fick migrän och hjärtklappning. Opererade två tänder på en gång, fick feber och sov uselt. En kväll fick jag, vad jag trodde var hjärtinfarkt. Skrämde slag på min omgivning, tog gula bilen till sjukhuset och trodde jag skulle dö.

Snopet. Allt var bra. Jag hade drabbats av ännu en panikångestattack. Det tog 2 veckor innan jag kunde gå längre bort än ner till stora vägen. Bussarna var större än någonsin och jag fixade inte motorljud.

Jag säger inte att jag aldrig mer kommer att råka ut för samma sak. Lever jag fel och inte ser upp slår kanske mina inre konstaplar till igen. Jag fattar, jag fattar.....Men jag säger att jag lyssnar nu och att jag skall göra allt för att få tillbaka mitt inre lugn, min självkänsla och min medfödda livsglädje.

Narcissistisk är jag inte men den här bilden ömmar jag för. Jag är 6 år och kommer ihåg när kortet togs. Jag var förväntansfull, nyfiken och världen var stor, stark och trygg. Pappa körde och vi var på väg till El Djem (Tunisien) där det enda jag ville uppleva var fängelsehålorna under jord. Resten brydde jag mig inte om. Jag var glad och kände mig som jag ser ut. Det är jag. Nu också, bakom all den där andra bråten.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Recept, inte för alla

Alla pratar recept hela tiden. Mormors mjuka pepparkaka, Christers julskinka och mumma och Mormors pomeransbröd. För att inte tala om alla dessa TV-kockar . Jag är nöjd, det är kul att botanisera och kanske förnya det gamla invanda. Nigelas glaserade skinka till exempel eller Leilas "Rocky Road"? Monicas rödkålsmojja eller gravad lax eller vad de nu heter och allt vad de nu gör. Recept, nya och gamla, ligger i tiden! Vi delar med oss som aldrig förr. På jobbet men också i blogglandet. Rutan bidrar till exempel med ett mer udda och smått hårresande recept på blodpudding i dag. Tycker jag som gärna äter både blodkorv och kyckling men jag förtränger effektivt vad det egentligen är jag äter varje gång. Kan absolut inte tänka mig att pilla med en fjäderklädd kyckling eller skopa upp grisblod på min köksbänk. Intresset för mat och dryck är hur som helst stort. Eftersom jag har turen att ha fått ärva min gamla faster Kagas Apotekarreceptsamling, kommer här ett par av julgodbitarna

Från dumdristigt orädd till mesigt orolig till......vad?

När jag var 12 deltog jag i en hopptävling. Jag red en häst jag aldrig ridit tidigare. En stor fux som mitt i varje språng knyckte till med nacken, uppåt. S:t Göran var svårriden och ridläraren frågade mig säkert tre gånger om jag verkligen skulle vara med i lätt B (där hindrena låg på sådär 120 om jag inte minns fel) Vi fick alltså inte välja häst utan tilldelades pålle efter ett lottsystem. För mig var det inga problem. Vaddå? Varför skulle inte jag?? Det var helt självklart och jag förstod inte de som ifrågasatte om jag inte i stället skulle vara med i lätt A, där jag fick ha min lite mindre och säkrare pålle som jag var van vid, Spjuver! Nähä, lätt B lät coolare. Det var ett självklart val. Lika självklart som att hoppa från högsta trampolinen i Råckstabadets inomhusbassäng, som att leka med de svarta barnen på gatan i Sfax, som att cykla nedför grusvägen på Ingla Gård på en cykel jag inte nådde upp till sadeln på. Ingen av det här gick så bra. Det blev både magplask och sönderskra

Helt körd?

Det har gått en jävla massa år. Ingenting har hänt även om livet där utanför har rullat på. Det har känts som en film, en händelserik och omvälvande väldigt lång film med mig som åskådare, stillasittande på första raden. Jag är helt körd. Frågan är om jag någonsin kommer att få tillbaka ett liv där jag känner mig delaktig och integrerad. Få känner till min resa, få vet vad som hände och hur det gick. Få vet vem jag är innerst inne i dag. Det är skämmigt att erkänna men jag är en av dem som inte tillfrisknade. Jag hör inte hemma någonstans, inte i Malous tv-soffa för dit når bara de som kommit vidare, tagit sig ur.....fortsatt.  Jag hör inte hemma i någon relation, grupp, förening, vänskapskrets, familjekonstellation eller ens i mitt eget hus som nu är till försäljning. Jag hör inte hemma här där jag bor men heller ingen annanstans. Trots det klär jag på mig varje dag, sätter på mascara och går ut. Jag ler mot de jag möter. Pratar och är glad.  Jag går en timme med hunden, sen är